Avatar billede daniel21 Nybegynder
24. november 2003 - 14:14 Der er 44 kommentarer og
1 løsning

original cd til mp3

Hej

Jeg har lige købt en original cd, som jeg gerne vil høre på min mp3-afspiller.

Normalt plejer jeg at rippe den med music match jukebox, som plejer at fungere fremragende.

Men når jeg loader cd'en så ligger den som en 715 mb data fil, er der nogen der har en ide om hvad jeg skal gøre?

på forhånd tak

Daniel
Avatar billede jpvj Nybegynder
24. november 2003 - 14:17 #1
Lyder som om den er kopibeskyttet... kig på coveret
Avatar billede daniel21 Nybegynder
24. november 2003 - 14:24 #2
ja det står den er copy controlled, kan jeg så ikke gøre noget, cdex virker heller ikke!
Avatar billede ird Praktikant
24. november 2003 - 14:28 #3
Den må du ikke bryde
Avatar billede daniel21 Nybegynder
24. november 2003 - 14:51 #4
hvad mener du?
Avatar billede ird Praktikant
24. november 2003 - 14:54 #5
Du må ikke bryde en kopi spærring
Avatar billede chalde Seniormester
24. november 2003 - 14:54 #6
Avatar billede chalde Seniormester
24. november 2003 - 14:55 #7
Næ vent lige lidt. De har da lavet lidt om på den:
Du må gerne:
Omgå eller bryde en kode eller kryptering på fx en dvd-film, en musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det er fx ikke ulovligt, at du bryder kryptering på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd’en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem
Avatar billede ird Praktikant
24. november 2003 - 14:56 #8
Avatar billede ird Praktikant
24. november 2003 - 14:57 #9
Avatar billede daniel21 Nybegynder
24. november 2003 - 14:58 #10
ok, hvis jeg så må, hvordan gør jeg både poikosoft og cdex kan ikke rippe den. Selvf. er det lovligt jeg har købt cden og det er til privat brug
Avatar billede dmcn Praktikant
24. november 2003 - 15:00 #11
Der er ikke ændret noget i lovgivningen - det har altid kun været tilladt at bryde en kopisikring, hvis denne forhindrede afspilning af CDen. Dette er vist næppe tilfældet her, hvorfor spørgsmålet ikke er lovligt at besvare.
Avatar billede dmcn Praktikant
24. november 2003 - 15:01 #12
(Et par indlæg fra ird fjernet. :))
Avatar billede dmcn Praktikant
24. november 2003 - 15:01 #13
Og et fra jpvj fjernet.
Avatar billede ird Praktikant
24. november 2003 - 15:03 #14
Akkk n0rmality *GG*

Siger jo også dette er ulovligt :-) Kommentar: ird
Avatar billede dmcn Praktikant
24. november 2003 - 15:03 #15
ird, og det indlæg står der såmænd også endnu. ;)
Avatar billede ird Praktikant
24. november 2003 - 15:04 #16
*GG*

Jaja du får ret! :-)
Avatar billede chalde Seniormester
24. november 2003 - 16:01 #17
n0rmality -> Jeg mente bare at der kun har haft stået dvd. Men jeg har nok ikke fået nærlæst det, da jeg oftest har haft smit linket i dvd-spørgsmål :-)
Avatar billede svb Nybegynder
24. november 2003 - 16:06 #18
Citat:
"Omgå eller bryde en kode eller kryptering på fx en dvd-film, en musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat" Han kan vel ikke høre musikken privat på sin computer, hvis nu han ridser cd`en, og han har vel stadigvæk købt en licens til tekst og musik uanset afspilningsmetode, hvis man kan sige det på den måde...?
Avatar billede dmcn Praktikant
24. november 2003 - 16:20 #19
At han ikke er i stand til at passe på sine ting, lovliggør ikke brydning af kopibeskyttelsen.
Avatar billede svb Nybegynder
24. november 2003 - 16:28 #20
Nej men kopibeskyttelsen forhindrer at han F.eks. kan høre musikken privat på eks. et bilanlæg med minidisc! Det er jo musikken han har købt retigheden til, ikke cd`en...
Avatar billede svb Nybegynder
24. november 2003 - 18:14 #21
Har stadig ikke fået respons fra n0rmality omkring min tolkning af loven i mit indlæg!
Kommentar: svb
Avatar billede dmcn Praktikant
24. november 2003 - 19:02 #22
Nej, han har købt retten til at høre musikken på de afspillere, der kan håndtere kopibeskyttelsen. Skulle han eje en afspiller, der ikke kan håndtere CDen, så har han ret til at kopiere den til en anden CD.
Ydermere er det ikke op til os at tolke loven - better safe than sorry, derfor forbyder vi alle spørgsmål omhandlende brydning af kopisikring.
Avatar billede svb Nybegynder
24. november 2003 - 19:57 #23
En uafhængig side kan åbenbart godt være politisk!

TØSEDRENGE
Avatar billede dmcn Praktikant
24. november 2003 - 20:11 #24
*suk* Jeg lader være med at kommentere yderligere. daniel21, luk venligst spørgsmålet.
Avatar billede dmcn Praktikant
24. november 2003 - 21:39 #25
Næste der hjælper spørger, deaktiveres uden yderligere varsel.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
24. november 2003 - 21:44 #26
Hård - men retfærdig ;o)
Avatar billede daniel21 Nybegynder
25. november 2003 - 06:41 #27
ok ok, latterlig regel, jeg købte sgu kun den lorte cd for at kunne høre den på min mp3-afspiller, så er det sgu sidste gang jeg køber original cd'er. Kazaa længe leve!!!!!!!!!!
Avatar billede daniel21 Nybegynder
25. november 2003 - 06:42 #28
skod
Avatar billede svb Nybegynder
25. november 2003 - 16:02 #29
n0rmality>> Nu har jeg tjekket op på sagen! Du må godt bryde kopisikringen, det er nemlig konkurrenceforvridende at du ikke kan afspille cd`en på visse produkter... Eks. en discman der ikke kan afspille kopisikrede cd`er!
Avatar billede dmcn Praktikant
25. november 2003 - 16:21 #30
svb : Så ser jeg da frem til at få link til stedet hvor du har læst det. Det foretrækkes ydermere at siden er "officiel", altså med henvisninger til loven, domme hvor på vurderingen bygger osv. :)
Avatar billede squiip Nybegynder
25. november 2003 - 16:40 #31
n0rmality>> sbv har ret! Det er lovligt at bryde kopi sikringen, hvis den originale cd er din egen! Du må endda kopiere en cd lånt fra biblioteket, til eget forbrug!
http://www.arbejderen.dk/index.asp?R=1&S_ID=75&A_ID=4736&C_ID=&T_ID=&mode=
på denne side er der links til de officielle love.
Avatar billede dmcn Praktikant
25. november 2003 - 17:21 #32
squiip : Et bedre link ville nok være www.ophavsret.dk, men lad nu det ligge.
Jeg vil gerne se en copy/paste fra dit link hvorfra du udleder, at det er tilladt at bryde kopisikringen på egne CDer? (Bemærk: Vi har fastlåset at det er tilladt, hvis det er for at kunne afspille CDen på egen CD-afspiller, som ikke er glad for kopibeskyttede CDer (som f.eks. nogen B&O-anlæg), så lad være med at copy/paste den del af teksten.)
Avatar billede squiip Nybegynder
25. november 2003 - 17:30 #33
Der står under "du må gerne":
Kopiere en cd/dvd til bilen, sommerhuset, båden og til din discman eller mp3-afspiller
Avatar billede svb Nybegynder
25. november 2003 - 17:33 #34
Er dette noget "Eksperten" vil se på, og derefter tillade disse omstridte spørgsmål?
Avatar billede dmcn Praktikant
25. november 2003 - 17:48 #35
"Der står under "du må gerne":
Kopiere en cd/dvd til bilen, sommerhuset, båden og til din discman eller mp3-afspiller"
Men der står intet om hvordan det forholder sig når det er en kopisikret CD. Er CDen ikke kopisikret, må du gøre med den hvad du lyster (næsten).

"Er dette noget "Eksperten" vil se på, og derefter tillade disse omstridte spørgsmål?"
Vi holder os jævnligt opdateret med alle officielle udtalelser, lovændringer osv. på de områder, men indtil videre har jeg ikke set noget, som kan ændre ekspertens holdning til kopiering af kopibeskyttede CDer.
Avatar billede svb Nybegynder
25. november 2003 - 17:53 #36
Hmm og det betragtes ikke som en officiel udtalelse at det står i loven? En cd er en cd, kopisikringen er ikke "hardware-mæssig" derimod "software-mæssigt" Hvilket ikke ændrer ved cd`ens opbyggelse. Derfor må det vel betragtes som en cd, ligesom der er foreskrevet i loven!
Avatar billede dmcn Praktikant
25. november 2003 - 18:10 #37
Kopibeskyttelse er kopibeskyttelse, uagtet om det er hardware eller software. Begge dele findes, og begge dele er forbudt at bryde ifølge loven. Prøv evt. at læse loven på ophavsret.dk i stedet for at læse tilfældige menneskers fortolkning af den.
Avatar billede squiip Nybegynder
25. november 2003 - 18:18 #38
Nu har jeg skrevet en mail til dem på ophavsret.dk så nu får vi en officiel udtalelse! Jeg copy/paster mailen + svar, når jeg modtager dette!
Avatar billede jpvj Nybegynder
30. november 2003 - 23:19 #39
Er lige vendt tilbage efter lang tids "lidt for meget arbejde (og for lidt til til E :-)"

Kan se at et af mine indlæg er blevet fjernet. Min erindring siger mig, at det var en henvisning til et bestemt site, der havde kigget på kopibeskyttelser generelt.

Jeg har lige fundet og læst artiklen, og kan da godt se at man kan overtræde gældende lov, men inden vi får startet en krig, vil jeg nu afvente squiip's næste indlæg...