Avatar billede simoom Nybegynder
25. november 2003 - 11:03 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

print as pdf

Jeg har nogle excel sider som jeg gerne vil lave om til pdf filer via makro. Derfor bruger jeg følgende kommando i en makro:

    ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=1, ActivePrinter:= _
        "Acrobat PDFWriter on LPT1:"

Problemet er bare at jeg blivet prompet for at give filen et navn. Er der ikke en måde at fotælle hvad pdf filen skal hedde?

Problemet har plaget mig et stykke tid så en løsning vil blive værdsat, eller bare evt ideer til hvor jeg skal lede....

mvh/ Karen
Avatar billede bak Seniormester
25. november 2003 - 11:20 #1
prøv lige det her.

ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=1, ActivePrinter:= _
        "Acrobat PDFWriter on LPT1:", printtofile:=True, prtofilename:="minPDF"
Avatar billede simoom Nybegynder
25. november 2003 - 11:27 #2
nope får denne fejl
"Compile error:
Named argument not found"

Bør måske sige at jeg bruger Excel 97, hvilket muligvis gør en forskel...
Avatar billede simoom Nybegynder
25. november 2003 - 11:29 #3
mere specifikt er det
prtofilename:= som den brokker sig over

har også prøvet printotfilename ...
Avatar billede bak Seniormester
25. november 2003 - 11:32 #4
Beklager, så må vi have lidt hjæp af en der sidder med en xl97. Jeg bruger xl2000 og der kan godt være kommet en ny parameter til.
Avatar billede simoom Nybegynder
25. november 2003 - 11:35 #5
bak, lidt tak skal du da ha, sagen er bare at beholder jeg printtofile promter dem mig for et "output file name", så nu skal jeg bare finde ud af den variable hedder i 97 versionen.
Avatar billede snowball Novice
25. november 2003 - 11:44 #6
Fandt nedenstående til Excel 97:

Sub Printtofile()
dim filename As String
filename = "MyPrintFile.prn"
ChDrive "C" : ChDir "C:\Abcédaire"
if Dir(curdir & "\" & filename) <> "" then kill curdir & "\" & filename
SendKeys filename & "{enter}"
thisworkbook.worksheets("Sheet1").printout PrinttoFile:=true
end Sub

Ovenstående skulle være det samme som nedenstående som er til Excel 2000:

thisworkbook.worksheets("Sheet1").printout printtofile:=true, Prtofilename:="C:\MyPrintFile.prn"

Måske det kan bruges til noget ;)

Snowball
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
25. november 2003 - 14:30 #7
Er problemet her ikke, at PDF-writer ikke er en "skriv til fil", men er en "virtuel printer" - systemet ser den som en printer. Det er formentlig driveren, ikke Excel, der spørger efter filnavnet?
Om Snowballs eksempel virker kan jeg ikke helt gennemskue - hvor sender Sendkeys filnavnet hen?
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
25. november 2003 - 14:31 #8
Men hvis Snowballs eksempel skal bruges, så må det være tilstrækkeligt at bruge SendKeys filename & "{enter}" lige før Printout (i den oprindelige form i spm)
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
25. november 2003 - 14:37 #9
Muligvis kan PDF-writer sættes op til at generere et filnavn - men jeg har ikke mulighed for at prøve det her
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
25. november 2003 - 14:49 #10
4. kommentar...  Snowballs eksempel ser ud til at virke, i hvert fald så langt jeg kan teste det.
Avatar billede simoom Nybegynder
30. januar 2006 - 15:09 #11
lukker