Avatar billede hrc Mester
10. november 2003 - 18:02 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Undgå printf i C++

Vil kalde clog og få output foranstillet med "Main (debug): ". Eksempelvis skal

    clog << "Division by (close to zero): " << TinyNumber << endl;

resultere i følgende output:

    "Main (debug): Division by (close to zero): 0.000023\n".

Fordelen er, at n parametre kan angives uden at være typefaste som i printf. Kan jeg (jeg kan ikke, men kan nogen) nedarve clog og derved ændre dens << operator så ovenstående kommer til at virke?

Alternativet (der passer bedst til det nuværende problem): Kan man implementere noget lignende nedenstående pseudokode?

#include <iostream>
using namespace std;

void print_message(char *name, char* type, char *msg)
{
  clog << endl << type << ": " << name << "  -  " << msg;
}

int main(int argc, char *argv[]){
  int x = 12, y = 33;

  print_message("Main","Debug","Hello, world"); // OK

  print_message("Main","Debug", ("x: " << x << "  y: " << y) ); // HowTo?
  return 0;
}

Ender jeg med at må lave en streng først eller bare bruge (good-ol) printf?

P.S. Jeg hader Ekspertens time-out logout!!!
Avatar billede arne_v Ekspert
10. november 2003 - 18:13 #1
Det nemmeste er ikke at bruge en metode/funktion fordi << har allerede
den funktionalitet.

Evt. bruge preprocessoren a la:

#include <iostream>

using namespace std;

#define PRINTCOUT(s1,s2,s3) cout << s1 << ":" << s2 << " - " << s3 << endl;

int main()
{
  PRINTCOUT("a","b","c")
  PRINTCOUT("a","b","1>2 " << (1>2?"true":"false"))
  PRINTCOUT("a","b","2>1 " << (2>1?"true":"false"))
  return 0;
}
Avatar billede arne_v Ekspert
10. november 2003 - 18:14 #2
Alternativt skal du bruge funktionerne i stdarg.h til at supportere et variabelt
antal argumenter.

Det kan også gøres. Men det kan godt blive lidt problematisk at styre typerne.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. november 2003 - 20:18 #3
Følgende virker men er absolut ikke kønt:

#include <iostream>
#include <cstdarg>

using namespace std;

const int INTARG = 1;
const int STRARG = 2;

void printcout(char *s1,char *s2,int n,...)
{
  cout << s1 << ":" << s2 << ":";
  va_list argptr;
  va_start(argptr,n);
  for(int i=0;i<n;i++)
  {
      switch(va_arg(argptr,int))
      {
        case INTARG:
            cout << va_arg(argptr,int);
            break;
        case STRARG:
            cout << va_arg(argptr,char *);
            break;
      }
  va_end(argptr);
  cout << endl;
}

int main()
{
  printcout("a","b",1,STRARG,"c");
  printcout("a","b",2,STRARG,"1>2 ",STRARG,1>2?"true":"false");
  printcout("a","b",2,STRARG,"2>1 ",STRARG,2>1?"true":"false");
  return 0;
}
Avatar billede narrr Nybegynder
11. november 2003 - 08:08 #4
Du skal vel bruge noget stringstream.... jeg laver lige et eksempel senere.
Avatar billede narrr Nybegynder
11. november 2003 - 10:16 #5
nå.. det kunne man åbenbart ikke :(
Avatar billede soepro Nybegynder
12. november 2003 - 13:14 #6
Hvis du vil sætte noget (automatisk) ind foran den almindelige tekst UDEN selv af skrive det, er du som udgangspunkt nødt til enten at overloade << operatoren for clog, eller lave en ny klasse med << operator i, og overloade << operatoren i den. Jeg tvivler meget på at du rent faktisk vil kunne slippe afsted med at overloade selve clog's '<<' operator, så nedarving er nok svaret, dvs. noget i stil med:

class xlog : clog
{
  ostream& operator << (stream& a)
  {
      clog << "Main debug: " << a;
  }

Og så skrive

xlog << "Division by (close to zero): " << TinyNumber << endl;

i ste´det for.
Avatar billede hrc Mester
13. november 2003 - 17:48 #7
Til soepro. Vil dit eksempel ikke resultere i følgende output:

Main debug Division by (close to zero): Main debug 0.... Main debug <cr> ?

Altså 3 gange prefixing
Avatar billede soepro Nybegynder
14. november 2003 - 08:34 #8
hrc >> Jo sikkert, jeg skriver derfor også bare "noget i stil med". Man kunne jo f.eks. nøjes med at skrive 'Main debug:' efter hver endl. Du vil jo i praksis også skulle overloade operatoren for alle andre datatype, du ønsker at kunne "hælde ud".