Avatar billede prinzen Nybegynder
05. oktober 2003 - 23:37 Der er 3 kommentarer

Samba server og printer

Hej Alle sammen

Jeg har for nylig opgraderet til redhat 9 og vil nu have sambaserver til at virke. Jeg har fået fildeling til at virke, men printning igennem sambaserveren virker ikke. Når jeg fra min winxp maskine går ind på sambaserveren via ext andra computere, kan jeg godt se at printeren er delt og ved at tilføje printeren kan jeg tilsyneladende også tilføje den. Dog når jeg trykker på udskriv fra f.eks. word, brokker den sig ikke eller noget og lader til at gå igennem, dog uden at printeren udskriver noget. Jeg kan sagtens udskrive fra linux-boxen (hvorpå sambaserveren er), men altså ikke fra en client (winxp-maskinen). Har i nogen som helst ide om hvad der kan være i vejen ???

Her kommer lidt info som måske kan hjælpe :

Jeg har oprettet en samba bruger (guest) som er medlem af en definition (guest) som er af en gruppe jeg har oprettet til formålet som også hedder guest samt users.

I sambaserveren instillinger har jeg lavet følgende : Autentiseringstilstand=Deling, Krypter adgangskode=Ja og Gæstekonto=guest (den som også er oprettet i samba-serveren som normal bruger)

Under printerkonfigurationen har jeg tildelt den et navn samt beskrivelse. Under køtype er : Køtype=forbundetlokalt, hvilket er det eneste jeg har rørt !

Jeg håber i kan finde på noget, for jeg syntes efterhånden jeg har gjordt alt ! Det i skal bide mærke i er at jeg sagtens kan accesse den over andre computere og se delinger samt at printeren er delt. Jeg kan også tilføje den på min client som printer, men der sker ikke noget når jeg trykker udskriv, den brokker sig ikke engang (hvilket vel betyder at den får det sendt videre).

Med Venlig Hilsen

Prinzen
Avatar billede eritas Nybegynder
06. oktober 2003 - 11:07 #1
Prøv at omdøbe din nuværende smb.conf, gå ind på http://home.worldonline.dk/~helgec
og gør som der bliver beskrevet det plejer at køre uden problemer, hvis det ikke hjælper kan du jo bare indsætte din egen smb.conf igen
Avatar billede prinzen Nybegynder
06. oktober 2003 - 22:54 #2
Det virkede ikke :-(
Avatar billede prinzen Nybegynder
07. oktober 2003 - 23:51 #3
Det er ret langt ude, for jeg har hentet diverse smb.conf'er og prøvet med dem, så det burde ikke være der det ligger begravet. Derudover virker printeren som sagt fint nok fra linuxserven alene, men når en client vil udskrive igennem serveren, virker det som om at printsne bare forsvinder... :-(