Avatar billede clomsy Nybegynder
11. december 2003 - 22:40 Der er 26 kommentarer

Computer genstarter konstant!

Jeg har tidligere haft problemer med, at min computer ikk gad starter op, skærmen tændte ikke og Harddisken tændte heller ikke ordentligt!

Nu har jeg endelig fået liv i maskinen! Men nu genstarter den engang imellem - nogle gange når jeg slet ikk at boote op i WinXP, andre gange kan der gå flere timer før den genstarter!

Hvad kan det dog være?
Avatar billede jpvj Nybegynder
11. december 2003 - 22:40 #1
Defekt hardware.

Start med at fjerne alt unødvendigt hardware.
Prøv derefter at skifte PSU, CPU, MB og RAM i nævnte række følge indtil problemet er lokaliseret.

JP
Avatar billede thesurfer Nybegynder
11. december 2003 - 22:46 #2
jpvj> PSU? Power Supply Unit = strømforsyning.. Uden den er der overhovedet ikke noget kan starte :)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
11. december 2003 - 22:49 #3
jpvj>
"PSU, CPU, MB og RAM".. hvad dælen er det for en rækkefølge? :)
Uden PSU og CPU sker der nada (ingenting)..
Han kan muligvis fjene RAM.. men windows kræver en vis portion RAM.. XP kræver minimum 128 mb ram..
Jeg går ud fra at MB = MotherBoard.. hvis han fjerner motherboardet, er der ikke det til at starte op..

Med andre ord: Hvad er det for et svar? :)
Avatar billede lunse Nybegynder
11. december 2003 - 22:49 #4
Du må prøve at få en teknikker til at kigge på det fordi det lyder ikke som om du helt ved hvad dele der lige skal kigges på og hvis den er hel gal må du invistere i en ny computer, men du har MANGE af delene så meget behøves jo heller ikke lige igen
Avatar billede blood.dk Nybegynder
11. december 2003 - 22:51 #5
Nu ikke noget med at grine.
Men... Jeg har haft et lign. problem og det var sk*** keyborad kablet.

Ellers gå i bios'en og indstil alt til default indstillingerne.

Held og lykke

Blood.DK
Avatar billede thesurfer Nybegynder
11. december 2003 - 22:52 #6
Jeg ville forslå at du prøver at bytte rammene ud med andre, hvis muligt.
Det kunne også være harddisken.. men det tror jeg ikke..

Både under opstart, og ved bruge af et operativ system (f.eks DOS, Windows), bruger computeren rammene og harddisken.
Avatar billede carstengp Nybegynder
11. december 2003 - 23:00 #7
Jeg ville nok først og fremmest tjekke for virus.
Hvis du har fået blaster-ormen, kan din PC godt genstarte af sig selv, med kortere og kortere intervaller.
Avatar billede clomsy Nybegynder
11. december 2003 - 23:02 #8
lad os sige, at det er rammene, det er galt med - kan det også have indflydelse på at jeg ikke har kunnet starte computeren op til flere gange?
Avatar billede carstengp Nybegynder
11. december 2003 - 23:04 #9
Hvis din CPU bliver for varm, kan det også være årsagen. Ligeledes hvis du bruger en forkert skærmdriver, eller hvis dit skærmkort bruger mere strøm end din AGP-port kan levere...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
11. december 2003 - 23:04 #10
Ang. rammene:
Som sagt, så bruger boot-processen rammene når den starter computeren op.. så ja, det kan godt have indflydelse på opstarten..

Ang. blaster-ormen:
Så vidt jeg ved, lukker blaster din computer ned efter et 60-sekunders-varsel.. Det er RPC der lukkes ned..
Avatar billede carstengp Nybegynder
11. december 2003 - 23:05 #11
Men rammene er et godt bud også, ja. Men har du tjekket for virus?
Avatar billede jpvj Nybegynder
11. december 2003 - 23:09 #12
Jeg har nu ganske godt styr på det :-)

Det er dig der ikke kan læse:

Prøv derefter at **skifte** PSU

Der står ikke fjerne. Du skal fejlsøge ved at erstatte de nævnte dele med nogle nye. Det er den deneste måde at fejlsøge på, med mindre man har en del måleudstyr til rådighed, og ved hvad man laver.

For en del år siden arbejdede jeg 2 år som HW tekniker i et større computerfirma i DK og vi undersøgte alverden andre/hurtigere metoder at fejlsøge på, og de virkede bare ikke...
Avatar billede frewald Nybegynder
11. december 2003 - 23:12 #13
Øh er det bare mig, eller er der nogen her der ikke læser hvad JP skriver?
han skriver ikke at PSU er unødvendigt hardware - og for øvrigt har jeg set flere tilfælde af 'hjemmefuskere' der tror at deres gamle PSU sagtens kan bruges til deres nyindkøbte MB+CPU - og hvor fejlen er som clomsy beskriver.
Og hvis harddisken ikke starter ordenligt op, kunne det lyde som et PSU eller et HD problem, da MB ingen rolle har i at få HD'en til at starte op (spin up).
Prøv at låne en PSU fra en anden maskine og se om det ændrer noget.
Check også temperatur på din maskine - og se om temperaturen har noget meddine reboots at gøre.
Hvis du vil kan vi finde et link til noget software der grundigt tester din hardware for fejl.
Prøv for øvrigt at sætte den bios til at diable 'quick boot' (eller hvad din bios nu kalder det). Så vil bios nemlig mere grundigt teste dine ram for fejl.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
11. december 2003 - 23:13 #14
jpjv> Jeg undskylder :)
Blandede 2 sætninger sammen.. udfaldet var uheldigt :)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
11. december 2003 - 23:13 #15
rettelse: jpvj
Avatar billede blood.dk Nybegynder
11. december 2003 - 23:20 #16
Igen må jeg forslå at gøre noget så simplet som at fjerne keyboard'et eller skift. Det tager under 30sek.

Og jeg har ser denne fejl før, mere end en gang.
Avatar billede eagleeye Praktikant
12. december 2003 - 09:02 #17
links til boot disk sider er ulovlige og derfor er kommentaren fjernet.
eagleeye / CoAdmin
Avatar billede majsmarken Nybegynder
12. december 2003 - 09:17 #18
Gentagelse:
For at dele problemet om det er HARDWARE eller SOFTWARE der får com. til at 'flippe' så BOOT op i REN DOS med en passende DOS diskette og la' PC'en stå der. Og se hvad der sker.
Evt. sæt HD'en til en intensiv SCANDISK ell. lign. så der abejdes (=udvikles varme).

>eagleeye: Der er ~240 andre indslag her på eksperten som omtaler den "boot disk" som jeg ikke må skrive  ... Selv i overskriften... Hmmm...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
12. december 2003 - 13:49 #19
majsmarken> Links til boot disk sider, er enten allerede blevet fjernet, eller også bliver de det, når de bliver fundet. Hvis du finder et spm med et link til en boot disk side, bruge anmeld funktionen for at fortælle coadmins om det. Du kan bare anmelde dig selv.. det sker der ikke noget ved.
Avatar billede clomsy Nybegynder
12. december 2003 - 17:59 #20
Det der med, at I siger, at den vil genstarte, når min CPU bliver for varm - det er vel kun hvis jeg har enabled det i BIOSen - Der står den nemlig på disabled.

Ang. det med software, der grundigt tjekker ens hardware kunne jeg godt tænke mig at se lidt mere på!
Avatar billede zhark Nybegynder
12. december 2003 - 20:49 #21
Jeg har desværre samme ploblem lige nu (ringe trøst), har prøvet 3 PSUer - det var ikke der, helt nyt mobo a7v600 og 512Mb DDR ram (kingston) - keyboard+mus der bare kører, i hvertfald på anden PC det er sku' surt (:
Jeg tror nu det noget XP driver "sjov"
Avatar billede zhark Nybegynder
13. december 2003 - 16:58 #22
Nu er jeg rimelig sikker på min er OK, har været igennem MEGET, men mener det var een af de 2 sidste ting.
1) flyttede min 512 ram blok til anden sokkel (1-3) eller omvendt, mener
  egentlig ikke det var det men:
2) Samtidig skiftede jeg alle mine cabler til Floppy/HD/CD m.v. og siden har
  den ikke "slået en prut"
Gider ikke undesøge hvilken af de 2 ting det var, de gamle cabler er skrottet.
Mvh. zhark
Avatar billede frewald Nybegynder
14. december 2003 - 11:42 #23
Det har sikkert været dine IDE-kabler - jeg har selv haft et problem hvor jeg brugte et gammelt IDE kabel - og det gav de mærkeligste fejl.
Hvis du oplever at den bliver ustabilt igen, så bare smid en ny 'sag' her på eksperten :-)
Avatar billede zhark Nybegynder
14. december 2003 - 12:29 #24
frewald>
Nu er det ikke mig der har oprettet dette spm. men alts "glomsy"
Jeg selv har kæmpet i godt en uge med samme problem, med ny mobo/ram/Cpu - omformateret 15-29 gange, men også der haft problemer med ustabilitet, idet PCen ofte ikke nåede igennem install. eller var det gået igennem var der problemer ved div. install af software hvor den genstartede osv.
Har naturligvis været klar over problemet kunne være mange steder, meeen - man kan jo ikke sende mobo/cpu/ram m.v. tilbage og sige det ikke duer!? Og fortsatte selv om jeg var kørt langt ned... der kom også med evt. fejl i bios (afskygning...).
Nå men altså: Deaktiverede on-board Lan i bios, indsatte netkort, skiftede alle bånd cablerne og omformaterede! Så er alt bare gået helt glat igennem siden. Håber du får styr på din PC - Mvh. zhark
Avatar billede frewald Nybegynder
14. december 2003 - 12:36 #25
zhark - point taken :-)