Avatar billede domaz.dk Novice
07. december 2003 - 10:08 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

V: domaz.dk

Ja... så er jeg endelig blevet sårn rimelig færdig med designet på siden, så kunne jeg godt tænke mig at høre andres meninger om det....

Der er så godt som ikke noget indhold... for det er jo kun designet jeg er blevet færdig med :)

Den bliver kun vidst ordentligt i Internet explorer..

Site: http://domaz.dk
Avatar billede dahwoot Nybegynder
07. december 2003 - 10:11 #1
Kæft det ser cool ud... ja, jeg ka sq ikke komme på mere :-)
Avatar billede fangel Nybegynder
07. december 2003 - 13:20 #2
udover at man ALDRIG bør optimere til en browser - så er det OK... du kan ikke optimere til en browser - du kan kode så dårligt så den ikke kan ses i andre browsere - det er ikke optimere, det er snare det omvendte...

tag nu lige og læg den ekstra time i det og få det til at følge standarderne og se ordenlig ud i alle browsere...

og det samme gælder for opløsningen - det er jo ikke fordi jeg vil ændre min opløsning for at se din side - så vigtig er den ikke... folk skal ikke indrette sig efter dig - du skal indrette siden efter dem... dvs en side der ser godt ud i alle browsere og alle opløsninger...

Morten
Avatar billede fangel Nybegynder
07. december 2003 - 13:23 #3
desuden er der et par sjove ting...

jeg kan se 3 affiliates - og så er der et link til "se alle (3)" - jeg ser jo faktisk alle - så linket er unødigt... lav et tjek der ser om alle kan blive vidst - hvis ikke, så lav linket

hvis du klikker på webcam billedet forsvinder alt indhold !

osv

men bliv ved med at arbejde - på et tidspunkt bliver det godt...

Morten
Avatar billede eerikk Nybegynder
07. december 2003 - 17:42 #4
synes siden er meget langsom!
Avatar billede domaz.dk Novice
07. december 2003 - 18:52 #5
det er også b-one.dk der hoster den... ;)
Avatar billede dna Nybegynder
09. december 2003 - 19:21 #6
hey domaz!

Syntes dit design er rigtigt flot - ikke så meget at kommentere der! Det er svært rigtigt at bedømme en side uden indhold, så det eneste jeg faldt over var en stavefejl! :-)

Statestik staves vist nok Statistik!

dna
Avatar billede nstenberg Nybegynder
10. december 2003 - 12:52 #7
Hej

Jeg har kigget lidt på din side. På en skala fra 1 til 5, hvor 5 er bedst, vil jeg give den 2-3. (jeg vil ikke give højere, da der ikke er noget indhold på siden).
Iøvrigt nydelig grafik. Men trist at du vælger kun at kode til Internet Explorer... Tænk på, at flere og flere private begynder at bruge Linux.

Nedenfor er min begrundelse:

*FRAMES & IFRAMES*
Du bruger frames. Frames - i mangel af et bedre ord - stinker. Der opstår bl.a. problemer med uskrivning. Læs http://www.useit.com/alertbox/9612.html
Du opnår samme funktionalitet med et alm. <table>.
Hvis du tit opdaterer din side - og dermed skal ændre i din menu e.l., kan ASP eller
PHP-metoderne anbefales. Læs http://www.html.dk/tutorials/ssi/

*DYNAMISKE URI'er STINKER*
Det her lugter af tis: index.php?id=12
Det gør det her ikke: /products/cars/bmw/z8/
Det her lugter heller ikke: /articles/january.htm
Dynamiske URI'er er ikke en god ting. Det forvirrer for meget. Men det er meget enkelt at undgå. Læs infoen på de nedenstående tre sider:
1) http://www.alistapart.com/articles/urls/
2) http://www.alistapart.com/articles/succeed/
3) http://jogin.com/weblog/archives/000319/
Det er meget nemt at ændre.

*FARVERNE*
Farverne synes passer rigtigt godt sammen.

*RULLEPANELET*
Man kan næsten ikke se rullepanelet. Det ville være mere brugervenligt, hvis du gjorde det let genkendeligt. Eller endnu bedre: Lod være med at inkludere det i din CSS.
NB! I Mozilla er rullepanelet ikke formateret.

*BREADCRUMS MANGER*
Jeg kan forestille mig, at der vil være en del undersider på dit website, så de vil være en god ide med et såkaldt "Breadcrumb trail"... ligesom i Hans & Grethe... Læs mere på: http://jerz.setonhill.edu/writing/e-text/navigation.htm#Breadcrumb

*UNDGÅ DEEP-LINKING*
Hvis du vil, kan du undfå deep-linking via søgerobotter ved, at tilføje følgende til <head>-sektionen: <META NAME="robots" CONTENT="noindex">

*RESUME/HVAD HANDLER DEN KONKRETE SIDE OM*
Lav en lille boks med et ultra kort (gerne punktopstillet) resume af, hvad den konkrete side læseren kigger på handler om. Læs http://www.useit.com/alertbox/20010722.html

*LINK TITLER*
Ved at tilføje TITLE til et link, kan man lave en nydelig lille popup-bobbel, hvori du kan fortælle, hvor man bliver ført hen, hvis man klikker på linket. Læs http://www.useit.com/alertbox/980111.html

BROWSER-TEST

Mozilla 1.5: CSS problemer. Husk nu at kode efter standarderne!
Internet Explorer 6: OK

/ Nikolaj

Husk iøvrigt: http://www.w3.org/Provider/Style/URI (Cool URI's don't change)
Avatar billede nstenberg Nybegynder
10. december 2003 - 12:52 #8
det var et svar
Avatar billede domaz.dk Novice
10. december 2003 - 13:38 #9
tak for alle jeres svar... jeg kan se at der stadig er meget at lave... :D

#1 jamen... mange tak for det :D

#2 det havde jeg ikk lige tænkt over... men jeg har ikk tænkt mig at ændre det så andre end IE kan se det ordentligt...

#3 det der med at se alle er blevet lavet... men det med mit webcam skal nok komme... husk nu, det var kun designet jeg ville have vurderet ikke funktionerne på siden....

#4 der er en begrundelse.. :D

#5 det er begrundelsen fra mig om hvorfor den kører så langsom

#6 mange tak... stavning har aldrig været min stærke side ;)

#7 ok der er meget... men det er også godt... :D

for det første grunden til at jeg bruger en iframe er at baggrunden består af et billed på 100kb det er ikk meget at hente for en med bredbånd, men der er jo stadig dem med 56k :D har også overvejet at bruge noget preloading med java... men der går nok lidt tid for det har jeg aldrig prøvet før

Dynamiske urls.... jeg syns da ellers der er mange store sider der bruger det, så så slemt kan det jo heller ikk være :D

Farverne... Tak for det... det var jo også designet der skulle vurderes ;)

Rullepanelet.... som sagt før så er den kun lavet til dem IE og jeg gider ikke at lave den om.... det er jo trods alt 95% af alle internet brugere der bruger det :D

Breadcrums.... har aldrig hørt om det før :/

Deep-linking... det kunne da godt være man skulle det :D

Resume... det kommer ;) det var jo kun designet der skulle vurderes

link titler... syns jeg ikk rigtig der er brug for, har heller ikk set mange andre sider som bruger det...

browser test... jeg gider ikk at lave den kompitiabel(??stave) med alle browser...

Men endnu en gang mange tak for jeres kommentarer :D
Avatar billede nstenberg Nybegynder
10. december 2003 - 14:21 #10
//"Dynamiske urls.... jeg syns da ellers der
//er mange store sider der bruger det, så så
//slemt kan det jo heller ikk være :D"
Det er jo ikke nogen grund til at være doven ;) De løsninger der er på de sider jeg linker til, er optimale og brugervenlige.

Mht. rullepanelet, så skal du også tænke på, at der er folk på nettet, som vil finde en ikke normal/genkendelig rummesatan forvirrende.

//jeg gider ikk at lave den kompitiabel
//med alle browser...

Det handler jo ikke om at sikre kompatabilitet med forskellige browsere, men derimod sørge for, at sidens kildekode lever op til visse standarder/specifikationer.
Avatar billede fangel Nybegynder
10. december 2003 - 14:48 #11
# ang. browser(in)kompatibilitet
og det er (undskyld sproget) god-dammit-fuck-ass dårligt ikke at gide dette ! der findes alternativer - der er folk der bruger disse alternativer - skal folk straffes for at vælge andet end Microsoft løsninger (som langt fra i alle situartioner er de bedste)

# ang. dyn. side (min mening)
det kan være OK til nogle ting - fx nyhedder: news.php?nyhedsid=NNN - men ikke til sideangrivelser fx side.php?sideid=NNN, dog synes jeg fx at index.php?page=news kan se OK ud - men /news ser bedre ud og kan laves så det linker til samme side via Apaches mod_rewrite

Moren
Avatar billede fangel Nybegynder
10. december 2003 - 14:48 #12
fsck - ikke Moren - Morten