Avatar billede klavil Seniormester
09. oktober 2003 - 20:28 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvor finder jeg ram radio m.m. i bios

Hvordan finder jeg ud af hvor meget mine ram/CPU kan klare. Hvordan skal jeg tjekke om systemet er stabilt bagefter ændringerne.
Jeg har læst hele bios, men kan ikke finde det forhold 1/2 eller andet som hedder fsb ratio eller andet ratio.Kan det have noget at gøre med at CPU er låst. Jeg kan indstille ram til PC2100,pc2700, pc3200, altså i Mhz. Jeg kan indstille ramtimings manuelt, samt CPU fsb. Jeg går udfra at det hele står inde i Advanced, men har stadigvæk tjekket det hele uden held.
Avatar billede phg1 Nybegynder
09. oktober 2003 - 22:40 #1
det er cpu fsb du indstiller på så trækker den selv rammene med op men kun 1-2 fsb af gangen hvis din cpu er låst er det multiplieren du ikke kan indstille det med ramtiming skal du ikke røre med mindre du har meget forstand på det med hensyn til stabiliteten kan du prøve at køre en benchmark test(pc mark,3d mark) hvis den står af i dem har den fået for meget,jeg har et par link du kan prøve at kikke på
http://overclocker.webbyen.dk/
http://www.corsairmicro.com/memory_basics/153707/index.html
Avatar billede klavil Seniormester
10. oktober 2003 - 22:27 #2
Jeg har et ASUS P4P deluxe kort. Vil det sige at jeg kun skal styre fsbén på cpu. Kan der være nogle problemer med at køre single sided ram istedet for dualram. Mine ram er 2 forskellige, så derfor kan de ikke køre dual. Hvis bundkortet skulle kunne klare omkring 260 - 280 og processoreren med standartkøler skulle kunne klare ca 3,5 Ghz. Hvor starter man så?
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2003 - 19:32 #3
Her er opskriften for et Abit bundkort
http://www.overclockers.com/articles756/

Det ser nok anderledes ud i din BIOS. Prøv dig frem og tjek med f.eks CPU-Z http://www.cpuid.com/cpuz.php så kan du med samme se FSB og RAM hastighed fra Windows.
Avatar billede klavil Seniormester
16. oktober 2003 - 11:15 #4
Hvis man styrer fsbén på cpu og AGP og RAM er sat på auto, har jeg lagt mærke til i Si soft Sandra at rammene stadigvæk kører hurtigere end de skulle. Vil der stadigvæk være en forhold imellem dem? Jeg kører en fsb på 233 (932 fsb)rammene er (desværre) PC2100 (133*2 Mhz) og kører 155*2) selv ved auto ????
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2003 - 11:30 #5
Prøv med at dobbelttjekke med CPU-Z, det er et smart kompakt program der aldrig tager fejl, ikke at jeg har oplevet Sandra gøre det.

Hvis ellers Sandra har ret er 233/155 = 3/2. Dvs din RAM kører 2/3 hastighed af FSB. Det er jo fint nok, så ved du i hvert tilfælde at din RAM kan klare 155Mhz. Men hvilke andre muligheder har du i BIOS, under RAM indstillinger, andre end Auto ?. Det er der de andre muligheder burde være.
Avatar billede klavil Seniormester
16. oktober 2003 - 11:38 #6
hej igen
Jeg har kun mulighed for 266/320(333)/400 og auto. Ellers så er det ramtimings og det tør jeg ikke lige og ihvertfald ikke med de her ram. Jeg kører dog med OC fra 2,6 til 3,03 meget stabilt. Som du skriver mht radio 2/3 er det fint. Jeg har ingen mulighed for at sætte forholdet mellem CPU og ram, men kan det være at den selv finder det. Er der problemer med at kører OC på rammene nu da det er PC2100. Desværre er det 2 forskellige blokke så den under støtter kun single ram og ikke dual. Den ene blok er V-data og den anden Veritech
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2003 - 11:45 #7
Så længe computeren er stabil er der ingen ko på isen. BIOS er åbenbart meget forskellige, men prøv at sætte RAM på 266 med forskellige værdier af FSB og tjek med Sandra hvad RAM hastigheden er.
Hvis RAM altid er 133 (266DDR), kan du bare hæve FSB lige så tosset du vil, så er du i hvert tilfælde ikke begrænset af RAM.
Når du så har fundet grænsen for CPUen, kan du jo prøve om din RAM vil være med på 166 (333DDR).
Avatar billede klavil Seniormester
16. oktober 2003 - 11:52 #8
Har lige DL CPU-Z. Den viser at rammene kører 155,3 og cpu 3030, så der må åbenbart være noget i Auto settings. Skal jeg være nervøs for rammenes hastighed. Alt kører rigtigt godt også i Benchmarks. Min CPU temperatur i idle ligger på 22 - 24 grader og ved last i eksempel vis 3Dmark 2001/2003 kommer den op på 38 -39 grader,
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2003 - 11:58 #9
Der er ingen grund til at være nervøs, man ser tit at "langsommere" RAM overclocker godt. Dine temperaturer ser godt ud, så mon ikke du kan den endnu højere op.
Avatar billede klavil Seniormester
16. oktober 2003 - 12:02 #10
Jeg ved ikke. Jeg havde en nede igår med 2*512 PC3500 Corsiar ram. Vi prøvede at OC men kom kun til 3,26 stadigvæk med lav temp på 38 grader. Kan problemet ligge i min GF Ti 4200. Bundkortet er P4P Deluxe i865 PE, 2,6 800fsb.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2003 - 12:47 #11
Grafikkortet er næppe noget problem, men 3,26 er da meget pænt.
Avatar billede klavil Seniormester
16. oktober 2003 - 12:58 #12
Ja det er nok ok. Jeg må jo tænke på at det er en 2,6 og ikke en 3,0 for så ville prisen nok være anderledes. Jeg læste bare en test af MB hvor  de kørte 283Mhz, så jeg håbede selvfølgelig på omkring de 3,5.
Jeg siger tak for hjælpen w00t og ser om jeg tør lege lidt mere med det, men først skal jeg nok investere i 2*256 ram som understøtter kortet optimalt. Havde tænkt på Kingston HyperX PC3500??
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2003 - 13:07 #13
Kvalitets RAM, har dem selv. Snurrer 221Mhz (442DDR) cas 2-3-3-6 på mit Abit NF7S.