Avatar billede allanullits Nybegynder
15. december 2003 - 23:37 Der er 9 kommentarer

HD-controller eller RAID

Hej
Jeg har et MSI kt3 ultra 2 Motherboard som har RAID. Jeg står og mangler mere harddiskplads, men jeg har koblet 4 IDE enheder til og vil derfor gerne vide om det er korrekt, som en ekspedient i en data-handel fortalte mig, at RAID funktionen kan bruges som IDE controller. Hvis det kan lade sig gøre må vedkommende da gerne fortælle lidt om der er nogle specielle opsætninger i BIOS'en eller andre steder. Hvis ikke det kan lade sig gøre vil jeg gerne høre om det kan lade sig gøre at købe en HD controller (ikke SCSI) til PCI-slot og hvor findes en sådan samt hvad koster den.
Ja den er lidt lakrids...
Hilsen Nikcelman
Avatar billede chalde Seniormester
15. december 2003 - 23:48 #1
Ved ikke om man kan/hvordan man kan på det bundkort.
Men ved dog hvor du kan få pci-controllere.
Bare søg på ide her http://www.edbpriser.dk/hardware/io-kort.asp
Så får du en god del blandede raid/ide controllere. Så vælger du bare en ide100/133 controller ud fra søgningen.
Avatar billede allanullits Nybegynder
15. december 2003 - 23:50 #2
Men det vil være spild af penge hvis nu RAID kunne bruges som controller. Men tak for tippet.
Avatar billede chalde Seniormester
15. december 2003 - 23:53 #3
Men kan sige så meget, at ide-raid porten ikke virker med 1 harddisk på mit bundkort. Den skal køre i raid med enten 1 sata eller ide harddisk.
Sata raid porten kan dog køre single sata harddisk.
Tror det er forskelligt fra bundkort til bundkort, og hvis ekspedienten ikke kender dit bundkort, er det ikke sikkert at han ved hvad han taler om.
Avatar billede allanullits Nybegynder
15. december 2003 - 23:57 #4
Nej det har jeg været ude for mange gange tidligere. De er gode til at slynge et svar ud som ikke har hold i noget.
Avatar billede dmcn Praktikant
16. december 2003 - 00:58 #5
http://pub.mcnally.dk/raid.gif - jeg kører selv med 2 diske på min RAID-controller. De kører ikke i RAID setup, og der sidder en disk på hver port. Det er absolut sandsynligt at du kan bruge din RAID-controller til almindelig IDE-controller. :)
Avatar billede chalde Seniormester
16. december 2003 - 01:06 #6
n0rmality -> Hvilken raid controller har du? Min fastTrak 376 (onboard) kan ikke (ifølge udtalelser i et forum for mit bundkort)
Avatar billede dmcn Praktikant
16. december 2003 - 01:09 #7
En HighPoint HPT372 RAID-controller. 2 porte, support for RAID 0+1 og altså også standard IDE.

Har du prøvet at smide en enkelt disk på din RAID-controller og se hvad den siger? :)
Avatar billede chalde Seniormester
16. december 2003 - 01:12 #8
Jep, men lang tid siden. Mener den skrev noget med at den ikke kunne definere array og fasttrak bios blev derfor ikke installeret. Eller også skrev den noget andet. Men kunne i hvert fald ikke få den til at æde den.
Men en enkelt sata disk på sata raid controlleren kan lade sig gøre. Har dog ikke selv prøvet det endnu (mangler lige en sata disk hehe)
Avatar billede zenze Nybegynder
16. december 2003 - 16:58 #9
Du skal selvfølgelig have F6 drivere og installere dem efter Windows installations skærmen har bedt om dem, men du kan sagtens køre som alm. ATA133 controller uden raid. Du skal så bare ikke sætte RAID ARRAY op, nå du konfigurerer disken(e) fra BIOS.