Avatar billede voller Nybegynder
11. november 2003 - 09:58 Der er 7 kommentarer

Brugere kan ikke tilføje en printer

Hej eksperter.

Jeg har en Windows 2000 server. Til denne server er der tilskuttet en netværksprinter med et fast IP. Den virker også fint, lige på nær at brugere fra WinXP-klienter ikke kan tilføje og dermed bruge denne printer. Brugere får en 'Adgang nægtet - Ikke nok rettigheder' fejl. Hvis man har administrator-rettigheder, så virker det fint, også fra klienterne.

Jeg skulle måske sige, at jeg med KixTart har forsøgt at lave et loginscript, der automatisk skulle tilføje printeren. Det virker heller ikke. Igen... En 'Adgang nægtet' fejl.

Det er altså et rettighedsproblem, men hvor ligger det? Jeg har kigget på delingen af printeren, og der har 'Everyone' ret til at printe på printeren. Jeg ved kort sagt ikke hvad jeg så skal stille op?

Mvh. Voller.
Avatar billede krasmussen Nybegynder
11. november 2003 - 10:41 #1
Har du gjort brugerne medlem af printer operators
11. november 2003 - 14:41 #2
Den server du har er den sat op til domain controller?
fordi hvis ikke skal du sætte den til at må bruges af alle!
11. november 2003 - 14:41 #3
ups det var mit svar
Avatar billede voller Nybegynder
11. november 2003 - 16:00 #4
Det er en Domain Controller... Kan du uddybe lidt: Hvad er det, jeg skal sætte op, som skal bruges af alle?
Avatar billede voller Nybegynder
11. november 2003 - 16:09 #5
Og ja... Brugerne er medlem af Print Operators.
Avatar billede webcon Nybegynder
11. november 2003 - 22:36 #6
Når der er opsat printere på en DC´er, er det ikke en nødvendighed, at brugerne er medlem af "Print Operators"....

Men når du nu nævner at det er XP-maskiner som ikke kan logge på, så er det af sikkerhedsmæssige årsager, at Microsoft, med vilje som default, at brugere ikke kan tilslutte sig printere på LPT1 porten, men alene på LPT2. Det er således kun administratorer på en XP som kan benytte LPT1.

Men der findes selvfølgelig programmer så man kan undgå dette problem.

Jeg forsøger at finde det til dig.
Avatar billede webcon Nybegynder
11. november 2003 - 22:39 #7
prøv at se dette link:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;314073

Der foreskrives, at du skal oprette en lokal printer og så redirecte den til netværksprinteren.