Avatar billede lassegj Nybegynder
27. oktober 2003 - 19:27 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

kan jeg køre 100mbps med et krydset kabel?

Hej

Hvis jeg har en stationær og en bærbar pc der skal køre 100mbps over netværk, kan dette så klares med et krydset netværkskabel....?

eller skal der en switch imellem?

Mvh

Grosen
Avatar billede squashguy Nybegynder
27. oktober 2003 - 19:29 #1
Hvis de forbindes direkte, skal du bruge krydset.
Avatar billede squashguy Nybegynder
27. oktober 2003 - 19:30 #2
En switch imellem kræver lige kabler
Avatar billede squashguy Nybegynder
27. oktober 2003 - 19:31 #3
det kræver ikke en switch for at opnå denne hastighed
Avatar billede hastek22 Nybegynder
27. oktober 2003 - 19:33 #4
Umiddelbar er det ikke nødvendigt med en switch, da den eneste forudsætning er at begge netkort kører 100 Mbps.
Switchen er kun nødvendig hvis du kører med netkort med forskellige hastighedder.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
27. oktober 2003 - 19:56 #5
svaret på dit spm er : JA og nej det behøver du ikke at ha´...O)

Altså en switch.
Avatar billede ahw Praktikant
27. oktober 2003 - 20:34 #6
Du skal bruge UTP krydset kabler til dit netværk - ingen switch

Kablerne hedder Twisted Pair fordi lederne er snoet parvist af hensyn til kablets elektriske egenskaber. Endestykkerne ligner et forvokset (moderne) telefonstik og kaldes RJ-45.

Følgende vejledning tager udgangspunkt i TCP/IP over Ethernet. (sakset fra www.net-faq.dk)

1. Installer netkort i de computere der skal deltage i netværket.

2. Forbind maskinerne. Hvis der er to maskiner kan de forbindes med et krydset kabel, hvis der er flere skal der benyttes en hub eller en switch.

3. Start computerne og installer drivere. Hastighed og duplex kan med fordel konfigureres fast istedet for at benytte auto-sensing. Fuld duplex benyttes hvis computerne er forbundet med et krydset kabel eller til en switch (husk at konfigurere hastighed og duplex på switchen). Halv duplex benyttes hvis computerne er tilsluttet til en hub.
4. Fra netværksindstillinger i kontrol panalet installeres TCP/IP protokollen samt klientprogrammet til Microsoft netværk.
Alle computere i netværket skal benytte den samme Workgroup som indstilles under klientprogrammet. Alle maskiner skal have et unikt hostnavn (computernavn) der ikke må bestå udelukkende eller starte med tal.
5. TCP/IP protokollen skal indstilles med unikke IP-adresser. Det er vigtigt at du benytter private IP-adresser som specificeret i RFC-1918. For eksempel:

PC-1: 192.168.0.1 mask 255.255.255.0
PC-2: 192.168.0.2 mask 255.255.255.0
PC-3: 192.168.0.3 mask 255.255.255.0
PC-X: 192.168.0.X mask 255.255.255.0

6. Default gateway, DNS og WINS er ikke nødvendigt at indstille med mindre computerne er en del af et større netværk eller deler en internetforbindelse.

7. Genstart computerne. Afprøv forbindelsen med PING. Se eventuelt de to afsnit om fejlsøgning og langomt netværk.

8. Hvis filer og/eller printer skal deles er det nødvendigt at installere "Fil og udskriftsdeling" under netværksindstillinger. Deling af filer indstilles fra Stifinder (Windows Explorer), højreklik på et drev eller en mappe og vælg "fildeling".
Visse netværksspil kræver at IPX protokollen. Med flere protokoller installeret er det nødvendigt at vælge den foretrukne, der skal benyttes til Windows netværket.

Hvis computerne ikke har adgang til Internettet er det lettere at benytte NetBEUI, der ikke skal konfigureres og som er hurtigere end TCP/IP på små netværk.

En udmærket beskrivelse med billeder finder du f.eks. på: http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=69

God fornøjelse
Avatar billede jesper_bn Nybegynder
27. oktober 2003 - 21:24 #7
Du kan sagtens bruge et krydset netkabel hvis dit netkort da understøtter 100mb/s http://thansen.dk/products.asp?c=179145273&n=496911252#xy
Avatar billede farout Nybegynder
28. oktober 2003 - 02:29 #8
Kort sagt
100mb på krydset = ja
Switch nødvendig = nej