Avatar billede mortenhest Nybegynder
11. november 2003 - 19:52 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Investering i trådløst netværk.

Har lige et hurtigt spørgsmål angående en eventuelt ny investering.

Jeg har 2 PC'ere placeret et stykke fra hinanden, som deler et ADSL-modem.
Det vil sige jeg i øjeblikket skal skifte stik i modemet hver gang en anden PC skal på nettet.

Har overvejet at købe følgende:

http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=94238

Planen er så at den ene PC skal tilsluttes routeren almindeligt ( med kabel ) den anden Pc skal have forbindelse med routeren via et "trådløst" netkort.
Og routeren skal så forbindes til adsl modemet.

Er dette noget der kan lade sig gøre ( og fungere optimalt)

Hvis i har gode forslag til køb af netkort ( trådløst ) må i meget gerne nævne dem.

Tak for hjælpen
Avatar billede mortenhest Nybegynder
11. november 2003 - 20:00 #1
Et link der siger lidt mere om produktet:

http://www.trendnet.com/en/products/TEW-311BRP.htm
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. november 2003 - 20:02 #2
<Er dette noget der kan lade sig gøre> JA <( og fungere optimalt)> Nej

Trådløse netværk skal man, efter min mening kun anvende der hvor man faktisk har brug for trådløs installating, altså der hvor fremmede kommer med deres pc'er og tilslutter sig netværket. Som let alternativ til kabler er trådløst en dårlig ide.

Der er problemer med rækkeviden. Ofte kan det ikke række det den skal, på grund af støj, reflektioner og andre lokale forhold (f.eks. noget så simpelt som aludampspær i væggenen som isolering, det kan du ikke sende igennem) og der hvor det ikke skal række, kan du sagtens tilgå nettet.

Hastigheden er ofte ikke ret høj, og lokale forhold sætter hastigheden meget ned. dette kan være en kilde til stor irritation.

Sikkerheden er ofte et problem, det kræver ressourcer og viden at sætte op og ofte er der huller der kan udnyttes.

Husk at udstrålingen for trådløst netværk er større end den der er fra de mobiltelefon master der har været så meget om i medierne.

Trådløst er faktisk ikke tidssvanende når du køber det, med kabler er det lettere og billigere at følge med udviklingen.

Mit råd er. køb en NAT (network adress translation) router og en switch, så kan du gaktisk lave gigabit netværk med kabler for det samme som trådløst koster. og med lidt fantasi kan det sagtens lade sig gøre at trække kablerne pænt
Avatar billede nmh Nybegynder
11. november 2003 - 20:16 #3
Jeg er ikke enig med bufferzone.
Det er rigtigt at et fastnet er at foretræke, men det er ofte rigtig rart, at kunne komme på nettet overalt.
Vi har et radionet kørende, så vi overalt i huset kan komme på nettet med en bærbar, men har de forskellige stationære på nettet med kabel.
Sikkerhed: Man sørger blot for at det trådløse net er krypteret.
Hastighed: Her mærker vi stort set ikke nogen forskel mellem trådløst Internet og fastnet Internet.
Maskiner, der udveksler data indbyrdes gør det selvfølgelig bedst over det faste net.
Så jeg synes du roligt kan investere i en router, der både kan fungere som trådløst access-punkt og som et sted, hvor du kan tilslutte en stationær maskine.
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. november 2003 - 20:23 #4
nmh>så er du heldig, der er rigtig mange mennesker der har store problemer med rækkeviden og hastigheden. Der er faktisk en stor artikel i computerworld om emnet i dag. Det er meget fint at vi er uenige, flere synspunkter er en god ting. Jeg prøver lige at finde et link til artiklen hvis den er online
Avatar billede nmh Nybegynder
11. november 2003 - 20:24 #5
Avatar billede nmh Nybegynder
11. november 2003 - 20:29 #6
bufferzone>Rækkevidde: Ja men man skal blot være klar over, at der kan være problemer.
Nogle vægtyper er uheldige, et metalgitter bremser helt.
Hvis man får for svagt et signal, ja så ryger hastigheden.
Og der er da steder i vores hus (som har 3 etager), hvor jeg ikke får den bedste modtagelse, men det er da at forvente.
På min arbejdsplads har vi trådløst overalt og det har ikke været svært at få en rimelig dækning.
Man skal selvfølgelig ikke forvente at man får den gode hastighed på det trådløse net, når man henter filer fra serveren, men til Internetbrug er det helt OK.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
12. november 2003 - 09:16 #7
Jeg har heller ikke problemer med Trådløs. Rækker i hele huset 125 kv.m. og er aldrig blevet smidt af nettet en eneste gang.

Dog er sote lokale overførsler meget langsomme i forhold til kabel, men til internet er det fint.
Bruger D-Link Wireless Router.
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. november 2003 - 11:46 #8
Man skal også være opmærksom på at de fleste antenner udsendes således at signalet oftest bliver dårligt når man går op eller ned i etagerne, hvorfor der ofte skal stå mindst et accesspoint på etage. Jeg er stadig til kabler hvor det overhoved kan lade sig gøre og bruger kun trådløst der hvor nettet skal være mobilt med stationer der kommer og går. Som alternativ til kabler er det i mine øjne ikke brugbart
Avatar billede bjuhl Nybegynder
12. november 2003 - 11:55 #9
Der er jeg helt enig med dig, bufferzone.

Kabler rules.......
Avatar billede hcm Nybegynder
12. november 2003 - 12:00 #10
Jeg må sige, at jeg er uendelig glad for mit trådløse netværk. Jeg kan bevæge mig rundt i hele huset og stadig være på nettet. Det er kun 11mbps men det er rigelig hurtig til at arbejde på. Skal der flyttes store filer bliver den bærbare kablet op. Men ellers er friheden glimrende.
Jeg har også haft min web/ftp/mail server koblet op på netværksforbindelsen trådløst, og det har aldrig givet problemer. Så derfor kan jeg kun anbefale det trådløse hvis man absolut ikke vil trække kablerne.
Avatar billede mortenhest Nybegynder
12. november 2003 - 16:42 #11
Det vil sige hvis PC'erne kun er placeret ca. 10 meter fra hinanden og det godt kan lade sig gøre at trække kabel ( dog lidt besværligt ) skal jeg investere i en "alm" router??
Avatar billede kenp Novice
12. november 2003 - 16:52 #12
ja det vil være det bedste
Avatar billede mortenhest Nybegynder
12. november 2003 - 16:56 #13
nogen forslag (erfaringer) med en god router til billige penge(ca. 500 DKK)??
Avatar billede nmh Nybegynder
12. november 2003 - 17:08 #14
D-Link DI-604 er udmærket og kan fås for under 500 kr.
Hvis du kun har 10m mellem dine to maskiner, og du ikke har brug for at få f.eks. en bærbar på nettet også, så er det nok den billigste og bedste løsning.