Avatar billede overclocking Nybegynder
03. januar 2001 - 09:04 Der er 22 kommentarer

SQL

Er der nogen der ved hvor jeg finder nogle SQL artikler på dansk ville være dejligt men engelsk er også ok.
Avatar billede kasseper Nybegynder
03. januar 2001 - 09:12 #1
her er et link til noget der kan downloades : http://www.activeserverpages.dk/download/default.asp?mode=kategori&id=1
Avatar billede mrcorex Nybegynder
03. januar 2001 - 09:13 #2
Avatar billede overclocking Nybegynder
03. januar 2001 - 09:19 #3
jeg vil gerne lære at programmere SQL så jeg kan lave min egen database!!!
Avatar billede mrcorex Nybegynder
03. januar 2001 - 09:23 #4
Så er det de links du skal kikke på. Et eksempel på SQL kunne se sådan ud:

select * from User where FirstName = \'Børge\' order by FirstName

Denne streng hiver alle felter (*) fra tabellen User hvor feltet \"FirstName\" skal være lige med \"Børge\" og sorteringen skal være efter feltet \"FirstName\". Dette var bare et eksempel og er egentlig i-relevant at skrive fordi man kan læse SQL så nemt. Der er ingen anden vej udenom end bare at komme igang.
Avatar billede overclocking Nybegynder
03. januar 2001 - 09:27 #5
et database progarm, som MySQL o.lign.
Avatar billede mrcorex Nybegynder
03. januar 2001 - 09:29 #6
Nu bliver jeg forvirret. Vil du lære SQL eller at installere en SQL-server?
Avatar billede overclocking Nybegynder
03. januar 2001 - 09:34 #7
Jeg vil lære at programmere et program som MySQL, og jeg er blevet fortalt at man skal programmeren den i SQL
Avatar billede milo Nybegynder
03. januar 2001 - 09:40 #8
lost...
Avatar billede kasseper Nybegynder
03. januar 2001 - 09:40 #9
SQL er ofte oversag for begrebsforvirring.....
SQL står for Standard Query Language og er en standard valgt af mange af de førende implementører af relationale databaser.
Du vil gerne lave en database, så skal du bruge et database program, det kan være oracle, MS-SQL, Access eller f.eks. MySQL, så MySQL er nok det jeg vil anbefale dig....
MySQL er et open source program, hvilket vil sige at du kan se al koden bag ved programmet, og endnu mere vigtigt det er gratis. ANYWAY så kan du bruge det til at lave din database, og for at lave din database og bruge den i praksis, skal du kunne lave SQL sætninger, så som den som corex viste ovenfor.....Læs linksne, download MySQL, og find et par tutorials til netop MySQL og gå igang.....Go fornøjelse
Avatar billede mrcorex Nybegynder
03. januar 2001 - 09:41 #10
Når man sidder på en Linux-server er der et program som hedder mysql hvor man skrive de forskellige kommandoer i.

Er det det program som du ønsker at lave?
Er det så på Linux- eller Win32-platformen du ønsker at lave programmet på?
Avatar billede kasseper Nybegynder
03. januar 2001 - 09:46 #11
Jeg tror ikke at han vil lave et database program, men lære at bruge det. Hvis jeg ikke har ret, så vil jeg på det kræftigste anbefale dig at lade være.....Det er nok en god ide at vide hvad det kan og skal kunne, desuden er det ikke nogen picnic, mange har \'brækket\' halsen på at forsøge det, så lær at bruge dem først....
Avatar billede mrcorex Nybegynder
03. januar 2001 - 09:49 #12
Enig med kasseper!
Avatar billede nil.dk Nybegynder
03. januar 2001 - 10:30 #13
dette er den bedste jeg kender:

http://w3.one.net/~jhoffman/sqltut.htm
Avatar billede overclocking Nybegynder
03. januar 2001 - 12:18 #14
kasseper --> jeg kan udemærket bruge MySQL og ved hvordan det virker og jeg vil lave et program!!!
Avatar billede nil.dk Nybegynder
03. januar 2001 - 12:35 #15
overclocking >>

Så er det ikke SQL du skal lære, men et andet programmeringssprog som f.eks. C, men det er nok ikke en nybegynderopgave at programmere en database...
Avatar billede kasseper Nybegynder
03. januar 2001 - 12:39 #16
Har du check på fil allokering, C/Perl/Delphi/ET_ELLER_ANDET_IMPERATIVT_PROGRAMERINGSSPROG, Søgetræer, Alle mulige algoritmer osv. osv. Det er meget lettere sagt end gjort at lave et database håndteringssystem.......Men jeg vil da ønske dig almulig held og lykke.....
Avatar billede kasseper Nybegynder
03. januar 2001 - 12:39 #17
BTW, hvis du ved hvordan det virker, hvorfor skal du så have noget SQL....i MySQL bruger du jo SQL hele tiden...?
Avatar billede nil.dk Nybegynder
03. januar 2001 - 12:42 #18
Og hvorfor vil du egentlig lave din egen database??? der er da masser i forvejen.. endda gratis (MySQL)
Avatar billede mrcorex Nybegynder
09. januar 2001 - 15:43 #19
Og der blev helt stille...... :)
Avatar billede mrcorex Nybegynder
10. januar 2001 - 09:49 #20
Helt stille..... :)
Avatar billede nil.dk Nybegynder
29. juni 2001 - 11:27 #21
luk ?
Avatar billede topcat2 Nybegynder
12. april 2010 - 04:28 #22