Avatar billede amfora Nybegynder
25. november 2003 - 23:27 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Vind støj i mikrofon

Har fornyligt købt et videokamera, og skal optage i blæsevejr. Men så kommer der vind støj i mirkofonen, så den blafrer når man hører/ser filmen bagefter.

Kameraet har en funktion wind cut, den har jeg slået til, men den dæmper ikke ret meget.

Hvordan kan jeg dæmpe vind støjen noget mere?
Der er huller til mirkofonen på oversiden af kameraet på 10*25 mm.
Avatar billede ekspertensupersejt Nybegynder
25. november 2003 - 23:30 #1
Stå med ryggen til vindretningen :P Ej ved jeg sq ikk..
Avatar billede ztyxx Nybegynder
25. november 2003 - 23:32 #2
du får fat i et stykke skumgummi, som du laver i en passende størrelse, ca ½ cm tykt, og krænger udover mik´en, så får du lyd, men ingen vindstøj
Avatar billede connie Nybegynder
25. november 2003 - 23:36 #3
En af mine bekendte satte et stykke udklippet skumgummi på mikrofonen på sit videokamera, og det minimerede faktisk vindstøjen markant ;) Det lyder også meget rigtigt eftersom det oldgamle trick til at minimere vindstøj på gammeldags mikrofoner er at sætte et stykke stof omkring.
Avatar billede norbert Nybegynder
26. november 2003 - 01:02 #4
De såkaldte "vindhætter" kan købes i alle musikforretninger i den størrelse du har brug for.
Norbert.
Avatar billede frewald Nybegynder
26. november 2003 - 13:30 #5
Du kan også med held strikke en langhåret vindhætte til din mikrofon. F.eks noget langhåret angora uld.
Avatar billede miss-g Seniormester
27. november 2003 - 00:27 #6
Den gang jeg var på skole brugte vi bare nylonstrømper over microfonen - ved ikke om de holder i blæsevejr *G*
Avatar billede Beach Mester
28. november 2003 - 02:34 #7
Det bedste tip jeg kan give dig er at købe en ekstern mic. og pakke denne godt ind i stof.
Start med et smide den Vindhætte du har fået med ud, da den som regl ikke kan bruges til noget seriøst andet end alm. indendørs optagelser hvor den kan hjælpe med til at reducere bla. S-lyde en anelse.
Det kan den hjemmelavede også, så derfor ovenstående forslag:-)
Lidt afh. af hvilken type mic. du har så skal du starte med at trække 1-2 lag fintmasket stof stramt hen over alle lydindgangene på mic. Fintmasket stof kunne være en microfiberklud, og når jeg skriver stramt så er det for ikke at skabe bevægelsesstøj helt tæt på selve mic. da dette vil kunne høres straks.
Derefter skal du bruge 1-2 lag med en uldsok af den kraftige tykke størrelse. Her må den godt sættes lidt løsere på men ikke så den kan bevæge sig i bla. vinden. Du må ikke sætte den så stramt som det inderste lag (microfiberklud) da en sok er lavet med meget store masker og derfor ikke vil få nogen effekt hvis mic. næsten stikker ud gennem en af disse.
Som afslutning så kan jeg anbefale dig at gå ind til en syriske (eller hvad sådan en nu hedder) og få lavet en ydere strømpe med en kraftik elastisk krage af angora eller en kunststof med samme langhårede, men meget finthårede struktur. Husk endelig af få tegningerne med hjem da du sikkert nok skal nå at snavse den til eller smide den væk. Så er det nemlig noget hurtigere at få lavet en ny:-)

Ved godt det er en ordentlig omgang du skal i gang med, men jeg vil med garanti love dig at det fjerne en god portion af dit problem. Du må ikke forvente at du slet ikke vil kunne høre noget vindstøj når du laver optagelser udendørs selv hvis der kun blæser en lille (læs: frisk) vind. Det er stort set umuligt af fjerne under selve optagelsen og bliver ved bla. filmomtagelser enten fjernet elektronink eller ved at udskyde optagelserne til der er mere ro over vejrforholdene.
Du kan nemt lytte dig til hvor meget brus, sus, brumlen og støj man kan komme ned (op) på selv ved prof. optagelser ved at blænde op for en ganske alm. nyhedsavis. Næsten alle optagelser der er lavet udendørs har en vis vindstøj. Det er bare ikke så tit vi ligger mærke til det, da vi lytter og ser efter det som fotografen og teknikken vil have at vi fokusere på!

Men prøv at gå i krig med ovenstående, og tilpas det så det passer bedst til netop din (nyindkøbte eksterne) mic. ´s karastitik. Og glem alt om hvor smukt det kommer til at se ud. Flot er det ikk, men effektiviteten er vel også det du går efter.

Ang. din indbyggede mic. så glem ALT om at gøre noget ved den. Det kan ikke lade sig gøre. I et amatørvideokamera er der sat fokus på de ting som sælger, og sparret på de ting som ingen nogen sinde spør om. Billedkvalitet, opløsning, zoom og alt muligt andet gejl det sælger, men en rigtig fed mic. har jeg aldrig i mine mange år med salg af amatørvideo stødt på! På samme måde er det mange gange med en walkman. Jeg har købe utallige temlig dyre af slagsen men aldrig fået et par lyttebøffer med som var til andet end skraldespanden:-(
Når man køber de store prof. kameraer så er der overhovedet ikke nogen indbygget mic. eller max. en lille børge til at optage kommentarer fra fotografen. Der er kun stik til at sætte en eller flere eksterne mic. på kameraet. Det har bla. noget at gøre med at du ikke kan have en fintfølgene lyttepost siddende så tæt på en motorfabrik som det er når man kigger ind i et kamera. Motorzoom, båndløb mm. vil straks kunne høres. Og så er der også lige det med pladsen. Det ville være mere eller mindre umuligt at få plads til en monster stor fed (og grim) mic. uden at det kommer til at se lidt usmart ud *S*

Håber du kan bruge noget af ovenstående til noget fornuftigt.

//Beach
Avatar billede frewald Nybegynder
30. november 2003 - 03:57 #8
En par små kommentarer:
1) Jo det kan godt lade sig gøre at fjerne vindstøj effektivt. Også til din indbyggede mikrofon. Se eksempler på www.rycote.com (se under windjammers)
2) Vindstøj er praktisk talt umulig at fjerne i efterbearbejdningen
3) Hvis du skal lave interviews, så anskaf dig en knaphulsmikrofon - evt. med windjammer til
4) Et proffesionelt (broadcast) kamera laves aldrig med indbygget mikrofon, men leveres med holder til mikrofon. Og den mikrofon der sidder på kameraet bruges aldrig til tale, men til at opfange 'real-lyd', hvilket man også bør bruge den indbyggede mikrofon til - og intet andet.

just my 0,02€ :-)
Avatar billede Beach Mester
30. november 2003 - 05:18 #9
Nu må vi se om Amfora er en bruger af E der stadig overholder "reglerne" PT. så har denne bruger 1.200 point ude og svømme"

//Beach
Avatar billede amfora Nybegynder
30. november 2003 - 19:07 #10
Hej Alle
Jeg må prøve jeres forskellige metoder til at fjerne vindstøjen, ind til det bliver godt nok. Det er primært at mirkofonen ikke blafrer. Dernæst bliver jeg nok mere krævende, så det går i retning af beach´s forslag.
Til dem der vil have point skal huske at komme med et svar.

Jeg skal lave optagelser ved havet og bølger, fra let vind til kuling.
Til beach  med dine hørebøffer, ja det er en nem måde at skabe ekstra salg på, med endnu bedre ekstra udstyr.
Og ja jeg har stillet en del ? på det sidste, ikke alle er til dele point ud endnu, men snart!
Avatar billede frewald Nybegynder
30. november 2003 - 19:48 #11
En professionel løsning på dit problem, er at få fat i en zepeliner hvor mikrofonen sidder inden i, og så en rycote windjammer uden på.
Avatar billede petermnielsen Nybegynder
11. december 2003 - 10:07 #12
Rycote laver rent faktisk et produkt der hedder GustBuster, som kan spændes på næsten alle konsum-kameraer - og det er lavet af samme materiale som deres dyre systemer. Ellers er der vel kun et godt råd til det....."get a real microphone".
Avatar billede frewald Nybegynder
11. december 2003 - 22:44 #13
Fandt du en løsning?
og takker for points :-)
Avatar billede amfora Nybegynder
11. december 2003 - 22:46 #14
Hej har prøvet med tape, og skumgummi,  det hjælper men der er stadig vindstøj, men det er bedre end uden. Det blæste dog også kuling.
Jeg må finde den fra Rycote, GustBuster, den ser god ud, og der står den reducerer vindstøj med 40 %. Og ellers må jeg jo igang med at "strikke" (med 10 tommelfingre) til beach løsning.... eller seperat microfon.
Tak for jeres svar.