Avatar billede klemme Nybegynder
21. oktober 2003 - 14:24 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

EKSTREM langsom Windows XP!!

For et par dage siden besluttede jeg mig for at geninstallere Windows XP Pro for ligesom at få ryddet op.
Resultatet blev gruopvækkende!
Min XP Pro kører nu i sneglefart! Alle programopstarter tager mindst et halvt minut og mit mailprogram tager over 4 minutter for at starte! Det kan da ikke være rigtigt!
Jeg har kørt adaware, spybot search and destroy. Jeg har fjernet q811493 sikkerhedsopdatereingen ellers har jeg installeret de andre, inklusive sp1, som iøvrigt tog 1½ time at installere.
Jeg har kørt services.msc og fjernet ALLE unødvendige services. Jeg har kørt bootvis (selvom den egentlig ikke var nødvendig; min boottid er ikke overvældende lang). Jeg har kørt sfc /scannow. Jeg har kørt sigverif.
Min Taskmanager viser hele tiden cpu usage 100% Starter jeg et program fyldes langsomt mem usage, mens programmet gør sig klar til at køre.
Det virker som om at flytningen af data fra hd til ram lige pludselig er blevet ekstrem langsom, hvorfor?
Min maskine er Athlon XP 1700, 512 Mb 2700 RAM, 20 Gb IBM HD.
Jeg er ved at fortvivle, hjælp!

Venligst René Klemens
Avatar billede arlet Juniormester
21. oktober 2003 - 14:26 #1
har du kørt en diskformatering
Avatar billede klemme Nybegynder
21. oktober 2003 - 14:33 #2
Nej, jeg har installeret oveni den gamle installation for at bevare de installerede programmer.
Avatar billede ird Praktikant
21. oktober 2003 - 14:35 #3
Så er det nok derfor!

Har du alle updates fra windows?
Avatar billede ird Praktikant
21. oktober 2003 - 14:36 #4
At installere oveni det samme system som er der i forvejen kommer til til at gå galt! Prøv lige at hentet alle updates igen
Avatar billede nse Nybegynder
21. oktober 2003 - 14:37 #5
Jeg har nogenlunde samme problem, men det opstod efter at have opdatereret Windows.
Avatar billede ird Praktikant
21. oktober 2003 - 14:37 #6
Avatar billede arlet Juniormester
21. oktober 2003 - 14:37 #7
Alle updates er hentet...

Du bliver nok nød til at lave en ny formatering
Avatar billede ird Praktikant
21. oktober 2003 - 14:38 #8
Se lige om I har en hostfix der heller 811493 har I det så fjern den. Ved ikke om den er blevet forbedret men den havde med tidliegre at sløve xp meget
Avatar billede ird Praktikant
21. oktober 2003 - 14:38 #9
Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, repair eller opgradering af Windows XP, hvis den er en pre-installeret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en pre-installeret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer.
Denne fil "undo_quimode.txt" forsvinder dog ,når man vælger at lægge sp1/sp1a ind på en XP-basseret maskine, så fejlen er rettet på de maskiner, der har fået lagt sp1/sp1a ind. Så led ikke fortvivlet og forgæves efter filen.

TILBAGE TIL TOPPEN

Installering/Repair:
1:  Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd. Husk at din bios skal stå til at være cd-rom som first bootdevice. (For at komme ind i BIOS, skal man typisk trykke på Del-tasten under opstart af PC'en  - eller hold en af disse taster nede under opstart: ESC, DELETE, F1, F2,F10, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC (se evt. i manualen til dit bundkort)
Inde i Bios går du til  "Advanced Setup Page".  Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne page up og page down. Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC.
Tilbage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N  ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Når det hele er overstået ,sættes (1'st Boot Device) tilbage til det oprindelige).

Kan du ikke boote på din cdrom, eller vil du ikke pille inde i bios, kan du hente bootdisketter til xp (6 stk.)  (se link nedenunder)
Sæt din WindowsXP - CD i CD-Rom-drevet og tænd for din PC. Efter nogle sekunder så skriver den tryk på en tast.
For at starte windows installationen så trykker du enter og så kører det hele derfra.

2:  Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3:  Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4:  Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.

5:  Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev, og om du vil slette det (L = formatering)
eller om du vil lave en Repair (R)

6:  Og hvis du har valgt R = Repair vil du se at den laver en helt ny installation, men det dejlige er bare, at du ikke mister dine data
og at du beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt, men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

7:  PS: husk at have din CD-Key klar, da denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation" og under installationen skal du sætte
det hele op igen, og her tænkes på netværk og tastatur + div.

8:  Hvis du har valgt L = Formatering, vil du nu se at, den går i gang med at formatere dit drev og bagefter starter den op med at lave
en helt ny installation, hvor alt det gamle på harddisken bliver slettet.

9:  Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af WindowsXP .
10:  Men vil du blot formater dit drev for evt. at lægge win9x ind, skal du blot genstarte din maskine efter den har formateret drevet.
Men husk nu: hvis dit drev er NTFS  kan man ikke lægge win 95/98/me ind på det. Win95/98/ME kræver FAT16 eller Fat32, og så skal
du i gang med en f-disk eller et 3.parts program, hvis du ikke vil miste data.

11: Når Formatteringen/Installeringen/Reparationen er fuldført skal man lige huske at sætte BIOS'en tilbage igen.

PS:  Når installationen er færdiggjort vil punktet "winxp setup" pr. automatik blive ændret til "Microsoft XP home/Pro"
Avatar billede ird Praktikant
21. oktober 2003 - 14:39 #10
Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, repair eller opgradering af Windows XP, hvis den er en pre-installeret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en pre-installeret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer.
Denne fil "undo_quimode.txt" forsvinder dog ,når man vælger at lægge sp1/sp1a ind på en XP-basseret maskine, så fejlen er rettet på de maskiner, der har fået lagt sp1/sp1a ind. Så led ikke fortvivlet og forgæves efter filen.
Avatar billede klemme Nybegynder
21. oktober 2003 - 14:45 #11
Windows Update siger at den kun mangler at installere q811493 samt KB826939 for at være helt up-to-date,
Windows Update scanningen tog iøvrigt 6.24m (jeg tog tid!)
Avatar billede ird Praktikant
21. oktober 2003 - 14:49 #12
Du skal have en ren formatering hvis jeg skal råde dig! Du får det ikke til at køre optimalt
Avatar billede cp1 Nybegynder
21. oktober 2003 - 19:49 #13
ja man blir mester i formatering når man bruger windows...:(
når nu det køre så rådent som det gør, ku du se om su sq ha et system restore point fra før du geninstallerede...men det smider den vel når man geninstallere... anyone ?
Avatar billede klemme Nybegynder
22. oktober 2003 - 12:08 #14
Lige en update herfra: jeg prøvede dét, som ird så glimrende og detaljeret skrev, desværre uden resultat. Det virker som om, det er en eller anden form for buffer eller cache mellem HD og RAM, der ikke er aktiveret!
Tak for de gode forslag så langt!

Venligst René Klemens
Avatar billede klemme Nybegynder
22. oktober 2003 - 15:05 #15
Ny update: det er efter at have kopieret eller flyttet filer til den gamle 6 Gb disk, som jeg booter fra, fra 20 Gb disken, hvor systemt ligger, at XP bliver ekstremt langsomt!

Venligst René Klemens
Avatar billede ird Praktikant
22. oktober 2003 - 19:22 #16
hmm tror du lider af virus eller mangler filer på dt OS.

Prøv lige at indsætte den sti i kør

Sfc /scannow men husk at have Xp cd'en mens
Avatar billede arlet Juniormester
22. oktober 2003 - 19:27 #17
http://www.spywarefri.dk/onlinevark.htm

Onlinescaning med de 3 bedste onlinescannere

Panda for virus

X-block for spyware

anti-trojan for trojaner

Tag en tur med dem alle tre og vend tilbage med et svar, om der er fundet noget..
Avatar billede klemme Nybegynder
23. oktober 2003 - 17:38 #18
Endelig fik jeg løst problemet!
Avatar billede klemme Nybegynder
23. oktober 2003 - 17:40 #19
Problemet var faktisk to:
1. Et antivirusprogramet fra firmaet Alwill kaldet Avast.
2. "The CoolWebSearch" som jeg var hårdt ramt af. Læs mere om den her: http://www.spywareinfo.com/~merijn/cwschronicles.html

Tak for de mange gode forslag!

Venligst René Klemens
Avatar billede arlet Juniormester
23. oktober 2003 - 17:45 #20
Det var så den spywarescanner, der tog coolwebsearch..

Er du sikker på at alt er væk, for ellers har jeg et program, til at tjekke det med
Avatar billede ird Praktikant
24. oktober 2003 - 13:31 #21
så lukker du vel her????
Avatar billede arlet Juniormester
28. oktober 2003 - 09:20 #22
Har du fået løst dit problem, så husk at lukke spørgsmålet ved at accepterer et svar
Avatar billede ird Praktikant
01. november 2003 - 14:50 #23
Kunne du ikke komme med lidt feedback eller en afslutning her. Ville være dejligt at vide om problemet blev løst eller andet!!
Avatar billede ird Praktikant
10. december 2003 - 14:54 #24
Mon ikke du snart får tid til at smide lidt feedback tilbage til os eller lukke tråden???
Avatar billede ird Praktikant
02. januar 2004 - 11:11 #25
Mon ikke det er tid til lidt feedback her??