Avatar billede jaloviking Nybegynder
11. november 2003 - 00:53 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

varer spam ved?

For nogle dage siden var jeg lidt nysgerrig efter at se hvad nyhedsgrupper gik ud på og jeg gik ind på TDC's side hvor jeg fulgte deres anvisninger på hvad jeg skulle gøre. Et af rådene var at forvrænge min mailadresse for at undgå spam så det råd fulgte jeg også.
Lige siden har jeg modtaget mellem 150 og 200 mail i døgnet og jeg har nu efter råd fra nogen her på EKSPERTEN installeret Mailwasher og det fungerer fint.
Mit "problem" er at min mailadresse er mit domænenavn (mit efternavn) som jeg havde håbet var "for livstid". Jeg har senere erfaret at andre brugere af nyhedsgrupper har hotmailkonto eller andet i den stil. Havde jeg dog bare vidst det. SUK
Nu er jeg så lidt nysgerrig efter om nogen ved om dette er en tilstand der varer ved. Altså om jeg bliver ved med at modtage uendelige mængder spam så længe min mailadresse er aktiv.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. november 2003 - 00:58 #1
Ja, velkommen i klubben. Om ikke andet bliver det lidt sjovere når vi
skal på alderdomshjem. Det meste af dagen kan da gå med at slette spammail.

Men seriøst: JA, det bliver ved. Du har et filter nu. Jeg bruger et hos min
mail-udbyder, der er rimeligt. Bedre bliver det ikke for tiden.
Avatar billede francko00 Nybegynder
11. november 2003 - 01:00 #2
din e-mail adresse er blevet opsnappet af en såkaldt mailbot som søger html dokumenter for e-mail adresser... de oplysninger som mailbotten har fundet er faldet i hænde hos nogle selskaber som tjene penge på at gøre livet surt for dig ved at sende dig en million reklamer hver dag... det er ikke til at sige hvor længe denne tilstand vil vare ved, men jeg tror ikke du skal satse på at den ændrer sig lige nu og her.... du kan eventuelt tage kontakt til de selvskaber som sender dig den enorme mængde reklamer og kræve at din mail bliver fjernet fra deres lister... jeg ved dog ikek om det hjælper noget, men det er måske et forsøg værd.

hvis det er de samme mail-adresser du modtager alle reklamerne fra kan du også blokke dem så mails fra dem automatisk bliver soteret fra.
Avatar billede razersedge Nybegynder
11. november 2003 - 01:12 #3
Hehe erikjacobsen, ja, vi får ikke noget problem med at finde ud af hvor viagra skal bestilles fra til den tid ;)
Avatar billede jaloviking Nybegynder
11. november 2003 - 01:39 #4
Nu ved jeg ikke om jeg skal være urolig eller.....
Ca. 50 % af disse mail kommer fra "Microsoft" og resten er mail der fortæller mig at de ikke har kunne levere en eller anden mail på en eller anden adresse.
Jeg har hverken fået tilbudt viagra eller andet spændende.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
11. november 2003 - 02:26 #5
Det du kan gøre er følgende:
- Indstil din mailklient til at vise fuld header.
- Nu kan du se den ip adr mailen kommer fra.
- Indtast ip'en i "SmartWhois" på http://www.all-nettools.com/tools1.htm
- Nu har du navn og adr på udbyderen der bl.a. udlejer den ip spammen kommer fra.
- Se om der er en "abuse" email adresse hvor du kan henvende dig ang. spam. Hvis ikke der er nogen, find en eller anden email hvor du kan kontakte udbyderen. Det kan være at du skal vedhæfte nogle af de mails der kommer der fra.

Mht. hvor længe det vil vare ved.. som erikjacobsen sagde, "det bliver ved".
Nu er de, der står bag spammen, glade for at de har fundet endnu et offer.

Hvis du nogenside får en spammail hvor der står "klik for at unsubscribe" (eller ligende), lad vær med det! Det bliver nemlig det endelig bevis på, at den email adr de har sendt til, er aktiv. Og så bliver de sgu ved med at sende spam..

Og hvis du ikke har lært det endnu:
Lad vær med at skrive din email adr på offentlige steder.

/theSurfer.
Avatar billede razmataz Nybegynder
11. november 2003 - 03:36 #6
Der er noget snak igang i danmark for tiden om at gøre spam direkte ulovligt, hvis dette bliver udført i RL så vil det selvfølgelig være en stor hjælp.. Desværre er det en meget lille del af det spam man modtager der kommer fra danmark, så med mindre der kommer en lov i USA vil man nok ikke mærke den store forskel. Men man kan jo håbe på at amerikanere også en dag bliver trætte af det skidt.
Egentlig er det ret utroligt at der ikke allerede er vedtaget en verdensomspændende lov om at spam skal være ulovligt, som nogle måske ved så består internet trafikken faktisk af op imod 60% spam, så hvis der pludselig ikke var den slags at døje med, ja så ville internettet faktisk blive en hel del hurtigere..

Men som det er nu, så er der ikke meget man kan gøre mod spam andet end programmer som mail washer.

Håber det er noget du kan bruge til noget.
Avatar billede mike23 Nybegynder
11. november 2003 - 06:26 #7
så vidt jeg er orienteret er der en funktion i Mailwasher som gør det muligt for modtageren at "bounce" mailen tilbage hvor den kommer fra. Dette kan lade sig gøre da Mailwasher ikke henter nogen som helst mails ned men viser hvad der ligger på postserveren og vælger man at "bounce" mailen tilbage så vil modtageren få en mailerdeamon om at mail-adressen ikke fungere.

Jeg har selv haft betalt for Mailwasher (har ikke fået installeret den igen efter min seneste geninstallering) og har fået fuld valuta for hver øre brugt og bevis for at det faktisk virker som det skal.

Dengang jeg fik den installeret igennem Alt Om Data stod der at det fungerede fordi at de dumme mennesker der står bag afskipning af dette spam har mange lister som er kilometerlange og da båndbredde koster mange penge, gik man altså ind og vedligeholdte de lister eller hvad det end var, og sådan kunne man altså komme det til livs.

Ydermere skal du kunne konfigurer den til at når du har fortalt den noget er spam, sletter den det pr. automatik inden du får noget som helst at se. Det kan Mozilla-browserens indbyggede mailprogram iøvrigt også.
Avatar billede mike23 Nybegynder
11. november 2003 - 06:28 #8
Avatar billede dmcn Praktikant
11. november 2003 - 09:51 #9
E-mails fra Microsoft og bounces med besked om at din mail ikke blev afsendt korrekt er ikke spam men konsekvensen af virus. Ikke at du dermed har fået virus, men hvis din e-mailadresse optræder i folks adressekartotek, vil virussen benytte den til at maskere hvor den rent faktisk kommer fra.
Du er tilsyneladende ikke blevet ramt at spam, men derimod virus, og du har derfor en mulighed for at redde skindet. :)
Overvej om du vil skifte udbyder til en der tilbyder virus/spam-scanning af mails (altså, flyt dit domæne), installér effektiv antivirussoftware og opsæt regler for subject og content i Outlook, der automatisk sletter mailen.
Men lad os da lige tage snakken om spam nu vi er i gang:
Der er nogle ganske simple regler for håndtering af spam:
* ALDRIG åbn e-mailen - de fleste spam-firmaer indbygger "trackere" i deres mails, f.eks. i form af et billede. Når du åbner mailen, kan deres server se at du har haft den åbnet, og din konto flages af som "aktiv" = mere spam.
* ALDRIG frameld dig spam på de links der er i e-mailen - igen, din konto flages af som aktiv.
* ALDRIG besvar e-mailen (med andet end bounces, som mailwasher giver mulighed for) - igen, du er aktiv.
En del spamsoftware giver dig mulighed for at bounce e-mailen, altså sende svar tilbage til afsenderen om at din e-mailadresse ikke findes. Idéen er god, men det er langt fra altid den virker - mange spam-udsendere sender via "åbne" mailservere, altså f.eks. et firmas mailserver, som ikke er blevet lukket ordentligt, og derfor er åben for adgang udefra. Her får spammeren aldrig din besked om at din adresse ikke findes - til gengæld bombes det stakkels firma af bounces.
Selv modtager jeg ~50 - 70 spammails om dagen, og jeg har derfor installeret programmet iHateSpam. Det fungerer ganske godt - blokér alle domæner som du modtager spam fra, tilføj alle venner og bekendte til din "Friends"-liste, og lad ellers iHateSpam vurdere om hver enkelt modtaget e-mail er spam. Udover dette, så har jeg opgraderet til den nyeste Outlook 2003. Den har indbygget spamfilter, og det er rent ud sagt møgeffektivt. I den sidste uge er 5 spammails sluppet igennem ud af ~300 mails. Ydermere er ingen "rigtige" mails blevet fanget - lige som vi godt kan lide det. :)
Jeg bouncer aldrig mails - efter min erfaring er tiden brugt på det ikke det værd, jeg vil hellere blokere afsenderens domæne, da det virker noget bedre.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. november 2003 - 13:34 #10
"ALDRIG åbn e-mailen"  -  så får man jo ikke set hvad der står. Problemet
med billed-tracking, som er reelt nok, er at slå billedevisning fra i sit
postprogram, selv om visse HTML-mails så ser lidt kedelige ud.

Desuden slår man selvfølgelig cookies og javascript fra.
Avatar billede dmcn Praktikant
11. november 2003 - 13:44 #11
Man plejer at kunne genkende spam på subject, derfor "ALDRIG åbn e-mailen"-rådet. ;)
Det er i hvert fald sjældent min mormor sender mig e-mails med subjects som "Home delivery Valium    yza", "3.75 percent mortgage payment rates" eller "Cell Phone and Shipping at No Cost" (eksempler fra min spamfolder).
Avatar billede jaloviking Nybegynder
11. november 2003 - 14:10 #12
Jeg har været rigtig glad for al den respons jeg har fået her og også efterprøvet en del af rådene uden det store held. Det der ledte mig ind på det rigtige i denne her situation var "n0rmality" der skrev om filter hos udbyderen og det har jeg nu gjort brug af. Ikke mere uønsket post og jeg er blevet MEGET klogere.
Nu skulle jeg så give point og jeg synes i alle burde ha dem, men de tilfalder vist "n0rmality" så kunne du ikke lige skrive en lille ting som et svar.
Avatar billede dmcn Praktikant
11. november 2003 - 14:13 #13
Jeg skal gerne svare, hvis du lover at gøre brug af avanceret pointdeling, og fordele dem ligeligt blandt alle brugbare svar. :)
Avatar billede dmcn Praktikant
11. november 2003 - 14:15 #14
Og så må du hellere få svaret. ;)
Avatar billede mike23 Nybegynder
11. november 2003 - 14:40 #15
jeg skal heller ingen point have, det er en sand fornøjelse når folk der opretter en tråd får en feedback de kan bruge til noget.