Avatar billede souledge Nybegynder
11. januar 2001 - 20:13 Der er 20 kommentarer

Fedt!!! Brænd DVD-film på de nye Macintosh maskiner.

Se lige alle de fede ting Apple har lanceret, se www.mediamac.dk, www.maccentral.com eller www.apple.com

Blæret nok - topmodellen til 30.000 kr. indeholder :
Apple-Motorola G4+ 733 MHz(50% hurtigere end P4 1500 MHz i FPU) med Velocity-engine giver 128-bit processing, mod Athlon/P4\'s 32-bit.
256 MB PC133 RAM
nVidia GeForce2 MX eller ATI Radeon(vælg selv)
Apple 60 GB Harddisk.
Men fedest af alt :
Apple SuperDrive som kan brænde DVD-skiver i DVD-R formatet, man kan få brændere til PC(de koster ca. 5000 kr.) som kan brænde i formatet DVD-RAM, men det kan langt fra alle drev læse - det har intet med DVD at gøre og kan ikke afspilles video-afspillere).
Skal der brændes DVD-skiver i ægte DVD-R format som kan bruges i alle afspille/drev, så skal man have en DVD-R brænder, den slags laves kun af få - en af dem er Pioneer, som opkræver 43000 kr. bare for drevet - som brænder 2x DVD ligesom SuperDrive.
SuperDrive læser naturligvis også DVD\'er, CD\'er og brænder CD-R/CD-RW.

Hvordan kan Apple sælge en færdig \"super\" computer til 30.000 kr med et drev, som alene til PC vil koste 43000 kr. alene - plus mums!

Det lyder lidt mærkeligt?
Jeg har checket den er god nok - ægte DVD-R format, ikke DVD-RAM som består af et andet materiale og anden teknik og ikke rigtig har nogen fast standard.
Kun få afspillere/drev læser DVD-R
Rigelig med forklaring på :
http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html

Nå, men jeg synes det er blæret at man med den nye PowerMac G4 kan indlæse film fra sit kamera sin videomaskine til iMovie, redigere filmen let, hurtigt og med høj-kvalitets review, exportere resultatet til iDVD, sætte menuer, interaktivitet og lignende op, printe cover m.m. og til sidst brænde en DVD film skive som læses af alle DVD-drev/afspillere i verden.
Avatar billede mtilsted Nybegynder
11. januar 2001 - 20:36 #1
Den der med at G4 er 50% hurtigere end 1500Mhz P4 gælder kun for særlig altivec optimered code(Den er der desvære ikke saa meget af), ikke for almindelige programmer. For en mere brugbar bentchmark se (Ups, url er der hjemme, kommer snart)
Og saa længe Macos stadig indeholder 680x0 code saa kan man jo kun grimmes over at der ikke er andre der laver ppc motherboard :(

Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
11. januar 2001 - 20:52 #2
selv om der er DVD brænder i comp\'en kan du ikke brænde film på den, ihvertfald ikke direct copy af en feks. lejet film
Avatar billede souledge Nybegynder
11. januar 2001 - 20:57 #3
Joo det...
MacOS 9 kan nu ikke køre på PowerPC, kun G3 og G4.
Og MacOS X bryder det hele.
Den er baseret på en modificeret unix-kerne og er ultra stabil.
Frem til MacOS 9 var/er MacOS bygget på den gamle standard kerne fra 1984 fordi den skulle være bagud kompatibel - det samme gælder PC\'ern, selv moderne Windows 98 maskiner køre på DOS-kerne fra 1981. Derfor er de ustabile og mærkelige...

Apple har valgt at dele program-katagorien i 2 : Programmer til MacOS X(10) og programmer til MacOS Classic.
Skal man afvikle Classic programmer i MacOS X foregår det via. et effektivt emulerings-program kaldet \"blue-box\".
Programmerne arbejder nu også uafhængigt af hinanden - det betyder at bare fordi er kommet til at installere en eller anden tåbelig mp3-afspiller fra en elendig programmør, så gør Mp3-afspilleren ikke system stabil, fryser/crasher mp3-programmet så er det KUN mp3-programmet som fryser. Det har ikke mulighed for at trække resten af system med sig i døden - alt andet forsætter upåvirket.
Så krakker et gammelt MacOS classic program, så er det det kun bluebox(MacOS 9 emulatoren) som krakker - resten forsætter uden problemer.

Så MacOS X er bygget efter år-2000 standarder, og ikke 1981-standarder hvor det ikke gjorde noget at beskederne var mærkelige og fejlmeddelserne utydelige - dengang var computere kun for firmaer som alligevel havde super nørder til at håndtere dem. Så når det er bygget helt fra bunden, så har Apple forhåbentligt lavet det ordentligt...
Avatar billede souledge Nybegynder
11. januar 2001 - 21:01 #4
>selv om der er DVD brænder i comp\'en kan du ikke brænde film på den, ihvertfald ikke direct copy af en feks. lejet film

Der følger programmet iDVD med til at lave hjemmelavede film som følger DVD-standarden og kan afspilles på alle DVD-afspillere - selv PS2.
Men vil man lave direkte kopier vil Apple nok ikke udgive sådan et program, det er jo ulovligt.
Men der er vil sikkert komme en piratgruppe og udgive et program til Mac som hedder noget med DirectDVD eller DVD-duplicator.
Det lyder da ikke usandsynligt at man bare montere er et ekstra DVD-drev i PowerMac\'en(ja, den har fået bays til mere en 1 drev nu), og så bruger det som source og kopiere med 2x speed.

Skal man kopiere DVD-film direkte uden dikkedare, så må løsningen være
http://www.gomrs.com/products/towers/dvr-1000.htm

Men f*ck den er pricey...
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
11. januar 2001 - 21:06 #5
nej, den kan heller ikke brænde film, da en DVD skive med film rummer 3 gange så meget data, som den du selv kan brænde
Avatar billede souledge Nybegynder
11. januar 2001 - 21:15 #6
>nej, den kan heller ikke brænde film, da en DVD skive med film rummer 3 gange så meget data, som den du selv kan brænde

Ja, den kan GODT brænde film.
Desværre - DVD-R og DVD-V, ikke DVD-RAM(crap) kig på www.apple.com og bliv klogere...
Indtil videre er der dog \"kun\" 5 GB DVD-R medier på markedet - men når 9 GB medierne kommer, måske i tosidet version så ryger vi op 18 GB - nok til over 10 timers video i DVD MPEG2 eller 40 timers video i MPEG4 DivX.
Avatar billede souledge Nybegynder
11. januar 2001 - 21:17 #7
http://www.apple.com/idvd

Hvad siger i til det - ægte DVD-R
Avatar billede souledge Nybegynder
11. januar 2001 - 21:19 #8
Upss.....tog fejl, MPEG2 er ikke så højt komprimeret - 5 GB giver ca. 1 time, 9 GB ca. 2 timer og 18 GB ca. 4 timer...
Avatar billede cstern Nybegynder
11. januar 2001 - 22:21 #9
Der findes også et DVD-R drev på markedet til PC. Jeg mener det er Toshiba eller Yamaha.
Avatar billede nomiz Nybegynder
11. januar 2001 - 22:26 #10
Gad vide hvordan mac havde været uden Microsofts monopol?
Avatar billede souledge Nybegynder
11. januar 2001 - 22:37 #11
Måske ringere - fordi de var ikke kommet så langt med udviklingen fordi konkurrencen ikke var til at holde udviklingen på kogepunktet.
Måske bedre - fordi de var havde mere markedsandel, bedre indtjening og råd til mere udvikling, der ville under alle omstændigheder være mere Mac Software.

cstern > yes, der findes rent faktisk DVD-R SCSI-drev til PC - Pioneer har et, det koster knapt 43.000 kroner + mums.

Citat fra overstående indlæg af mig :
\"Skal der brændes DVD-skiver i ægte DVD-R format som kan bruges i alle afspille/drev, så skal man have en DVD-R brænder, den slags laves kun af få - en af dem er Pioneer, som opkræver 43000 kr. bare for drevet - som brænder 2x DVD ligesom SuperDrive.
SuperDrive læser naturligvis også DVD\'er, CD\'er og brænder CD-R/CD-RW.\"

SuperDrive brænder DVD og kommer altså sammen med et en lynhurtig computer - alligevel er prisen 13.000 kroner lavere end Pioneers - som ikke inkludere software er noget som helst...
Avatar billede mtilsted Nybegynder
11. januar 2001 - 23:19 #12
Baade G3 og G4 er PowerPC processore. Nu mangler vi bare at Apple vil give specs paa sine computere saa man slipper for at køre MacOS paa dem.
Avatar billede souledge Nybegynder
11. januar 2001 - 23:24 #13
jaehh......
Jeg syns MacOS er udmærket - og det nye MacOS X tror jeg bliver det bedste nogensinde...

Du mangler foresten et dansk keyboard med æ, ø og å...
Avatar billede parazite Nybegynder
12. januar 2001 - 01:53 #14
Hmmm... måske skulle man hæve sin ene børneopsparing på ~30.000 og købe nævnte Mac. Jeg savner faktisk at arbejde med dem. :o)
Avatar billede manon Nybegynder
12. januar 2001 - 04:41 #15

Tillad mig at komme med en kommentar til jeres indslag - ja, jeg ved det ikke har meget med DVD at gøre, men alligevel *s*

I Sommeren 1992 sad jeg på en Appel L 400 og den havde windows - genialt let at arbejde med - mappesystemmet kunne farvelægges - filer flyttes og kopieres.
Jeg tegnede en skitse (med farver) over et byggeanlæg der fyldte 8 A4 sider på 4 rækker, ialt 32 sider der \"hang sammen\", og du kunne zoome ind og ud.

Men for tiden kører der en film på Canal+ og Canal +gul, der hedder \"Piraterne fra Silicon Valley\" - der ser du hvordan Steve Jobs laver sin 1. appel og Lisa bliver bygget i en garage.

Men ved i hvem der faktisk opfandt Windows - det gjorte HP !!
Appel \"købte\" det for en slik - siden kom Macintosh gruppen til - 2 rivaliserende grupper i et firma og Steve Jobs var en diktator af leder.
En ung nørd med kæmpe briller ved navn Bill havde ingen viden omkring systemprogrammering, noget kunne han, men ikke meget - men snakke og sælge - det var lige ham.
Han solte styresytemet DOS til IBM uden at have det på hånden!! Han havde bare hørt om en ung mand der havde et brugbar styresytem der ville være brugbar til IBM´s PC´er.
Så efter at Bill G. og IBM havde underskrevet en aftale - vel at mærke hvor Bill G.´s firma, Microsoft stadig havde royalties og rettighederne over DOS - løb de over til den unge mand og betalte ham 50.000 $ for DOS systemet.
Appel havde succes med Lisa og firmaet blev udvidet.
Næste trin var en Macintosh - de havde 3 prototyper af en Macintosh som havde en grafik interface - utroligt - en grafiks brugerflade.
Nu lavede Steve Jobs nok den største brøler i sit liv og Appels karriere - de inviterede Bill Gates til en fremvisning !!!
Bill og alle de andre MS folk sad jo som forstennet - deres DOS var jo intet i forhold til dette - de spurte og spurte - men intet fik de at vide. Niks pille - kun kigge.

Men på en eller anden måde fil Bill G. overtalt Steve Jobs til at få den opfattelse at IBM var fjenden - det var IBM de sloges imod (Steve vidste jo intet om IBM´s og MS \"kontrakt\")
Og GUDHJÆLPEMIG OM HAN IKKE GIK MED TIL DET !!! Mega brøler!
Derfor \"lånte\" Bill G. en Macintosh af Steve - 3 måneder efter fandt Appels folk nogle kopier rundt omkring - med et styresytem der hed Microsoft Windos.
Så blev Steve rasende og kørte firmaet eg de ansat i sænk og det endte naturligvis at han blev fyret af sin egen bestyrelse.
Resten af historien kender de fleste.

Min konklusion:

Uden de \"nørder\" og deres frækhed havde vi nok aldrig siddet og læst dette her *GGG*

jeg takker Appel for stadig at være her i dag - MS må aldrig få monopol på PC´er, Internet osv - den dag det sker, vil være vores undergang.

Hvis bare Appel havde sørget for at de gode og letsælgelige programmer også havde virket på deres PC´er. Så havde jeg nok siddet ved en Appel i da og ikke en windows PC.

Jeg syntes det er genialt og modigt af Appel, at gå imod Hollywood og lave en PC der kan brænde/kopiere film osv. Naturligvis til \"privat\" brug !!!

her til foråret skal jeg ud og købe en PC - tænkte på en AMD 1.2 eller P4 1.5 motherfucker af PC - gud, hvor er jeg fristet til at købe en Appel *GG*

\\manon
Avatar billede souledge Nybegynder
12. januar 2001 - 14:55 #16
Kender ikke historien....lyder sjov
var det virkelig sådan?

mmm, der 2 grunde til jeg er så positiv over for Apple :

1. Jeg er bare imod Microsofts monopol - et princip.
2. Jeg synes ikke det kan være meningen at firmaer og private skal betale milliarder til selvoptagede nørder som mig, for at komme og bakse/fikse det tvivlsomme skidt som Bill Gates har sat sammen. Apple køre bare - og køre den ikke, så kan recovery cd\'en i 95% af tilfældende løse problemet - og selv \"almindelige/normale\" mennesker kan finde ud af at benytte den.
Jeg kender mange folk som har hastet ud i Bilka og købt en PC til 7000 kr + skærm.
Og så er de kommet hjem og blevet skuffet over at der mangler Windows - de har så købt Windows ( til 1000 kr. oder sådan noget) og fået en ven/familie-medlem til at installere det.
Og alligevel køre de kun i 16 farver - ingen drivers installeret. Apple køre i millioner af farver, med lyd og det hele så snart du tænder den nye maskine og kommer Recovery CD\'en i.
Jeg har set folk som har faret ud og købt et 56k modem, selvom at der rent faktisk sad et 56k WinModem i en af computerens ISA-port uden de vidste det.
På Macintosh kan man tydelig se i 6-trins opstillings vejledningen at man skal komme et telefon-stik i, og at man har internet \"out-of-the-box\".
Du skal ikke købe ekstra netkort eller lignende på en Mac - Apple har tænkt på det hele.
Der er både FireWire, USB, 56k og Netkort i en iMac, de nye har endda DVD - og den nyeste DVD/CD brænder)
Avatar billede manon Nybegynder
12. januar 2001 - 15:16 #17
souledge >>

Ja, iflg. filmen og det jeg har læst er det sandt *S*
Avatar billede mtilsted Nybegynder
26. januar 2001 - 01:32 #18
(For dem det skulle vedkomme, her er den omtalte test om ppc vs intel)

http://www.jc-news.com/parse.cgi pc/benchmarking/xplat/ppc-x86
Avatar billede mtilsted Nybegynder
26. januar 2001 - 01:32 #19
ARG Eksperten smadrede mit svar. Der hvor der er et mellemrum skal der være et ? tegn :}
Avatar billede manon Nybegynder
18. marts 2001 - 11:29 #20
SKAL SPM. IKKE LUKKES ? :-)