Avatar billede bqvle Nybegynder
17. november 2003 - 21:09 Der er 19 kommentarer

SATA HDD, computeren vil ikke finde den, ordentligt svar ønskes.

Hej...

Jeg har lige købt en Xtra HDD, det er en Maxtor SATA 120gb..
Min computer vil ikke finde den verken i BIOS eller Windows nogen der har et tip eller bare ved hvad problemet er??? Mit bundkort er et ASUS A7N8X Deluxe og min CPU er AMD Atlhon 2800+  jeg har i forvejen en 120GB maxter IDE...

Og i Får kun pointne hvis i besvare ordentligt på mit spørgsmål, ikke bare skrive: " Det er et eller andet i BIOS du skal lave om på" eller " Læs manual ! "
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
17. november 2003 - 21:11 #1
http://www.eksperten.dk/spm/428302
anmeldt!
hjælp ikke denne bruger
Avatar billede darkside Nybegynder
17. november 2003 - 21:11 #2
Har du tjekket at SATA er enbalet, mener det gøres med en jumper på bundkortet.
Avatar billede darkside Nybegynder
17. november 2003 - 21:21 #3
Hvis SATA er Enablet skulle der oxo komme en menu frem under boot af maskinen hvor du vil kunne rode med din disk, hvis den ikke kommer frem så har du lavet en fejl.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
17. november 2003 - 22:27 #4
Er der ingen der gider læse de indlæg der allerede eksisterer før de giver deres besyv med?
Avatar billede hottadpole Nybegynder
17. november 2003 - 22:30 #5
==>bqvle Hvad forventer du egentlig af dette forum? Jeg gør mig den ulejlighed at finde manualen til dit bundkort for at kunne hjælpe dig bedst muligt, henviser til relevante sider hvorefter du lukker spørgsmålet. Du må altså godt være lidt aktiv, og m. h. t. manualen er den altså ikke leveret med for at du kan tænde op i pejsen. Der står faktisk mange rare ting i den.
Avatar billede darkside Nybegynder
17. november 2003 - 23:02 #6
hottadpole, Jeg havde faktisk ikke set det andet spm før jeg havde postet min første kommentar..

Bare fordi brugen lukker spm og ikke giver nogen point ser jeg ingen grund til at blackliste folk, Exp.dk er sq oxo andet end point!
Avatar billede chalde Seniormester
17. november 2003 - 23:05 #7
Kig i din manual på side 91. Der står det nemlig, præcis som metal hansen siger.
Og her er endnu en skuffelse for dig. Sata disken skal køre i raid.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
17. november 2003 - 23:32 #8
darkside, det var nu heller ikke for at ramme dig jeg protesterede. Egentlig er jeg nemlig ligeglad med points. Det jeg blev sur over var, at spørgeren lukker spørgsmålet uden kommentarer til trods for at jeg, synes jeg selv, havde lagt meget arbejde i at hjælpe.
chalde, jeg er tilbøjelig til at give dig ret m. h. t. raid på s-ata, men på en af de foregående sider står der at den også kan køre med s-ata cdrom drev. Dem har vi ikke set endnu, men jeg tvivler på at de kan køre raid.
Avatar billede chalde Seniormester
17. november 2003 - 23:48 #9
hottadpole -> Du har sq nok ret, men min "mistanke" er pga at det er en sata raid controller (ifølge manualen).
Avatar billede zenze Nybegynder
18. november 2003 - 17:58 #10
Den kan godt køre single på SATA RAID controller, men det er en god idé at pille IDE disken fra og lade BIOS detecte SATA disken.
Selvfølgelig skal SATA enables i BIOS først.
Avatar billede bqvle Nybegynder
18. november 2003 - 18:02 #11
Jeg har installeret sata raid og jeg har flyttet jumperen på  MOBO og jeg har oxo prøvet at tage IDe HDDen ud, men ingenting hjælper
Avatar billede hottadpole Nybegynder
18. november 2003 - 18:29 #12
Som jeg nævnte i dit originale spørgsmål der blev så brutalt afsluttet skal du installere driver til s-ata controlleren. Den ligger garanteret på den support cd der fulgte med. Hvis du ikke hat et operativsystem kørende må du læse dig frem i manualen omkring kopiering af driver til floppydisk, samt huske at trykke F6 i Win2000/XP under starten af installationen. I tidligere versioner af Windows kan/skal installationen køres færdig før driveren opdateres.
Avatar billede bqvle Nybegynder
18. november 2003 - 19:51 #13
Jeg har ingen driver fået.... Når jeg vil til at installere windows på den nye SATA og trykker F6 så siger den at  der ikke er nogen disk... og skal man bruge Floppy drev???
Avatar billede hottadpole Nybegynder
18. november 2003 - 19:59 #14
Jeg gi'r op.
Avatar billede zenze Nybegynder
18. november 2003 - 20:27 #15
Tag og hent driveren til Silicon SATA chippen her:
ftp://www.asus.it/pub/ASUS/misc/ide/silicon/silicon_v10022.zip
Avatar billede bqvle Nybegynder
18. november 2003 - 20:45 #16
Den fil der den har jeg allerede installeret
Avatar billede bqvle Nybegynder
18. november 2003 - 20:46 #17
I manualen står der at for at SATA skal vær enablet skal jumperen vær etil venstre og det er den oxo!
Avatar billede bqvle Nybegynder
26. november 2003 - 21:33 #18
Den der føler at den har hjulpet mig mest, siger lige til
Avatar billede skwat Praktikant
26. november 2003 - 21:39 #19
nogen mennesker skal bare lade andre om at pille i deres computer