Avatar billede nimoha Nybegynder
11. december 2003 - 21:03 Der er 62 kommentarer og
4 løsninger

Køb af bærbar?

Hej...

Jeg skal snart købe en ny bærbar..
Men da der er så mange at vælge i mellem, synes jeg det er er en svær opgave.
  Jeg skal først og fremmest bruge den til at lave skolearbejde på, men den skal også bruges til at spille spil som Counter Strike, Fifa Freedom Fighters osv. Altså skal det være en allaround bærbar.

Prisen må max ligge et sted i mellem 10-15.000 kr.

Jeg har kigget lidt på denne, er det et godt køb?:
http://www.m-e.dk/shop/productinfo.asp?id=23266

Men hvad synes I jeg skal købe?
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2003 - 21:06 #1
Mht bærbare, ville jeg altid anbefale en bærbar fra Dell.

Jeg har kun haft god erfaring med dette, og der har gennem tiden selvfølgelig opstået mindre problemer ind i mellem, og her har Dell's support været den mest positivt overaskende oplevelse i min historie af support-tilfælde. Det kan jeg virkelig anbefale.

Ikke nok med de har god hardware, har de også altid nogle ret vilde tilbud.
Jeg ville anbefale dig at surfe lidt rundt på:
http://www1.euro.dell.com/content/products/category.aspx/notebooks?c=dk&l=da&s=dhs
.. inden du bestemmer dig.

/ pacroon
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
11. december 2003 - 21:09 #2
Hver gang folk beder om forslag til ny bærbar foreslår jeg en Asus.
Jeg har selv en bærbar asus der snart er 2 år gammel og der har aldrig være problemer.
Materialerne i computer er hos asus altid af god kvalitet og computeren har derfor en lang holdbarhed.

LÅNT AF IRD
Her er "mine råd" til køb af bærbare :

Køb helst en bærbar med seperat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.

Processoren skal endvidere hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm. P4 eller P3 er et godt køb.

Læg også mærke til hvor lange bateriet holder, gå helst minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.

Når du køber en bærbar, er det oftest en fordel, hvis du mærker og hører hvordan bærbaren fungerer. Typisk er det "støjen" fra blæseren, som folk især lægger mærke til og hader, så den må ikke være for høj.

Jeg kan kun anbefalde mærkerne Dell, Asus og IBM, hvis prisklasser ligger mellem 10.000-25-000

De nye M2400N og S1300N serier er blevet endnu mere attraktive. Fx. får man for 13495,- inkl. moms en lækker ny Asus M2400N, med 512MB DDR RAM, 40GB harddisk og DVD-CDRW combodrev samt lav vægt på kun ca. 2,2 kg.
De er baseret på den nye Intel Centrino teknologi, der sørger for lang batterilevetid (4-5 timer) og trådløst netværk. En Intel Centrino 1300 MHz CPU svarer ca. til en Pentium 4 2000 MHz i ydelse.
Avatar billede nimoha Nybegynder
11. december 2003 - 21:10 #3
Jeg har været inde på Dell og har surfet rundt der, men jeg synes de er ret dyre. Kan du evt. finde nogle links til de bedste til prisen der?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
11. december 2003 - 21:11 #4
Avatar billede nimoha Nybegynder
11. december 2003 - 21:13 #5
Til Jakobclausen: Hvad synes du så, om den som jeg linker til?
Det er jo også en asus...
Avatar billede nimoha Nybegynder
11. december 2003 - 21:20 #6
Avatar billede clomsy Nybegynder
11. december 2003 - 21:37 #7
Hej n_jay

Jeg har også tjekket priser osv ud på bærbare maskiner! Hvis det skal være en allround bærbar, vil jeg helt klare anbefale Vega-serien. Prøv at søg på EDBpriser efter Vega bærbare. De har en solid P4CPU og Radeon ATI GFX kort, som ca. får 8600 points i 3dMARK GFX test - Du kan få en god bærbar til omkring 11-12000.-

Når du skal købe bærbar skal du især fokusere på grafikkortet, da mange bærbare har onboard GFX, hvilket seriøst er det værste bullshit nord for sydpolen!!! Køb et med Geforce 4 eller ATI Radeon

Håber du finder noget! :)

ClomsY over and out Æ:P
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
11. december 2003 - 21:54 #8
N_jay >> Synes bestemt at den ser meget fornuftig ud - en kraftig maskine som du også kan bruge til mange andre ting end lige skolearbejde.
Avatar billede nimoha Nybegynder
11. december 2003 - 21:58 #9
Er 64 mb ddr ram på et grafikkort nok til at spille nyere spil?
Og Hvad skal jeg vælge Intel Centrino eller Intel Pentium 4?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
11. december 2003 - 22:04 #10
Centrino er helt klart at foretrække, efter min mening. Jeg vil lade være med at udtale mig omkring grafikkortet, da min viden indenfor dette område er begrænset.
Avatar billede zulu_dk Nybegynder
11. december 2003 - 22:05 #11
Centrino, uden tvivl.
Fx en Zepto Znote 4100, med 64 mb Radeon 9000 og 15" SXGA+ skærm
www.zepto.dk
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. december 2003 - 22:07 #12
En desktop cpu i et notebook kabinet...
Tænk dig om engang.
Med den smule plads der er i sådan et kabinet skal køleren køle mere en normalt = den larmer altså ret meget.
Men kan du leve med det, ja så er det et godt køb.

MEN!!!
Når nu jeg sælger Fujitsu-Siemens, så vil jeg da lige komme med et alternativ:
http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=21395
I forhold til L5800 fra Asus:
Denne maskine har SXGA skærm = 1400-1050 (Asus har XGA = 1024-768)
Radeon 9000 grafikkort - Asus har ATI M9 (den deler med ram = shared graphics)
+ den kommer med XP præinstalleret (ASUS tilbyder ikke dette)
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. december 2003 - 22:11 #13
Men ja - som de andre skriver:
Centrino helt klart = læg ca. 800 MHz oveni hastigheden på cpu så har du hastigheden på cpu hvis det var en Mobile cpu der sad i maskinen.

En maskine med Centrino + radeon 9000 + min 512 Mb ram + sxga skærm + combodrev så erc du godt kørende :)
Avatar billede zulu_dk Nybegynder
11. december 2003 - 22:15 #14
John_Stigers -> 3,4 kg! Kalder du det bærbart? Jeg kalder det slæbbart!
Til sammenligning vejer Znote 4100 2,8 kg.

Den du linker til er med DT cpu, var det ikke lige det du advarede imod??
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. december 2003 - 22:22 #15
Jo, men når nu n_jay selv var inde på en slæbbar, ja så kunne jeg jo ligeså godt komme med et alternativ ;)

2.8 Kg er da vist også en slæbbar...
Min vejer 1,7 kg ;)
Avatar billede nimoha Nybegynder
11. december 2003 - 22:23 #16
Okay så jeg skal altså købe en bærbar med Centrino processer, ATI eller Nvidia 64 ddr mb grafikkort og mærket skal være asus dell eller ibm. Hvor stor en harddisk skal jeg have og hvor stor en processer skal der til for at opfylde mine krav?
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. december 2003 - 22:26 #17
15110,- inkl. moms for en Znote 4100 er også en del...
(harddisk lavet om fra 20GB til 60GB + ram lavet om fra 256MB til 512MB)
Avatar billede ird Praktikant
11. december 2003 - 22:27 #18
Din koster også en mill Stigers :))) Men damn der er fed!!

Kan ikke vente med at få min artikel på banen så alle folk som er lidt i tvivl om hvad de skal handle kan få lidt hjælp :)
Avatar billede ird Praktikant
11. december 2003 - 22:28 #19
Vil slet ikke blade mig her for kan da se her er kompetente gutter allerede *G*

Ps. Tak til Jakobclausen for at sige lånt af IRD :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. december 2003 - 22:28 #20
Centrino findes i 1,4 og 1,6 og der er ca. 400-500 kr. forskel i pris på de 2 cpu´er.
Du skal MIN. have en 60GB disk.
og MIN. 512 mb ram.
Avatar billede nimoha Nybegynder
11. december 2003 - 22:28 #21
Den pris fik jeg også, da jeg puslede med tilpas knappen :). Hvor skal man så købe en bærbar henne til en rimelig pris? Som opfylder mine krav?
Er der nogle der har gode erfaringer med nogle af firmaerne?
Avatar billede nimoha Nybegynder
11. december 2003 - 22:32 #22
John_stigers--->>> Den findes også i 1,7. Men så begynder den altså også at blive dyr. Er det muligt at få sådan en bærbar som i taler om til under 15000 kr?
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. december 2003 - 22:33 #23
P.s. Centrino er efterhånden en fortærsket udtryk der bruges forkert mange steder.
Centrino er 3 ting: Pentium M cpu, i855 chipsæt + 802.11b trådløst netværk.

Disse 3 ting er nødvendigt for at det bliver en ÆGTE centrino maskine.
Dog kan du nøjes med en bærbar hvor der sidder en Intel Pentium M cpu i.
Det er så ikke ægte centrino, men ydelse og batterilevetid er helt på højde med ægte Centrino.
Avatar billede nimoha Nybegynder
11. december 2003 - 22:38 #24
Det vil altså sige, at man kan spare penge der, uden maskinen bliv dårligere?
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. december 2003 - 22:42 #25
jep.
Avatar billede ird Praktikant
11. december 2003 - 22:42 #26
Processorfabrikant Intel, er næsten enerådende indenfor processorer til det bærbare marked. Intel har i dag tre forskellige modeller, nemlig Celeron, Pentium 4 samt Pentium M.
Intel Celeron processoren er rettet mod forbrugerne, der oftest kræver meget værdi for pengene, hvorimod Intel Pentium 4 processoren er rettet mod det hastighedskrævende marked, som skeler mindre til prisen, men mere til højest mulig hastighed. De to processorer komplementerer fint hinanden mht. hastighed og pris. Ydelsesforskellen er ca. 20% i Pentium 4's favør, hvis de to processorer kører samme hastighed.
I 2003 introducerede Intel den vel nok største nyhed indenfor notebooks i lange tider. Centrino platformen blev introduceret, for at efterkomme ønsket der generelt går igen for alle notebookejere - længere batteritid! Kort beskrevet består Centrino platformen af 3 ting. Den nye Pentium M processor, 855 chipsettet samt indbygget 802.11b trådløst netværk. Ydelsen er på højde med de bedste Pentium 4 processorer, men varmeudledningen er holdt på et minimum pga. den meget

strømeffektive Pentium M processor, så en Centrino notebook er generelt en pæn del mere støjsvag, end en Pentium 4 notebook
En anden fabrikant på det mobile processormarked er AMD (Advanced Micro Devices). De leverer i øjeblikket "kun" den prisbillige Athlon XP Mobile processor til det mobile marked. Den er på samme måde som Centrino, som yder det samme som Pentium 4, men opererer ved en del lavere MHz. Derfor har AMD en produktrating som de bruger i stedet. Dvs. en AMD Athlon Mobile XP2500+, i virkeligheden kun kører 1833 MHz, men yder det samme som en tilsvarende Intel Pentium 4 der kører ca. 2500 MHz.
Avatar billede ird Praktikant
11. december 2003 - 22:46 #27
En bærbar med centrino processor er at foretrække efter min mening.

Fordele ved centrino!

- Ydere mere
- Nyere teknologi (pladsbesparende)
- Lavere varmeudvikling
- Trådløs teknologi integreret
- Lavere batteriforbrug
- De yder langt mere end clockfrekvensenken 1,5 Ghz Centrino ydelsesmæssigt sagtens slå en 2,5 Ghz P4.
Avatar billede nimoha Nybegynder
11. december 2003 - 22:48 #28
Ird ----->>>>>> Hvad for en bæbar kan du så anbefale til mig, der opfylder mine krav. Jeg nævner lige igen den må ikke koste over 15000 kroner! Kan du evt. give et link?
Avatar billede ird Praktikant
11. december 2003 - 22:50 #29
http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=21395

et godt valg som er smidt af stigers
Avatar billede nimoha Nybegynder
11. december 2003 - 22:52 #30
Så du mener altså ikke jeg skal købe en med Intel Centrino processer?
Avatar billede ird Praktikant
11. december 2003 - 22:53 #31
Jo jo helt sikkert.
Den koster lidt mere, men er helt sikkert de penge værd.

Nå må i kassen siger lillemor *G*

Er tilbage i morgen hvis du mangler mere hjælp. Er sikker på gutterne her har styr på skidtet :)
Avatar billede zulu_dk Nybegynder
11. december 2003 - 22:56 #33
?? ird ??
Hvorfor ikke en Centrino, når man kan få sådan en til samme pris med samme grafikkort og samme skærm?
Znote 4100 fx.

Grafikkortet er alligevel falskehalsen når der skal spilles, og den ekstra cpu ydelse kan ikke mærkes i Windows.

Sidst men ikke mindst kan 600 g + en større strømforsyning mærkes når den skal slæbes med i skole hver dag.
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. december 2003 - 22:58 #34
"Grafikkortet er alligevel falskehalsen når der skal spilles"
I Notebooks er det skærmen der halter :)
Avatar billede nimoha Nybegynder
11. december 2003 - 23:02 #35
John Stigers - Udfra de oplysninger der står i linket synes jeg at den virker lidt dyr. Der er jo kun 256 mb ddr ram, og 30 gb ram.
Avatar billede nimoha Nybegynder
11. december 2003 - 23:04 #36
***ups mener selvfølgelig 30 gb harddisk. Sorry må nok hellere også snart smutte i køjen ellers går det da helt galt :)
Avatar billede jpvj Nybegynder
11. december 2003 - 23:05 #37
Blot til orientering: Der findes ikke en CPU med navnet Centrino.

Centrino er et Intel varemærke og dækker over kombinationen af en P4P-M CPU, 855 chipset og Intel 2110 trådløst netværk.

Se: http://www.intel.com/products/mobiletechnology/centrino/ og http://www.intel.com/labs/features/hw03031.htm#cenfam

Mht. til CPU'er, så er forvirringen - næsten - total.

Der findes 2 mobile CPU'er:

Pentium Mobile - (og for de rigtigt nysgerrige) http://www.intel.com/design/mobile/datashts/25261202.pdf

Pentium 4 Mobile (P4P-M) - http://www.intel.com/design/mobile/pentium4p-m/p4p-m.htm

Den første er den mest strømbesparende, og man "lægger" ca 800MHz til clockfrekvensen for at finde en P4 cpu med samme ydelse.

That's just my two cents
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. december 2003 - 23:05 #38
http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=21582

http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=21302

http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=21638 (Pentium Mobile og 17" Widescreen!!!)

Fujitsu har maskiner på vej med centrino og 3D grafik - men desværre nok ikke til en så god pris :(
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. december 2003 - 23:06 #39
jpvj> tak for info - men læs lige hvad vi skriver :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. december 2003 - 23:11 #40
Og så hedder cpu´erne
Pentium M
og
Pentium Mobile

"Centrino er et Intel varemærke og dækker over kombinationen af en P4P-M CPU, 855 chipset og Intel 2110 trådløst netværk."
her har jeg så lige en rettelse: Centrino er et Intel varemærke og dækker over kombinationen af en Pentium M cpu, i855 chipset og Intel® PRO/Wireless 2100 trådløst netværk.

;D
Avatar billede nimoha Nybegynder
11. december 2003 - 23:13 #41
John Stigers: Den her som du linker til ser, ser da ret fed ud til prisen!
http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=21582

eller?
Avatar billede zulu_dk Nybegynder
11. december 2003 - 23:15 #42
Pentium mobile er meget gammel! ;-)

Mobile cpu'erne i dag hedder:
Pentium M (Del af Centrino, max effekt 25 W)
Mobile Pentium 4 M (Rigtig mobile P4 med max effekt på ca. 35 W)
Mobile Pentium 4 (DT P4 med SpeedStep, max effekt  ca 90 W)
Avatar billede jpvj Nybegynder
11. december 2003 - 23:19 #43
john> Ja - det var sg' 2 smutter af rang :-)

P4P-M hedder i jf. linket i mit første indlæg: Mobile Intel® Pentium® 4 Processor - M

Pentium M - hedder også ganske rigtigt IKKE Pentium Mobile.
P4P-M er jo netop ikke den strømbesparende

Anyway - så demonstrerede jeg lige min egen forvirring... det er ikke sådan, når man ikke leger med bærbar teknologi hver dag :-)

Hvad mener du med "læs lige hvad vi skriver?" ... jeg kommenterede blot de (gentagne) indlæg hvor der blev skrevet "Centrino processor".
Avatar billede jpvj Nybegynder
11. december 2003 - 23:21 #44
zulu dk> Ja, den sidste plejer jeg at se bortfra, da jeg betragter den som en desktop CPU (der svjh clocker ned til 50% når den bærbare kører på batteri...)
Avatar billede nimoha Nybegynder
11. december 2003 - 23:25 #45
Hvad synes i andre om denne her John Stigers fandt?

http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=21582
Avatar billede nimoha Nybegynder
11. december 2003 - 23:30 #46
Nåh, jeg må til køjs, men lader spørgsmålet stå åbent til i morgen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. december 2003 - 08:36 #47
jpvj> "læs lige hvad vi skriver" var ment som en joke ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. december 2003 - 08:44 #48
zulu_dk>
Mobile Pentium 4 (DT P4 med SpeedStep, max effekt  ca 90 W)

Dette er IKKE en mobile cpu!
det er en DeskTop (DT) cpu :)
Avatar billede zulu_dk Nybegynder
12. december 2003 - 09:21 #49
Intel har fundet ud af at vi (forbrugerne) har fundet ud af at mobile cpu'er er klart at foretrække frem for DT cpu'er i bærbare. Men da Intel har problemer med at producere de oprindelige mobile (mobile Pentium 4 M) i hastigheder over 2,6 GHz, valgte man at tage nogle DT cpu'er og aktivere/ tilføje SpeedStep og så kalde dem for mobile. Problemet er bare at de kører ved samme spænding som DT P4 og at de udvikler lige så meget varme.
Men navnet "mobile" det sælger...

Læs mere her:
http://www.intel.com/products/notebook/index.htm?iid=HPAGE+header_products_notebook&

og om max effekt her:
http://users.erols.com/chare/elec.htm
Avatar billede zulu_dk Nybegynder
12. december 2003 - 09:31 #50
Abook'en og Znote 4100 er lavet ud fra samme skal, men jeg kender ikke noget til hvordan service niveauet er hos dem, der samler Abook (hvem det så end er), men du kan læse lidt om hvordan det er hos Zepto her:
http://www.edbpriser.dk/hardware/produktbedom.asp?ID=1464967905
og her:
http://www.edbpriser.dk/hardware/produktbedom.asp?ID=1464967904
Avatar billede ird Praktikant
12. december 2003 - 12:29 #51
Mener jo også at valget klart skal være centrino
Avatar billede nimoha Nybegynder
12. december 2003 - 14:22 #52
ird---> Hvad synes du om den Abook som John Stigers har fundet?
Er det et godt køb?

http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=21582
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. december 2003 - 17:31 #53
Det skal retfærdigvis siges, at jeg ikke kender en disse til Abook og kvaliteten af disse. Den er udelukkende valgt pga. specs.
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. december 2003 - 17:33 #54
generelt så siger man at kan man stå med en notebook i hånden med skærmen slået op og vippe med hele notebooken UDEN at skærmen klapper i, ja så er kvaliteten udmærket :)
Avatar billede zulu_dk Nybegynder
12. december 2003 - 17:37 #55
Den havde jeg ikke hørt før...
Er det ikke nærmere et spørgsmål om slid? ;-)

Jeg har aldrig set nogen nye, der gjorde det, og jeg har ellers haft en del forskellige modeller mellem hænderne.
Avatar billede nimoha Nybegynder
12. december 2003 - 17:39 #56
Hvis både Znote og Abook er bygget efter samme "skal" hvad for et mærke skal man så vælge?
Avatar billede zulu_dk Nybegynder
12. december 2003 - 17:43 #57
Har du læst de kommentarer fra EDBPriser jeg linkede til tidliger?
Når du har gjort det tror jeg ikke du er i tvivl...
Avatar billede nimoha Nybegynder
12. december 2003 - 17:49 #58
Jeg har skam læst den igennem, men der står jo ikke noget om Abook ;)
Kun en masse rosende ord om Znote, men ville også godt vide noget om Abook
Avatar billede ird Praktikant
12. december 2003 - 18:22 #59
Kender ikke selv til dette mærke, men den ser helt okay ud :)

Støtter som regel stigers i hvad han ytre :))
Avatar billede nimoha Nybegynder
12. december 2003 - 19:19 #60
Alle der har hjulpet mig med mit spørgsmål bedes lægge et svar så jeg kan give points.

Tak for hjælpen allesammen!
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. december 2003 - 19:21 #61
Velbekomme - har du fundet ud af hvilken en du vælger?
Avatar billede nimoha Nybegynder
12. december 2003 - 19:22 #62
Jeg tror enten jeg vælger en Znote eller den Abook som du kom med.
Avatar billede casperdj8 Nybegynder
12. december 2003 - 21:11 #63
der vil jeg mega totalt meget anbefale en acer aspire 1705sci_140 (en business panorama) du skal ikke opgradere så meget tag selv et kig på super pc´en
hilsen casper
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. december 2003 - 22:25 #64
http://www.acer.dk/acereuro/page9.do?dau34.oid=2421&UserCtxParam=0&GroupCtxParam=0&dctx1=5&ctx1=DK&crc=3358100301

Glem alt om den...
7,1 kg...
Desuden skulle de 17" have været i bredformat for at betegnelsen Panorama skulle passe til den....
Avatar billede ird Praktikant
13. december 2003 - 09:28 #65
Mega dårligt forslag Casper!!
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. december 2003 - 16:05 #66
Ja - dårligere kunne det ikke være...