Avatar billede wired Nybegynder
19. oktober 2003 - 01:15 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Testing SAP ?

Jeg har intet kendskab til SAP men har et stort behov for at prøve det. Kan nogen hjælpe mig? Jeg kan forstå at det kræver MS SQL Server hvilket jeg har arbejdet en del med, men hvordan kan jeg prøve SAP (har hørt at det skulle være open source). Point til løsning ellers intet.
Avatar billede krydset Nybegynder
19. oktober 2003 - 01:18 #1
Det er ikke open source, kig her på deres hjemmeside der står ikke noget om trials nogensteder :-O
http://www.sap.com/

//krydset
Avatar billede krydset Nybegynder
19. oktober 2003 - 01:24 #2
Vent lige der er noget her se om du kan bruge det :-D
http://wits.jpl.nasa.gov/public/downloadmer.html

Det var hvad jeg lige kunne finde
Avatar billede benny.dk Nybegynder
19. oktober 2003 - 11:58 #3
krydset> sap mere har ikke noget med ERP systemet SAP at gøre som jeg lige kan se det:-)
Avatar billede benny.dk Nybegynder
19. oktober 2003 - 12:05 #4
SAP kan køre på mange andre databaser ens MS SQL, bl.a. Oracle, DB og SAPs egen. Jeg mener også at på et tidspunkt bliver SAPs egen DB udskiftet med en kommerciel udgave af MySQL.

Hvis du vil teste det skal du købe en licens, og den er ikke billig (groft underdrevet).

SAP er ikke et produkt som man lige låner (og heller ikke 'låner') en kopi af.

Nu ved jeg ikke hvorfor du har et stort behov for at prøve det og tror heller ikke at du har det. Hvis man har et behov for SAP køber man det, og hvis man er i en fase hvor man er ved at undersøge om virksomheden skal skifte til SAP, kontakter man SAP (se kontaktinformationer på http://www.sap.dk som er SAP Danmarks hjemmeside) som gerne vil give en introduktion og hjælpe med at finde ud af om det er SAP som I skal skifte til.

Man lærer ikke SAP at kende ved at installere det på sin computer. Det tager lang tid og kræver en del dyre kurser (i Danmark koster en kursusdag ca dkk 5.000 og man skal nok regne med mindst 5 ugers kursus, bare til at starte med).

Jeg har arbejdet med SAP i 8+ år og kender stadig kun en lille del af systemet.......

Har du nogle konkrete spørgsmål, er du velkommen til at stille mig dem.
Avatar billede krydset Nybegynder
19. oktober 2003 - 12:10 #5
Jeg sagde osse jeg ikke vidste noget om det :-) og skrev osse første gang at det ikke var opensource, men søgte bare lidt rundt og fandt nogle bi-produkter.

Men hvad er sap egentlig nu vi har gang i det, er lidt nysgerrig :-O
Avatar billede hcm Nybegynder
19. oktober 2003 - 12:17 #6
SAP er et kæmpe ERP system (Enterprise Resource Planning) som kan anvendes til at styre hele forretningen med. Lige fra indkøb af råvarer, til produktion, til salg og distribution, regnskab, lagerstyring, Personale funktion, eller hvad man nu lige har lyst til. Det kan bruge af hospitaler, bilproducenter, olievirksomheder, banker, medicinalvareproducenter og mange andre.

Der findes faktisk en "test version" af SAP. Den kan downloades her:ftp://ftp.sap.com/pub/linuxlab/test_drive/
Men som benny.dk siger, så er det ikke bare et system som man lige lærer at kende på 2 dage...
Avatar billede hcm Nybegynder
19. oktober 2003 - 12:25 #7
Det er muligt at se store dele af koden i SAP, så hvis det er din definition af Open source... Men der er ikke noget som helst gratis over det. Prisniveauet per licens er typisk i omegnen af 10.000 per bruger, og så koster det jo også noget at købe det, tilpasse det og drive det... Man anvender typisk en del konsulenter til implementering af systemet, så regningen løber hurtigt op i nogle millioner. 2 og 3 cifrede millionbeløb er absolut ikke sjældne
Avatar billede hcm Nybegynder
19. oktober 2003 - 12:30 #8
Og hvis du vælger at installere systemet skal du nok gøre det på særskilt maskine, gerne med et par diske i raid. Kan du finde en dual processor maskine er det bedst. Det trækker lidt tænder ud...
Avatar billede benny.dk Nybegynder
19. oktober 2003 - 12:44 #9
hcm> Det er kun basis delen som ligger der, uden nogle af modulerne. Og jeg mener endda at du skal have et S-nummer (kunde eller konsulent) for at få adgang til en 3-måneders licens til den - eller er det kun for at få en 3-måneders forlængelse.
Avatar billede benny.dk Nybegynder
19. oktober 2003 - 12:45 #10
Versionen som kan hentes skal køre på en linux server.
Avatar billede benny.dk Nybegynder
19. oktober 2003 - 12:50 #11
krydset> Jeg kan ikek se at du skrev at du ikek vidste noget om det og at du lægger et svar i stedet for en kommentar idikere jo også at du mener du ved noget om det.
Avatar billede hcm Nybegynder
19. oktober 2003 - 12:50 #12
Det er rigtig benny.dk, men det kan give en fornemmelse af hvad det er, og hvor komplekst det egentlig er. Jeg er usikker på om man skal være registreret hos dem. Jeg er, så det har ikke været et problem for mig da jeg installerede den.
Avatar billede wired Nybegynder
19. oktober 2003 - 13:49 #13
Ok hcm du var afgjort den som kom med det jeg kunne bruge (kanon fedt med test versionen er ved at downloade), men jeg kan ikke se mig fri for at også benny har været med til at klargøre nogle af mine spørgsmål. Jeg vil derfor give point til begge.

Jeg har dog lige tre mindre spørgsmål som jeg håber at I alligevel gerne vil hjælpe mig med.

1) Jeg er selv lidt i tvivl om definitionen af open source, men betagter det som at få den fulde kildekode til et given program uden at skulle betale.
Vil I betragte SAP som open source? (Det er et diskussionsemne hos mig)

2)Kan jeg med test-versionen få et SAP-system op og køre, således at jeg kan give klienter simple forespørgelser eller hvad kan jeg med test-versionen og hvad kan jeg ikke?

3)Jeg har ikke testet http://wits.jpl.nasa.gov/public/downloadmer.html men har krydset ret i at det også er en anvendelig version?
Avatar billede krydset Nybegynder
19. oktober 2003 - 15:26 #14
Det skulle der ha stået. Men skrev da det ikke var opensource og det er det jo men hopper ud her nu fik jeg at viede hvad det var :-o
Avatar billede hcm Nybegynder
19. oktober 2003 - 18:29 #15
1) SAP er på ingen mårde gratis. Og jeg vil på ingen måde kalde det open source.
2) Du kan få et meget simpelt SAP system op og køre. Det indeholder kun Baisis, dvs. det mest basale for at systemet kan køre, herunder kommunikation med database og operativsystem. Der er ingen funktionalitet til bogføring, lagerstyring osv.
3) Nej. Det er ikke SAP R/3 (som det deciderede bogføringssystem hedder). Alene system spec. er helt ude i skoven. Det kræver *mindst* 20 Gb disk, en p3 1ghz processer og min. 512 (Det er det som jeg selv fik en maskine til at køre med. Og det var ikke hurtigt!!
Må man være så fri at spørge hvad du skal bruge det til?
Avatar billede wired Nybegynder
19. oktober 2003 - 19:30 #16
Mange tak for hjælpen og besvarelserne. Nu har jeg en langt bedre fornemmelse af SAP. Jeg vil straks gå ud og købe en ny hd og installere en basis version på den i morgen... Således at jeg får en fornemmelse af hvordan det ser ud fra programmørens side og for klienten (som jeg allerede har set det). Jeg kunne forstå at det skulle køre under Linux og ikke kunne køre under windows? Trist.

Vi har fået SAP på arbejdet og jeg skal til at anvende det for at trække informationer ud, men inden jeg får kursuser etc. ville det være rart at have set og forstået bare en smule af det inden.
Avatar billede benny.dk Nybegynder
19. oktober 2003 - 21:37 #17
Jeg definere Open Source som programmer hvor man har fri adgang til kildekoden. Med SAP har man ikke fri adgang til kildekoden, men man har adgang til en del af kildekoden. Meget af SAP systemet er skrevet i SAPs eget sprog ABAP som er forholdsvis let at lære.

At trække informationer ud skriver du, det er jo mange ting. Er det til rapporter afviklet i SAP systemet? Er det til en BW system (som fx SAP BW)? Eller er det til flade filer?.

Dette er forholdsvis let - alle delene.
Avatar billede wired Nybegynder
19. oktober 2003 - 22:43 #18
benny> Det er såment bare simple udtræk af navne og nogle få andre informationer tilknyttet disse personer.
Hvis det ikke er alt for svært kan det være at jeg vender tilbage efter et "hallo world" eksempel når jeg har fået downloaded og installeret test versionen. Og endnu engang mange tak for informationerne.
Avatar billede benny.dk Nybegynder
19. oktober 2003 - 22:48 #19
I testversionen er der ikek modulerne med, og du kan derfor ikek lægge fx en kunde ind og lave et program som trækker disse data ud.
Avatar billede hcm Nybegynder
20. oktober 2003 - 08:31 #20
Men hvis I har det på arbejde, bør I også have et sandkasse system at lege med. Så kan man lege med data i et miljø som er relativt lig med det man bruger som det produktive miljø. Du vil ikke kunne bruge SAP test-drive til det som du gerne vil. Spar de penge på en harddisk, og få firmaet til at installere en sandkasse du kan lege i.
Den version du kan downloade er udelukkende lavet for at man kan se at systemet kan afvikles under linux. En anden version kan sagtens køre under windows, men så skal man ha' licenser...