Avatar billede unraveler Nybegynder
18. oktober 2003 - 21:52 Der er 1 løsning

opgradering - det værd?

Blæseren på mit discountkabinet er stået af, så jeg har besluttet mig for at få fat på et bedre kabinet denne gang. Når jeg nu alligevel skal ligge og flytte rundt på sagerne, har jeg desuden tænkt lidt over, om det kan betale sig at lave en lidt større opgradering nu.

Min maskine er en 2 år gl. 1300 TB på et K7S5A udstyret med 512 mb pc2100 ddr ram og et gammelt geforce 2 pro gfx kort. Jeg spiller ikke det store, men kører seriøs multitasking - dels med almindelige kontorprogrammer, men også med nogle beregningsmæssigt temmeligt tunge job (statistikprogrammer, herunder simulering).

Kan det betale sig at putte nyt grej i maskinen nu (læs: vil en opgradering overhovedet kunne mærkes?), eller er jeg bedre tjent med at vente? Hvor skal pengene i givet fald lægges (budget på omkring de 3000)? Jeg overvejer selv et bedre bundkort (måske Asus A7V600, kan det anbefales?), formentlig en 2500+ Barton og så selvfølgelig nogle hurtigere ram. Grafikkort kan sagtens vente.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. oktober 2003 - 22:21 #1
Simulation er normalt rå CPU kraft.

2 x hurtigere CPU => dobbelt så hurtigt.

Så der vil du afgjordt kunne mærke det.

Du bør også mærke en lille forbedring med jkontor-programmer, men
det var måske ikke det der kan begrunde en upgrade.

Spil har jeg ikke forstand på.