Avatar billede kjv Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:08 Der er 49 kommentarer og
1 løsning

HD specifikationer

Hej,

Min HD på Compaq EVO N800V er stået af. Kender ikke meget til bærbare!

vil gerne vide hvilken HD jeg skal købe der er kompatibel med min bærbare? Gene henvisning til HD på edbpriser...

Ved blot jeg skal kigge efter 3,5" og 42 omdrejninger - Skal være min. 30 gb og maks koste 1500...

Hvilken kan i anbefale? Er den selv til at skifte?
Avatar billede darkside Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:10 #1
Du skal kigge efter en 2½ harddisk, ikke en 3½ hvis det er til en bærbar
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2003 - 20:11 #2
Alle 2½ harddiske har samme interface, så den eneste begrænsning er din BIOS evt. ikke kan klare en rigtig stor disk...
Avatar billede kenp Novice
18. oktober 2003 - 20:11 #3
jeg tror ikke den er sådan lige til at skifte! det er jo ikke så nemt at skille en bærbar ad!
Avatar billede kjv Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:12 #4
Kan jeg købe hvilket som helst mærke?
Avatar billede kenp Novice
18. oktober 2003 - 20:13 #6
Avatar billede darkside Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:13 #7
Hodl dig fra IBM og Hitachi, De plejer ikke at være så pokkers stabile..
Evt en af dem her
http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374577965
http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374577966

Eller en af dem jeg linkede til før
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2003 - 20:14 #8
Hvis du vender den med bunden i vejret er der så ikke noget du kan skrue af under touch pladen?
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2003 - 20:14 #9
ja alle mærker passer, du bør nok vælge en med samme omdrejningshastighed, da en hurtigere disk = mere varme og det kan din bærbare måske ikke håndtere.
Avatar billede kjv Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:15 #10
Ok, spørger lidt dumt...men kender ikke meget til det....hvilket interface skal jeg eks. bestille til compaq n800V...

Gerne en henvisning til hd på edbpriser? maks pris dog 1200 eller billigere...
Avatar billede kjv Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:16 #11
I er sgu nogle flinke fyre - HD er gået da jeg var så uheldig at smide den på gulvet fra stuebord...kan vel godt gå udfra HD er gået? Lyder det ikke sandsynligt...
Avatar billede darkside Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:18 #12
Du kan være så heldig at HD bare er gået løs i et stik eller andet...mener ikke en disk plejer at dø 100% af at blive tabt..

Finder maskinen harddisk når du tænder for den ?
Avatar billede kenp Novice
18. oktober 2003 - 20:18 #13
det er faktisk ikke sikkert den er gået!
Avatar billede kjv Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:19 #14
Nu vi taler edbpriser - Hvor meget kan jeg så bruge bedømmelserne på edbpriser?
Avatar billede darkside Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:19 #15
kjv, De kan somregel godt bruges, bruger den selv når jeg køber ny hardware.
Avatar billede kjv Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:21 #16
Jeg kan starte bærbar..men den læser ikke xp ind...Har fået ven til at formattere? Han siger HD er stået af....Vi formatterede og det ville den ikke....Så hurtig formatterede vi - Det lykkedes...men da vi installerede xp...stod den lige pludselig stille?...Så er det ikke HD?
Avatar billede darkside Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:22 #17
Hm hvis du ligger øret til maskinen, og prøver at starte XP, kan du så høre om disken lyder sjovt, klikker eller andet ?
Avatar billede kjv Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:23 #18
Skal være helt ærlig og fortælle jeg ikke kender meget til dette område...men vil gerne have hjælp...
Avatar billede kjv Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:26 #19
Den ligesom klikker...kommer ikke op i omdrejninger med processor/blæser??? Der står forresten:  Windows kunne ikke starte fordi denne fil er beskadiget eller mangler:
windows/system32/config/system
Avatar billede darkside Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:26 #20
Et trick jeg plejer at bruge når jeg skal teste om en disk har haft det bedre er at hente en 98 start disk, starte maskinen på den, og prøve at formatere harddisken derfra med en format c:, så kan man somregel se om disken driller, hvis der eks er kommet bad blocks på disken, vil en format c: afsløre det
Avatar billede kjv Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:27 #21
Ved ikke om den lyder sjovt??? Det er lige som om den kører i samme spor...lige som en skæv LP :o)
Avatar billede darkside Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:27 #22
Hm det behøver ikke være disken, det har jeg set en PC vise pga af Ram Fejl.

Men det kan være mange ting, du kan være så uheldig at der er gået noget inden i den i stykker, men prøv med en 98 start disk og formatere dit drev og hold øje med den imens, hvis den kommer med Prøver at gendanne et eller andet er din disk halvdød.
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2003 - 20:28 #23
Var maskinen tændt da du tabte den?

Læsehovedet parkeres jo når den er slukket...
Avatar billede kjv Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:28 #24
Hvordan tjekker jeg om stikket er løst eller det er andre små løse forbindelser inden jeg investerer i en ny?
Avatar billede kjv Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:30 #25
Den var desværre tændt..og batteriet belv også skudt ud samtidig...Håber sgu ikke der er andet galt...
Avatar billede darkside Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:30 #26
Det er nok disken der er død så, prøv med den format, hvis den fejler, så skift disken
Avatar billede kenp Novice
18. oktober 2003 - 20:31 #27
hvis harddisken står og klikker! så er den færdig!
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2003 - 20:32 #28
kjv>>Hvis du vender den med bunden i vejret er der så ikke noget du kan skrue af under touch pladen?
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2003 - 20:34 #29
Som regel sidder harddisken dernede under, hvis du så skruer pladen af kan du se om den sidder ordentlig fast og om kablet skulel være gået løs.
Avatar billede kjv Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:35 #30
Det lyder som om HD tikker...lige som den kører langsomt rundt....og ikke kommer op i omdrejninger...???

Jeg har lige skruet en plade løs...men det var RAM...og skal jeg under touch plade...så er det hele bagpladen jeg skal have af...men er da frisk hvis i er :o)
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2003 - 20:36 #31
Er der ikke en anden plade du kan skrue af (er ikke så vild med hele bagpladen :-)
Avatar billede kjv Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:37 #32
Skruer sgu lige bagpladen af og håber ikke der sker noget...
Avatar billede darkside Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:37 #33
Tjek om disken ikke sidder i siden på maskinen
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2003 - 20:38 #34
Vær opmærksom på at det ikke er sikkert at du kan få den af, da der kan være monteret ledninger osv. som du kan få hevet løs.
Avatar billede kjv Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:40 #35
Hmm, nu er de for sent...Tager hele pladen om lidt...Der er kun en plade til ram...og en til ?????
Avatar billede kjv Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:47 #36
Der er ikke lige til at få af..
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2003 - 20:51 #37
Lad endelig være med at hive for så går det sikkert galt :-)
Avatar billede kjv Nybegynder
18. oktober 2003 - 20:54 #38
Tak for hjælpen alle - specielt darkside...tildeler point om lidt...og har opgivet at skille den af...får ven til det...Hygge
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2003 - 20:56 #39
Jeg lægger et svar hvis du kunne bruge noget af mit :-)
Det lyder klogt ikke selv at fortsætte når du ikke er sikker på det.
Avatar billede kjv Nybegynder
18. oktober 2003 - 21:02 #40
;o)
Avatar billede kjv Nybegynder
18. oktober 2003 - 21:09 #41
Lige et spørgsmål? Sidder og kigger edbpriser....diske...men der er ikke angivet disk size? udover 2 1/2 x ??? Hvad skal jeg bestille...????
Avatar billede kjv Nybegynder
18. oktober 2003 - 21:11 #42
fujitsu har size på 2 1/2 x 1" er det ok til compaq evo n800v?????
Avatar billede kjv Nybegynder
18. oktober 2003 - 21:15 #43
Darkside...kan ikke forstå toshiba f.eks. har en disk size på 3 1/2"????
Avatar billede darkside Nybegynder
18. oktober 2003 - 21:23 #44
Jeg må oxo hellere smide et svar..

3½ diske er til stationære computere, ikke til bærbare..
Avatar billede kjv Nybegynder
18. oktober 2003 - 21:30 #45
Tak for hjælpen. Har lige bestilt en disk fra toshiba...Håber den er fin!

Skrev 3 1/2 " pga. et af dine link henviser til en disk på 3 1/2"...men det er måske en skrivefejl på edbpriser...

Hygge
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2003 - 21:33 #46
Tak!
Avatar billede darkside Nybegynder
18. oktober 2003 - 21:58 #47
Takker for point's da
Avatar billede darkside Nybegynder
18. oktober 2003 - 21:59 #48
bertie, el_barto, kenp, hvis i vil ha nogen af de her point's så sig til, så opretter jeg et spm mere point
Avatar billede kenp Novice
18. oktober 2003 - 22:04 #49
ik mig.
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2003 - 22:11 #50
Ja jeg vil altså godt, ikke at det skal være mange men jeg prøvede da at hjælpe til at få lokaliseret harddisken og synes at var en smule værd.