Avatar billede hottenroth Nybegynder
06. december 2003 - 21:19 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

investerings alternativer

Investerings alternativer?

1) Bygnings udvidelse 5,5 mill til 4% annuitets lån (20 år)
2) Leje af nærliggende bygning p.a. 250.000 kr. + 12.000 pr/år

Kan jeg sætte dette op og få et overblik
Avatar billede nse Nybegynder
06. december 2003 - 23:07 #1
Md. ydelse = G x (r/(1-(1+r)^-r)), hvor G er hovedstollen (5,5mio.) og r er rentefoden (4%).
Avatar billede nse Nybegynder
06. december 2003 - 23:10 #2
^-r skal være ^-n, hvor n er antal terminer (fx. 20x12=240)
Avatar billede nse Nybegynder
06. december 2003 - 23:19 #3
Ahhh...
Jeg havde ikke helt set kategorien :)
Du kan sætte det op i Excel..
Avatar billede nse Nybegynder
06. december 2003 - 23:33 #4
Hvis du lige skriver din email, kan jeg sende et udkast :)
Avatar billede hottenroth Nybegynder
07. december 2003 - 09:53 #5
hj@cykel.dk

Jeg skal have sat de to alternativer op mod hinanden, så jeg kan se, hvilket der er bedst ?
Jeg har regnet den mdl. ydelse ud på annuitets og kender lejebetalinger, jeg synligjort leje overfor eje, hvad er det mest fordelagtige da udvidelsen jo min. må forvente at holde værdien i 20 år ?
Avatar billede nse Nybegynder
07. december 2003 - 14:37 #6
Så har du jo lavet det..
Du kan se, at du betaler en årlig ydelse, der ligger en del over lejeværdien, men sammentidig betaler du lånet på bygningen og dermed sparer friværdi op. Efter 20 år er du gældsfri medmindre, du låner i bygningerne undervejs, dvs. efter 20 år er den årlige udgift kun vedligeholdelse og ejendomsskatter.
Avatar billede nse Nybegynder
07. december 2003 - 14:38 #7
Medmindre du vælger at lægge lånet op hvert år vil den årlige ydelse på lånet være den samme i hele perioden.
Avatar billede hottenroth Nybegynder
07. december 2003 - 15:35 #8
Ja men den samlede inbetaling over 20 år ca. 18 mill på eje.
Og den samlede inbetaling på leje osv. ca. 7 mill,  dvs. jeg har betalt 11 mill ekstra for at eje et hus til 5,5 mill.
Avatar billede hottenroth Nybegynder
07. december 2003 - 17:56 #9
op
Avatar billede nse Nybegynder
07. december 2003 - 19:38 #10
Nope du har betalt ca. 8 mio. for den du bygger og lidt over 5 mio. for den du lejer..
Du har regnet forkert.
Avatar billede hottenroth Nybegynder
08. december 2003 - 17:14 #11
Jeg har lige sat et tilrette spørgsmål, ud da jeg opdagede at kæden var hoppet af.

Nutidsværdi elle NPV  i regneark, svar på dette og der er 160p til dig