Avatar billede zyxtem Nybegynder
05. november 2003 - 21:13 Der er 13 kommentarer

Videre fra Red hat

Hey

  Jeg var en af dem der blev meget skuffet over Red Hat stopper den gratis version så nu vil jeg videre til en anden dis.
  I de engelske forums er denneher meget populær så jeg vil lige høre lidt om den. Er den begyndervenlig, kører den godt, hvordan med alternativer til winprogs osv.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. november 2003 - 21:21 #1
Lidt blandede betragtninger.

RedHat er jo gratis endnu. D ehar bare annoneceret at version 9
bliver den sidste.

Og den kan nå at ombestemme sig.

Så jeg synes ikke at du skal haste ud i noget.

Det er >6 år siden jeg sidst har kiget på Slackware.

Det er mit indtryk at SUSE, Mandrake og Debian alle er
mere udbredte end Slackware.

Linux er Linux.

D.v.s. at alle de apps du bruger på Redhat bør også virke på en anden
distribution.
Avatar billede zyxtem Nybegynder
05. november 2003 - 21:24 #2
På hvilke måder udmærker: Suse, Mandrake og debian sig i forhold til hinanden?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. november 2003 - 21:27 #3
Det kender jeg dem ikke godt nok til at kunne sige.

Det må andre svare på.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. november 2003 - 21:27 #4
SUSE er iøvrigt lige blevet købt af Novell.
Avatar billede zyxtem Nybegynder
05. november 2003 - 21:28 #5
det så jeg på itavisen........har prøvet mandrake en gang for længe siden og det var i hvert fald nemt
Avatar billede mfalck Praktikant
05. november 2003 - 22:24 #6
http://fedora.redhat.com/ er vel oplagt .. ?!!?
Avatar billede ldrada Nybegynder
06. november 2003 - 13:39 #7
Jeg synes at du burde holde dig væk fra Redhat/fedora.
Første og sidste gang jeg prøvede RH, ødelagte den min MBR, og lignede en ren plakatsøjle.

Jeg har valgt Mandrake, hvilket jeg er utroligt glad for.
Det er nemt, det er brugervenligt og jeg har foreløbigt ikke haft problemer med det.
Desuden så understøtter det RPM pakker så installation af software er nu uden dependencies-helvedet (næsten).
Avatar billede zyxtem Nybegynder
06. november 2003 - 17:42 #8
Tak for jeres hjælp.

  Er der ikke en der gider give et link til en ftp hvorfra jeg kan hente issoerne og en præcis forklaring på hvad jeg skal hente (Har før brugt en dag på at hente noget forkert)
Avatar billede zyxtem Nybegynder
06. november 2003 - 17:42 #9
Glemte helt det var Mandrake jeg ville have til :D
Avatar billede ldrada Nybegynder
10. november 2003 - 09:29 #10
Avatar billede ldrada Nybegynder
10. november 2003 - 09:31 #11
Avatar billede rolchau Nybegynder
27. november 2003 - 16:48 #12
Hej, lige lidt svar på dine spørgsmål.

Nej slackware er ikke verdens mest nybegynder venlige distribution, men den er veldokumenteret. Man skal nok være lidt tålmodig, men der har ikke været noget omkring slackware jeg ikke har kunnet finde på diverse forummer. (Et særdeles godt forum til slackware er blandt andet: http://www.linuxquestions.org/questions/forumdisplay.php?s=&forumid=14
)

Men faktisk så kan den nyeste 9.1 slackware installeres uden problemer (Den er måske ikke så grafisk som redhat under installationen, men den er hurtig og effektiv) - den fandt samtlige hardware dele i min bærbar. Det eneste du skal have styr på er fdisk, og det er allerede beskrevet på slackware.org.

Ja den kører godt. Nogle vil måske mene at det er lidt trælst at skulle kompilerer pakker selv, men det er der også tænkt over - slaptget er ligesom aptget fra debian, et meget fint program til at installerer/opgraderer og slette pakker med.

Iso filerne kan hentes her:
http://www.slackware.org/getslack/

Mere direkte link til dansk server:
http://mirrors.sunsite.dk/slackware/slackware-9.1-iso/

Hvis du har lyst til at prøve slackware uden at installerer det på harddisken så er der noget her, som måske er værd at kikke på:
http://www.slackware-live.org/

Har ikke selv prøvet det, men ideen med det lyder da smart.
Avatar billede rolchau Nybegynder
27. november 2003 - 16:49 #13
hov, nå så ikke dit svar omkring at du ville have mandrake, så se bare bort fra min post =)

PS. Hel og lykke med Mandrake (aka redhat i forklædning hihi ;) )