Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
16. november 2003 - 15:59 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

.png vs. .jpg og.gif

I henhold til mit tidligere spm:
http://www.eksperten.dk/spm/428060
er jeg blevet helt i tvivl om jeg måske skal gå helt over til .png i stedet for .jpg og .gif som jeg ellers har brugt til webdesign.

Hvad er fordele/ulemper ved de enkelte formater?
Og er .png lige så meget understøttet som .jpg og .gif?
Avatar billede bernie Nybegynder
16. november 2003 - 16:02 #1
Avatar billede athlon-pascal Juniormester
16. november 2003 - 16:05 #2
Internet Explorer under Windows understøtter ikke PNG med alpha-transparens, men da GIF slet ikke understøtter alpha-transparens, men kun almindelig transparens, betyder det ikke noget i denne sammenhæng.

Jeg vil anbefale dig at vurdere i de enkelte tilfælde, jeg vil mene, at PNG sagtens kan erstatte GIF, og ofte også JPEG.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2003 - 17:03 #3
Mit forslag er at finde 3-4 filer som du normalt ville lave i jpg eller gif og så gemme dem i png.

Ofte vil gif-filerne være større, mens jpg filerne vil være mindre.
Avatar billede mystery2003 Nybegynder
16. november 2003 - 17:52 #4
Mit forslag:

Du kan vel også lave så det er orginalt .gif men du laver/finder en kode som automatisk finder om den enkelte computer undstøtter den, sålaver den det om til jpeg. eller png..

Det kan man godt f.eks du har noget flash, men har den enkelte computer ikke flash så istedet for flash-filmen står der download flsh her!

Mystery2003
Avatar billede thomasledet Nybegynder
16. november 2003 - 18:10 #5
png er ment som en afløser til gif. alle opgaver, du førhen ville have løst med gif kan du roligt fremover løse med png.

png har aldrig været ment som nogen afløser for jpg. til fotografier og lignende er jpg stadig det foretrukne.