Avatar billede luna- Nybegynder
17. november 2003 - 07:30 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

hvordan gør jeg mig selv sikker?

Hejsa. Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt om, hvordan jeg gør min egen computer sikker. Er lidt nervøs for at blive hacked.. det har jeg ikke lige specielt meget lyst til. Pt. sidder jeg kun bag en router, ikke andet. Er det nok ?

Hvad foreslår i?

På forhånd tak. :)
Avatar billede andersenph Nybegynder
17. november 2003 - 07:53 #1
Jeg ville nok bruge en gratis antivirus fx AVG eller Avast.
Hop forbi www.spywarefri.dk og hent nogle tips.

Der er et program der hedder mailwasher. Det checker din mail inden du åbner dit postprogram.

Zonealarm er et godt gratis firewall-program.

så er du vist rimeligt sikker ;0)
Avatar billede andersenph Nybegynder
17. november 2003 - 07:55 #2
Nå ja hvis du surfer en del, så er det godt med ad-ware. Det fjerner en del snavs...
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. november 2003 - 07:57 #3
Sikkerhed er ofte et spørgsmål om at tænke sig om. Her er hvad du bør kikke på

1. Det vigtigste er faktisk opdatering af dine systemer. Windows update til styresystemet, og opdatering af alle applikationer. Office update samt opdateringer hos alle de fabrikanter hvis software du har på din maskine. Det er huller i systemerne en hacker kommer ind af, er der ingen huller, komer han ikke ind.

2. Begrænds antallet af programmer. Jo færre systemer du har kørende, jo førre huller. Tænk dig om før du installere og undgå programmer som messenger, icq og den slags. Alle kommunikations programmer udgør en risiko. Server software er også farligt. en ftp server (eller mail eller web) er guf for en hacker. Lad være med at installere servere på din maskine

3. Den sædvanelige sikkerhedspakke, bestående af firewall (www.sygate.com) antivirus (f.eks. AVG) og AD/Spy ware scannere (kik forbi www.apywarefri.dk). Disse programmer skal både holdes opdateret og bruges jævnligt

4. Sidste råd er at opføre dig fornuftigt. Undlad at åbne vedhæftet mails fra folk du ikke kender. Tænk dig om når du er på nettet
Avatar billede jangravgaard Nybegynder
17. november 2003 - 07:58 #4
Du kan også bruge en firewall som hedder Tiny Personal Firewall og den er rimelig simpel at bruge. Jeg bruger den sammen med AVG antivirus og jeg har ikke opdaget nogen som har hacket mig :-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. november 2003 - 08:02 #6
Jeg vil anbefale at du IKKE anvender tiny og Zonealarm, ikke fordi disse to ikke er gode, teknisk er de nemlig helt fine. Problemet er at de bruges af så mange mennesker at oplysningerne om hvordan de omgås er ret lette at finde på nettet. Norton's, Mcafee's og Sygates har certificering og Sygates er gratis
Avatar billede arlet Juniormester
17. november 2003 - 12:14 #7
For at sikre din fremtidige færden på nettet vil jeg foreslå at du henter følgende programmer :
Spywareblaster & Spywareguard & IE-SPYAD & Ad-aware

Alle programmerne finder du her http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm

Hvor der også er en beskrivelse af programmerne, samt en installations vejledning..

Alt sammen skal løbende opdateres, ligesom dit windows og IE..

Derefter kan du trygt surfe på nettet, uden at få alt det snavs på computeren.