Avatar billede itognet Nybegynder
12. oktober 2003 - 13:16 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Frigive IP adresse på router.

Hej, jeg har ADSL med fast IP (bliver dog hentet vis dhcp). Ingen problemmer.

Men jeg vil gerne skifte router.

I den gamle router kan jeg release og renew'e - jeg frigir derfor IP adressen før jeg sætter den nye på.

Problemmet er at den nye ikke kan få IP adressen, har også prøvet med en PC direkte. -

Når jeg så sætter den oprindelige router på, har den ingen IP adresse, og der skal jeg så renew'e for at få en (derfor må den jo være frigivet ?)

når jeg renew'er på den gl. router får jeg føldenge informationer:

(jeg har x'et de oprindelige tal) - men måske har de sidste noget at sige mht. renew ?

Please wait for renewal...
DHCP on iface enif1 is client
    Hostname : FIREWALL.xxxxx.dk
    Domain Name : xxxxx.dk
    Server IP address: xxx.xxx.xxx.xxx
    Client IP address: xxx.xxx.xxx.xxx
    DNS server : xxx.xxx.xxx.xxx, xxx.xxx.xxx.xxx
    Default gateway: xxx.xxx.xxx.xxx
    Lease time  : 3600 seconds
    Renewal time: 1799 seconds
    Rebind time : 3149 seconds

Press ENTER to continue

Nogen der lige ved hvordan jeg får en anden enhed på?
Avatar billede bjuhl Nybegynder
12. oktober 2003 - 13:21 #1
Tag strømmen fra dit ADSL modem i x antal minuter. (5 min)

Dit modem skal nulstilles for at binde sig til den nye mac-adresse.

:-) Bjuhl
Avatar billede anoukim Nybegynder
12. oktober 2003 - 18:44 #2
Det er fordi teleselskabet reserverer din IP-adresse til den gamle router. Tag den gamle fra, vent et par timer og smæk den nye på. Vupti så får den pludseligt en IP-adresse.
Avatar billede anoukim Nybegynder
12. oktober 2003 - 19:09 #3
Teleselskab = ISP :-)
Avatar billede knuden Nybegynder
14. oktober 2003 - 15:18 #4
Fast IP og DHCP ???????????????????????????????
hvad er det lige der sker her
Avatar billede bjuhl Nybegynder
14. oktober 2003 - 15:31 #5
Du kan godt have fast IP og få den tildelt via DHCP. Det der så sker er at din ISP skal kende din MAC-adr og når man logger på deres net, tjecker den din mac-adr og hvis de kender den, giver de dig den IP, som du plejer at få.
Flytter du kablet over i et andet netkort eller oruter, uden at ændre MAC-adr hos ISP, så vil du bare få en tilfældig IP istedet. (Dynamsik IP)
Avatar billede bjuhl Nybegynder
14. oktober 2003 - 15:37 #6
>itognet

Du skal have ændret MAC-adr hos din ISP. Du kan se Routerens MAC-adr under bunden eller inde i setup.

Overså lige at du kører med fast IP :-)
Avatar billede anoukim Nybegynder
14. oktober 2003 - 21:07 #7
Så kan det godt være at vi lige skal høre hvilken ISP du benytter. Normalt er det ikke nødvendigt "at ændre Mac-adresse" hos ISP. (Har ihvertilfald aldrig hørt om det). Grunden til at du ikke umiddelbart kan smide en anden router på, er at ISP'en reserverer IP adressen til din gamle routers Mac-adresse, for et stykke tid. Det gør den også når du har dynamisk IP.

Hvis du venter et stykke tid og derefter smider den nye router på, får den automatisk tildelt dit IP-nummer. Hvis du herefter prøver at smide den gamle router på, vil du opleve samme problem som før.

Hvis den gamle router er opsat af ISP, er historien selvfølgeligt en hel anden. Så må du sikkert ikke skifte den ud!!
Avatar billede itognet Nybegynder
14. oktober 2003 - 21:58 #8
her er tale om Tele2 - som levere fast ip vis DHCP.
Jeg kan følge jer 100%, dog tror jeg ikke at det er nødvendigt at få ændre mac adresse hos min ISP. Routerne er mine egne, så der skulle heller ikke være problemmer.
Avatar billede anoukim Nybegynder
14. oktober 2003 - 22:26 #9
Har du prøvet mit forslag?
Avatar billede anoukim Nybegynder
27. oktober 2003 - 22:20 #10
Fik du løst dit problem? Lukketid!
Avatar billede bjuhl Nybegynder
28. oktober 2003 - 09:42 #11
Tak.....

Det giver åbentbart ikke point at svare først, selvom ens svar er rigtig.
Avatar billede itognet Nybegynder
28. oktober 2003 - 13:28 #12
UPS - det må du undskylde - hvad med en fl. rødvin? (KBH)