Avatar billede hbm Nybegynder
26. oktober 2003 - 19:36 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kun adgang fra local netværk

Jeg kan pt. kun tilgå min webservere via mit localnetværk.

Jeg har pt. kun en wan ip adresse, hvis jeg skriver den kan jeg ikke tilgå min side, er det fordi jeg befinder mig på lokalnetværk siden ?

Kan jeg tilgå min side, hvis jeg har et domain navn ?.

Det kan godt være dette er meget lige til, men jeg har svært ved lige af finde ud af det.

Håber nogen kan hjælpe.
Avatar billede hbm Nybegynder
26. oktober 2003 - 19:38 #1
jeg kan godt godt tilgå min siden, fra f.eks. min arbejdsplads, ved at bruge wan-ipadressen.
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. oktober 2003 - 19:44 #2
Du har din webserver installeret på en maskine på et LAN og kan kun tilgå den inde fra dette LAN. Grunden til dette kan være flere og det er ikke sikkert at en domænenavn hjælper.

F.eks. kan du sidde bag en NAT router og din IP adresse kan være en lokal IP der ikke er routbar på internettet og måske oven i købet dynamisk tildelt. I så fald, skal du have en fast ip og der skal laves noget opsætning i routeren der viderestiller allt htp forespørgsler til din faste IP adresse, derudover skal en dns record opsættes, så dit domænenavn er sammenkoblet med routerens ene IP adresse.

For at kunne tilgå din web server udefra, skal den (Helst) have fast IP adresse, den skal være routbar på nettet, eller der skal opsættes i routeren, du skal have registreret et domænenavn (ellers kan den kun tilgås via IP adresse) og du skal have lavet en dns record.
Avatar billede hbm Nybegynder
26. oktober 2003 - 19:52 #3
Jeg har en fast ip adresse.

og har en router ( ikke trådløs ) fra cybercity. Jeg kan tilgå min side indefra via ip 10.0.0.3, eller localhost, eller server.

Men alle min links på min side, ville jeg gerne kunne lave en fast top, som gå
igen på alle siderne. Jeg har tidligere lavet dette i .asp, men det virker jo så ikke udefra hvis jeg skriver min local ipadresse, Skriver jeg derimod min wan, virker det ikke på mit localnetværk. Da jeg ikke kan tilgå på min wan-adresse
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. oktober 2003 - 20:08 #4
10.0.0.3 er en lokal, ikke routbar IP adresse. Det betyder at din router skal vide at alt trafik til port 80 på routerens adresse skal viderestilles til 10.0.0.3.

For at kunne tilgå din side fra internettet, skal den kunne tilgåes via en unik IP adresse. 10.0.0.3 er ikke unik, du kan finde den adresse i mit net også, og i tusindevis af ardre net, det er med andre ord umuligt at vide hvilken af alle de tusinde maskiner i verden med adressen 10.0.0.3, der skal tilgås.
Den IP adresse din router præcentere ud mod internettet er unik.
Avatar billede hbm Nybegynder
26. oktober 2003 - 20:09 #5
min wan ip er: http://217.157.172.41/

Kan i få adgang til den ?

PFT.
Avatar billede hbm Nybegynder
26. oktober 2003 - 20:14 #6
Til: Bufferzone.

Havde ikke set dit indlæg kl. 20:08:09, da jeg skrive om min wan-ip adresse.
Jeg er med på at 10.0.0.3 er lokal, mit spørgsmål går mere på hvordan jeg kan skrive min wan ip adresse eller domain navn på mine lokale maskiner.

det virker kun pt. hvis jeg skriver 10.0.0.3.  og så er problemet med linksene der.
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. oktober 2003 - 20:20 #7
Domænenavne virker kun hvis der er adgang til en DNS server der kender domænenavnet og kan sammenføre den med en IP adresse. Hvis du kun vil kunne tilgå fra den indvendige side af dit lan skal du have lavet en dns record i en dns server på den interne side af routeren.

Hvis du også vil kunne tilgå udefra, skal du have opsat en dns recored der er tilgængelig udefra også, og så skal din router vide hvilken indterne IP adresse webserveren ligger på