Avatar billede lsim Nybegynder
03. januar 2001 - 10:21 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

XAL gittermenu bredde på kolonner

Jeg vil gerne ændre bredden på kolonnerne i min XAL gittermenu.

Jeg kopierer c_menu.dat til c_menu.lsi, går ind i MNX/Ret og ændrer bredden.

Først som et forsøg har jeg ændret bredden til at være meget smal og satte min NT-genvej op til at bruge denne nye menu. Det virkede fint.

Men nu vil min XAL ikke glemme denne opsætning igen selvom jeg har ændret bredden i MNX/Ret til noget bredere.
Skal jeg reset\'te et eller andet et andet sted eller hvad?
Avatar billede dma Nybegynder
03. januar 2001 - 10:28 #1
Bruger du Windows eller DOS version?
Hvilken version?
Avatar billede lsim Nybegynder
03. januar 2001 - 10:31 #2
Jeg bruger Windows versionen men jeg retter bredden i dos versionen.
Avatar billede lsim Nybegynder
03. januar 2001 - 10:33 #3
Øh... og version 2.80 :-)
Avatar billede dma Nybegynder
03. januar 2001 - 10:39 #4
Med Windows versionen skal du ikke bruge at rette i selve bredden af kolonnerne (her opfører Windows versionen sig på en anden måde en DOS versionen). Istedet skal du gøre som standard windows når du ændrer størrelsen af et vindue:

Placer markøren i kanten af gittermenuen så den bliver til en dobbeltpil (<->). Hold så venstre museknap nede mens du trækker musen mod højre eller venstre. Slip så museknappen når den har den rigtige størrelse.
Den skulle nu gemme størrelsen - indtil du evt. ændrer den igen (eller trykker CTRL+F9 som kan slette evt. brugerrettelse af menuens størrelse).
Avatar billede lsim Nybegynder
03. januar 2001 - 10:49 #5
Men når jeg gør som du siger, er det lidt tilfældigt hvad XAL \"husker\".
Nogen gange husker den den bredde, kolonnerne havde ved afslutning af XAL, andre gange gør den ikke og jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvornår den gør hvad.

Det var faktisk derfor, jeg i første omgang ville sætte en fast standard størrelse på gittermenuen ved at bruge c_menu-filen.

Er det et Windows/XAL problem eller kan det løses på anden vis?
Avatar billede annamil Nybegynder
03. januar 2001 - 11:15 #6
Desværre bruger jeg kun C5, men jeg har aldrig haft problemer med at ændre på gittermenuen i windows. Vi har endda haft problermer med at finde gittermenuen, fordi nogle har kommet til at skubbe den for lille med <-> funktionen (nævnt ovenover). Har du prøvet at indsætte en ekstra linje i eksempelvis kolonnerne i din mnx-fil?
Avatar billede lsim Nybegynder
03. januar 2001 - 11:45 #7
annamil: Nej jeg har ikke prøvet at indsætte en ekstra linie. Hvorfor?
Avatar billede annamil Nybegynder
03. januar 2001 - 12:41 #8
Drop det med linjen, jeg har lige læst dit spørgsmål igen. Har du prøvet at lave et par mellemrum mellem dine kolonneoverskrifter eks. --Finans--.
Avatar billede lsim Nybegynder
03. januar 2001 - 13:11 #9
annamil: Jeg har nu prøvet at sætte mellemrum ind. Desværre uden resultat.
Når jeg lukker XAL og åbner den igen husker den nogen gange gittermenuens højde og bredde og andre gange gør den ikke.
Jeg er efterhånden tilbøjelig til at tro at det er et Windows-problem.
Kører du C5 på Windows 95 eller på Windows NT?
Avatar billede annamil Nybegynder
03. januar 2001 - 13:26 #10
Vi bruger windows 95 og C5, så det er ikke umiddelbart sammenligneligt med dit problem.

Kan man måske ændre på skærm opsætningen i stedet for?

En ringe trøst, men en af mine undervisere i C5 fortalte mig en gang, at alt er muligt i Concorde, det tager bare lidt tid at finde ud af det.
Avatar billede lsim Nybegynder
03. januar 2001 - 13:48 #11
Vi bruger XAL og Windows NT.
Måske problemet ligger i at XAL så vidt jeg ved er optimeret til Windows 95 eller at vi ikke har den helt rigtige XAL-skærmdriver.

Jeg vi lade spørgsmålet være åbent et par dage mere og hvis der ikke kommer nye svar, som løser problemet, deler jeg de udlovede points imellem jer.
Avatar billede annamil Nybegynder
03. januar 2001 - 13:53 #12
Du skal ikke give mig point, for jeg er aldrig kommet med nogle svar og måske er det fordi, det er første gang jeg prøver i dag, men hvad er så specielt ved de der point? kan vi bruge dem til noget andet end at give dem videre til folk, når de besvarer et spørgsmål.
Avatar billede lsim Nybegynder
03. januar 2001 - 13:59 #13
Det mest specielle ved de der points er selvfølgelig at jo flere points man optjener ved at svare på spørgsmål, jo større IT-haj må man antages at være.
De points, du optjener ved at besvare spørgsmål kan du også bruge til at udlove når du selv stiller spørgsmål. Desuden får du et vist antal points om ugen. Jeg kan ikke huske hvor mange med det står et eller andet sted her på experten.
Avatar billede dma Nybegynder
03. januar 2001 - 14:17 #14
Jeg tror at du har ret når du taler om at der er problemer med Windows, men det kan ligge i nogle af de filer XAL installerer. De hedder WIN som extension (*.win). Det er nogle fontsfiler m.m. som kan give problemer hvis de er ødelagt/mangler.
Derfor:
1. Stil dig i gittermenuen, tryk CTRL+F9 og sig ja til at nulstille brugerrettelser.
2.Lav en installation af XAL i et andet bibliotek. Kopier *.win herfra til det bibliotek hvor din XAL ligger.

Ellers har jeg ikke mange ideer. Så vil jeg mene at det er et Windows problem, måske et NT-problem ??!
Som andre nævner, har jeg aldrig problemer med det!!
Avatar billede lsim Nybegynder
04. januar 2001 - 11:59 #15
dma:
1. Jeg har nu slettet brugerrettelser og alt ser fint ud. Men den husker stadig dårligt dimensionerne på gittermenu\'en.
2. UhaUha nej. Det er en flerbruger-installation på en central server. Så jeg risikerer at komme alvorligt i karambolage med de andre brugere og med vores service-leverandør :-D

Jeg tror at det er et XAL/NT-problem.
Avatar billede gita Nybegynder
08. januar 2001 - 22:34 #16
Hvor er det du vil ændre dit gitter ??
er det i hovedmenu ???
eller er det inde i de forskellige områder ??

Prøv hvis det er inde i området at kikke på din menu linje, der har du en kasse der hedder opsætning, der kan du ændre dine parameter,
Avatar billede lsim Nybegynder
09. januar 2001 - 08:39 #17
gita: Tak for svaret men det er desværre hoved-gittermenu\'en, der er problemet.
Avatar billede dma Nybegynder
12. januar 2001 - 17:59 #18
Dit indlæg af 4/1 pkt. 2:

Få din leverandør til at gøre det, ved at loggen ind som administrator.
Der er desuden nogle dll-filer som skal ligge i dit Winnt\\System bibliotek. Bed ham installere et nyt sæt af disse filer.

Hvis ikke det hjælper, så tror jeg ikke der er noget tilbage!!
Avatar billede lsim Nybegynder
16. januar 2001 - 09:07 #19
dma: Jamen det vil jeg da gøre næste gang de er i huset.

Tak for svarene