Avatar billede sputz Nybegynder
01. november 2003 - 18:21 Der er 7 kommentarer

Konvetere DV-avi til divx eller anden komprimering.

Hey jeg har nogle film der skal smides ind på min computer med et Sony Digital DV video camera. Jeg har smidt den ind i DV-AVI men den fylder flere gigabyte. Jeg vil gerne finde et program som kan lave DV-avi om til enten divx eller windows-avi.. i hvert fald hvor kvaliteten er beholdt. Jeg vil også høre om ikke der er mulighed for at ligge andre formater end DV-AVi ud på cameraet igen?
Avatar billede norbert Nybegynder
01. november 2003 - 18:52 #1
Du kan prøve at kigge her.
http://www.digitalempire.frac.dk/
Her er en masse forslag på dansk, som du sikkert kan bruge. (Men siden er vist nede i øjeblikket, så jeg kan ikke give dig et præcist link).
Da dit kamera formentlig optager i DV-avi, er det bedste da at køre det tilbage i DV-avi, den kvalitet, du får i kameraet når du har klippet din film, bliver så den samme som du optog på PC, hvilket er en klar fordel.
Norbert
Avatar billede norbert Nybegynder
01. november 2003 - 18:54 #2
Avatar billede hermandsen Juniormester
06. november 2003 - 09:28 #3
>>nobert
Det fylder bare!!!! ;)
Prøv VirtualDub, og komprimer det evt. til XviD med en keyframe hvert 3. sekund eller noget... Det har jeg redigeret i en gang (med Adobes Premier), og det kunne fint lade sig gøre uden at den skulle hoppe for meget frem og tilbage...

Husk at bruge den indstilling til maksimum kvalitet i XviD, og sæt ikke bare dit bitrate helt til tops, da det er fuldstændig unødvendigt!!

//hermandsen
Avatar billede norbert Nybegynder
06. november 2003 - 14:36 #4
Hermandsen: Det er korrekt, at hvis du klipper i DV-avi, fylder det helvedes meget. Men til gengæld kan du køre det tilbage til kameraet uden kvalitetstab. Mit link er netop en henvisning til, hvordan du konverterer til xvid eller divx, da det fylder mindre.
Norbert :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
06. november 2003 - 14:38 #5
Husk på, at spørger faktisk lægger filmen over i DV-avi, så kan man jo lige så godt klippe den i det format, inden man komprimerer den til xvid eller divx.
Avatar billede norbert Nybegynder
20. december 2003 - 01:45 #6
Kan man få FEEDBACK herfra???
Det ville da vel være meget rart :-)
Go' Jul
Norbert :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
10. januar 2004 - 02:58 #7
Ja, nu er vi trådt ind i et nyt år, så det ville være godt med lidt respons
Godt nytår
Norbert :-)