Avatar billede clawhammer Nybegynder
03. december 2003 - 17:44 Der er 11 kommentarer

Blorkere for porte

Hej.

Jeg skal til at holde et net-party hvor der er internettilslutning. Men kan man gøre sådan at man ikke kan logge på f.eks. kazaa? og andre p2p programmer?

MVH
Clawhammer
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
03. december 2003 - 17:53 #1
Jeg tror det bliver svært da de nyere versioner af disse programmer har dynmamisk port søgning
Avatar billede arlet Juniormester
03. december 2003 - 17:55 #2
Afinstaller kazaa....
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
03. december 2003 - 18:04 #3
Arlet: jeg tror spørgsmålet blev stillet - således at man kunne være fri for at tænke på hvad net-party´s gæster havde installeret af sådanne ting... :-)
Avatar billede clawhammer Nybegynder
03. december 2003 - 18:38 #4
det er fuuldstændig rigtigt, jeg vil gerne forhindre at kazaa bliver brugt.. er der ikke noget man kan  gøre?
Avatar billede clawhammer Nybegynder
03. december 2003 - 18:40 #5
hvad med en firewall kan men med sådan en?
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
03. december 2003 - 18:43 #6
clawhammer, jeg tror ikke du kan gøre noget de fleste af disse programmer kan endda finde på at bruge nogle af de standardporte der skal være åbne for at internettet fungerer....  Men jeg lytter interesseret hvis andre har nogle gode bud...
Avatar billede clawhammer Nybegynder
03. december 2003 - 18:45 #7
kan man sætte en speedlimit på, eller på nogen måde overvåge hvilken trafik der går igennem?
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
03. december 2003 - 19:03 #8
Det du f.eks kan gøre er at downloade "Angry IP Scanner" (gratis) på:

http://download.com.com/3000-2085-10219888.html?tag=lst-0-15

Med dette program kan du scanne dit netværk og tjekke hvilke porte folk på nerværket bruger.

Finder du f.eks en bruger der benytter port 1214 så har du med høj sandsynlighed fanget en Kazza fisk :-)
Avatar billede clawhammer Nybegynder
03. december 2003 - 20:49 #9
er det de samme porte kazaa lite bruger, og hvad med edonkey og direct connect?
Avatar billede clawhammer Nybegynder
03. december 2003 - 20:50 #10
og hvilke porte skal være åbne for at man kun kan bruge internet explorer og spille cs på internettet?
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
03. december 2003 - 21:00 #11
Det er svært at sige - man kan få problemer hvis man bruger metoden med at lukke for alt undtagen dem man lige ved ikke skal lukkes - med denne metode vil man hurtig ramme ind i programmer som ikke virker mere - f.eks ICQ, MSN osv -  der efterhånden bruger mange forskellige porte...

CS bruger bla. 27015, 27035, 27045, 27055, 27065, 27015
Kazza brugte i gamle dag kun 1214 men nu kan den bruge alle...(dynamisk)

http://www.iana.org/assignments/port-numbers