Avatar billede xp_morten Nybegynder
30. oktober 2003 - 07:09 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Ghost eller PQ Drive Image

Hvis jeg vil lave en tro kopi af mit C drev (med XP pro).
Hvilke program skal jeg bruge, hvis det skal ske mens
maskinen køre ! Eller skal man have xp over i en anden
maskine for at køre et image. Det jeg vil, er at redde mit
c drev, idet disken er på vej ned. Så jeg skal bare have
alle data over på en ny disk, som så skal fungere som c drev.
Avatar billede fyrrebakken Nybegynder
30. oktober 2003 - 07:24 #1
Jeg bruger ghost
Avatar billede jimse Nybegynder
30. oktober 2003 - 07:25 #2
Hvis du vil betale for det er norton Ghost et godt program.
Avatar billede jimse Nybegynder
30. oktober 2003 - 07:26 #3
Et gratis alternativ.
Her er der et freeware der slet ikke er dårligt (XXCOPY)

http://www.downseek.com/download/5308.asp
Avatar billede xp_morten Nybegynder
30. oktober 2003 - 07:30 #4
Ja, men kan ghost lave en kopi af windows mens det køre, og så skifter jeg bare disk med den nye, hvor jeg har lagt kopien - og så spiller det ?
Altså ikke et image, men en tro kopi ?
Avatar billede jimse Nybegynder
30. oktober 2003 - 07:34 #5
Hvis du bruger "Norton Ghost 2003" installerer du ghost på den maskine du vil have kopi af og sørger for at have kontakt til den disk du vil lave kopien over til. Så kan du lave et image eller en tro kopi, alt efter eget ønske.

Der er fine beskrivelse af hvordan du gør det ene eller andet når du først har programmet installeret.
Avatar billede xp_morten Nybegynder
30. oktober 2003 - 07:38 #6
Vil windows godt kopieres når det kører, altså får ghost adgang til system filer ?
Avatar billede jimse Nybegynder
30. oktober 2003 - 08:04 #7
Ghost genstarter maskinen i "dos" og tager kopien og går tilbage til windows efterfølgende. Men som sagt windows bliver lukket ned imens kopien bliver taget. Dit næste spørgsmål vil formentligt blive "min maskine kører "ntfs", det kan "dos" ikke læse. Men det er ikke noget problem for ghost.
Avatar billede xp_morten Nybegynder
30. oktober 2003 - 08:16 #8
Hvor langtid tager det ! Ca. 10 gb.
Avatar billede jimse Nybegynder
30. oktober 2003 - 08:26 #9
Hvis det er 10 gb data skal du nok regne mellem 15-20 min hvis det er fra disk til disk, men det kommer meget an på hastigheden på din maskine og specielt dine diske. Og det kommer også an på om du kører begge diskene på samme kabel eller om de sidder på hvert sit kabel. Sidder de på samme kabel går det langsommere. Min erfaring siger mig at det hurtigste er hvis man kører over netværk. D.v.s at man mapper "mastermaskinen" (den man skal have en kopi af" op til et netværksdrev (den disk man skal have kopien på og sidder i en anden maskine).

Jeg gør det somregel det at når min maskine kører optimalt med alle de programmer jeg normalt bruger tager jeg et image af min maskine. Så "pakker" jeg drevet som er på 80gb men kun indeholder ca. 2gb data. Det tager så omkring 5 min. at lave kopien. Når jeg så skal genetablere tager det ca. 3 min.
Avatar billede xp_morten Nybegynder
30. oktober 2003 - 08:45 #10
Det lyder for nemt ! Lige en sidste ting, kan det gøres remote, jeg sidder ikke på den maskine med problemet ! Det jeg mener, er at det selv starter i dos og så går tilbage til windows, når den er færdig - eller skal jeg selv vælge noget i dos ! for at det køre. Det ville ellers være kanon, hvis den
selv lige kunne lave en kopi, mens man alligevel er på arbejde !
Avatar billede jimse Nybegynder
30. oktober 2003 - 08:54 #11
Desværre tror jeg ikke det kan klares uden at du fysisk sidder på den maskine du skal tage kopi af. Men jeg er ikke helt sikker på om man ikke kunne lave en kørsel du lagde ind i "opgaver" i windows så det kunne køres automatisk eller startes remote. Men som sagt har jeg aldrig prøvet det.
http://www.gc.peachnet.edu/www/wbeck/ er en god side at besøge for at få ideer.
Avatar billede ahw Praktikant
30. oktober 2003 - 16:32 #12
Genstart sker svjh. kun hvis man ghoster via en server. Ellers kommer den frem og beder om fysisk at blive genstartet af brugeren.
Avatar billede xp_morten Nybegynder
30. oktober 2003 - 20:23 #13
Har du købt ghost, det virker lige til at bruge, meget bruger venligt.
MEN, det virker ikke. Efter at have cloned et disk og prøvet at starte fra
den nye disk, skriver den boot halt, eller sådan noget. Den starter ikke med
at indlæse noget. Jeg kan se at det hele ligger på min nye disk ! Men den vil
ikke boote.....
Avatar billede xp_morten Nybegynder
30. oktober 2003 - 20:24 #14
Mener ----- har NU købt -----
Avatar billede ahw Praktikant
30. oktober 2003 - 20:31 #15
Jeg har benyttet mig af ghost - både privat og i professionelt øjemed og har aldrig oplevet problemer af den art - hvilken version? Hvad har du gjort? hvad er den nøjagtige ordlyd på fejlmeddelelsen?
Avatar billede xp_morten Nybegynder
30. oktober 2003 - 21:01 #16
Ordlyden var Boot Halted, som om partitionen ikke virker ?? Jeg har lavet disken på en ide port, og der efter flyttet den tilbage på raiden (0), om det er der fejlen ligger ??? Problemet er bare at c drevet sidder på ch01 og disken jeg ligger xp over på sidder på ch02, men det vil ghost ikke, så flyttede jeg ch02 over på ide'n på bundkortet. Og raiden er original raid (promise sx6000). Hvorfor køre jeg så ikke mirror, på grund af forlangsom disk læsning/skrivning.
Avatar billede jimse Nybegynder
31. oktober 2003 - 07:19 #17
Når du starter fra den "nye" disk skal den sidde på samme måde som den "gamle" for at virke. Der er i boot og styresystem oplysninger om hvor tingene er placeret i forhold til hinanden.
Avatar billede xp_morten Nybegynder
31. oktober 2003 - 07:39 #18
Det fandt jeg også ud af. Men det kan godt lade sig gøre at ghoste ch01 til ch02, på raiden - og så boote fra ch02 med samme installation som på ch01.
Det virkede godt nok ikke første gang, men anden gang, hvorfor ???
Nu virker det, helt kanon program !
Avatar billede jimse Nybegynder
31. oktober 2003 - 08:04 #19
Jeg vil give dig ret i at det er et kanon program, men jeg kan ikke forklare dig hvorfor det virker den ene gang og ikke den anden gang.
Jeg bruger det selv meget. Det sparer megen tid. Der bliver ikke brugt så megen tid på fejlsøgning når der er nogen har fået lavet noget snot på en af hvores maskiner. Det er bare i med Ghost-disketten og hente et nyt image fra netværket. Alt i alt omkring 10 min. fra man begynder til man er gået igen.
Jeg slås dog noget med nogle HP workstation xw4100 (de går død hele tiden ved ca 25%). Der bliver ikke købt flere af dem før problemet er løst.
Avatar billede xp_morten Nybegynder
31. oktober 2003 - 08:10 #20
Hvordan booter du op på en ghost diskette, med netværks adgang - så du kan
hente et image derfra. Det er jo genialt. Man kan vel også bare hente den
lokalt, hvis man har plads på en ekstra disk. Laver man bare boot disketter
i ghost ??? Og så kan man søge efter et image ??
Avatar billede jimse Nybegynder
31. oktober 2003 - 08:28 #21
Jeg laver disketterne med ghost. Man går i "Ghost utility"\Boot-Wisard og der vælger man hvilken type bootdisketter man vil have og følger vejledningen.

Men jeg tror vi snart er kommet lang fra det oprindelige spørgsmål og det snart måske vil være nemmere med en rigtig kontakt(telefon) eller skype.
Hvis du sender et telefonnummer til jimmy@jimkat.dk eller lægger et brugernavn til skype, kan man meget hurtigere udveksle erfaringer.
Avatar billede ahw Praktikant
31. oktober 2003 - 13:36 #22
Jeg kan se, at du allerede har fået en række meget fornuftige svar, så jeg synes blot at du skal lytte til disse - det er nemlig korrekt, som det er blevet sagt: det kan være vanskeligt eller ligefrem umuligt at sige, hvorfor det ikke virker den ene gang, men gør det den anden gang - skriv til Jimse og udveksl erfaringer - det er et kanon tilbud. Men jeg ved i øvrigt godt at det også er en erfaring blandt edb-folk, at man en dag må synke så dybt som at læse en manual - og du ved også godt at rigtige mænd aldrig laver back- up - (men de græder længe når det går galt).

Men alt i alt: rigtig gode indlæg fra forskellige -og held og lykke til dig fremover med et godt program, nemlig Ghost! Sæt dig ind i programmet - brug evt. manualen, hvis du endelig skal fornedre dig :-) - så kan du blive en hel haj til det. :-) Og god week-end i øvrigt på denne Halloween-fredag.
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. oktober 2003 - 18:08 #23
For at svare på "Hvilke program skal jeg bruge, hvis det skal ske mens
maskinen køre !"

Du skal bruge nyeste version af Drive Image.