Avatar billede dr.tynell Nybegynder
20. oktober 2003 - 12:02 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Hvilket Firewire-kort skal jeg købe?

Hej,

Jeg skal have grabbet noget video fra et DV-kamera med FireWire-udgang.

Men hvilket kort skal jeg købe til formålet?
Har kigget på både de billige combo kort med både USB2/Firewire og lidt dyrere Pinnacle-kort.

Hvad får jeg helt bestemt ud at give lidt mere for Pinnacle kortet, frem for et billigere?

Min computer er en: P3 800 MhZ, 384 mb ram, og med en ekstern usb/firewire disk på 250 gb/7200 RPM.
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
20. oktober 2003 - 13:30 #1
Det jeg kender til de forskellige kort er at de billige firewire kort kan bruges til næsten alle programmer, undtagen Pinnacle's. Så det siger sig selv at hvis du vil bruge deres programmer (Studio 8 o.lign.) er du nødt til at bruge dette. Det kører så også fint med Adobe Premiere og de andre programmer der findes.
Avatar billede dr.tynell Nybegynder
20. oktober 2003 - 13:36 #2
jeg vil formentlig slet ikke bruge Pinnacle Studio - men kun Premiere. Mit store problem er bare om min computer kan trække det??
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
20. oktober 2003 - 14:34 #3
Jeg har kørt Premiere på en 450 Mhz og der kørte det ret godt. Det du skal være opmærksom på er at din harddisk skal være på 7200 rpm og helst en en seperat HD. Som du beskriver din computer, så skulle der ikke være nogen problemer med at klarer det!
Avatar billede henninga Novice
20. oktober 2003 - 22:15 #4
Et billig FireWire kort til 150,- kan fint bruges. Det eneste du skal kigge efter er om det er  OHCI Compliant.
Avatar billede dr.tynell Nybegynder
20. oktober 2003 - 22:19 #5
Hvad betyder det at det er OHCI Compliant?
Og betyder det ikke noget om kortet er dyrere - så det kan yde mere på en lidt ældre pc?
Avatar billede dr.tynell Nybegynder
20. oktober 2003 - 22:24 #6
Hvad med DV-codec så?
Avatar billede dr.tynell Nybegynder
20. oktober 2003 - 22:29 #7
Avatar billede henninga Novice
20. oktober 2003 - 22:32 #8
At det er OHCI kompatibelt betyder, at det kan køre med standard protokoller for overførsel og at det er kompatibelt med Windows.
Et dyrere kort kan ikke yde mere end et billigt.
Hvad angår codec, så skal du vel have et eller andet program til at hente din video ind og dermed får du osse et codec.
Hvis du intet har i forvejen er en Pinnacle pakkeløsning med Studio8 en fin løsning.
HenningA
Avatar billede dr.tynell Nybegynder
20. oktober 2003 - 22:35 #9
Jeg vil redigere og capture i Premiere - så jeg agter ikke at bruge Studio8 fra Pinnacle.

Så tror jeg at jeg vil købe kortet jeg har linket til - ser ud til at være fint, og så får jeg også USB2 med ;o)
Avatar billede henninga Novice
20. oktober 2003 - 22:39 #10
Yes det er OHCI - hvis du nærlæser teksten ;o)
Ser ud til at være et godt køb.
Dejligt at høre der er flere der anvender Premiere - et super-program :-)
Avatar billede dr.tynell Nybegynder
20. oktober 2003 - 22:41 #11
ja, nemlig... smid et svar så du ka få point ;o)
Avatar billede henninga Novice
20. oktober 2003 - 22:51 #12
svar
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
20. oktober 2003 - 22:53 #13
Hva' så dr.tyrell, vil det så sige at du ikke kunne bruge mit svar til noget????
Avatar billede dr.tynell Nybegynder
20. oktober 2003 - 22:55 #14
nej, men HenningA gav et mere præcist svar
Avatar billede henninga Novice
20. oktober 2003 - 23:05 #15
Så kunne du have delt point.
Skal jeg sende halvdelen til [sony...]  ??
Avatar billede henninga Novice
20. oktober 2003 - 23:07 #16
er gjort - god arbejdslyst
Avatar billede dr.tynell Nybegynder
20. oktober 2003 - 23:08 #17
tjae.. jeg synes du havde fortjent dem ;o)
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
20. oktober 2003 - 23:42 #18
Mange tak henninga!

Lige et hurtigt spørgsmål til dig Henning, kender du nogen i Kolding området der tager ud og laver videooptagelser for en rimelig pris (håber det er i orden at jeg spørger her)
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
20. oktober 2003 - 23:43 #19
Svar evt. her nielsen.finn@stofanet.dk
Avatar billede henninga Novice
20. oktober 2003 - 23:48 #20