Avatar billede skalerbar Nybegynder
31. december 2000 - 17:03 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

scsi

Er der nogen der kan give mig lidt oplysninger, om fordele /elemper ved scsi.
Hvor meget mere koster en scsi ctrl\'er.
Kan det betale sig(evt bruger mindre på processor)?
Hvad skal man købe?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
31. december 2000 - 17:07 #1
Det kan jo godt betale sig at bruge mindre moneter på processoren, hvis du overvejer en SCSI-løsning. SCSI\'erne trækker ikke på processorerne i samme grad som IDE enheder. Jeg vil holde mig til enten Adaptec eller en high-end Tekram controller. Priser fra www.edbpriser.dk
Avatar billede xtom2 Nybegynder
31. december 2000 - 17:13 #2
Fordele og ulemper.

SCSI HDD\'ere behøver godt med køling for at køre stabilt, og hvis du ikke kører RAID (scsi) kan du alligevel forvente mere af en IDE66/100-RAID løsning. Hvis du vælger SCSI skal du være klar over at SCSI diske ikke melder fejl tilbage på samme måde som IDE harddiske. SCSI\'erne opdager selv om en cylinder på en disk er ved at fejle, og flytter data til et fejlspor yderst på pladen. Dette betyder at du ikke nødvendigvis får en advarsel som på IDE harddiske. Dvs at en døende SCSI disk først viser fejl i det øjeblik den har opbrugt alle fejlspor. Idet de fleste diske fejler pga. fejl i læse/skrive hardwaren, er problemet ofte så udtalt, at disken dør uden at problemets omfang er erkendt hos systemets ejer.

I et firma har man selvfoelgelig en ekstra liggende, og kan lave en backup...Men hos private er det lidt sværere, da man ofte skal vente på en ny fra forhandleren/distributøren.
Avatar billede johnbp Nybegynder
31. december 2000 - 19:12 #3
Hvis du godt kan lide et stille og roligt system så hold dig fra SCSI jeg har haft Pioner og plextor Brænder og drev og det var skide ireterende der er blæsere i drevene og de går ikke i standby som resten af computeren , først når du slukker , forøvrigt var det da meget stabile men det er IDE og så nu til dags og hvis du bruger ultra dma så trækker de ikke meget på procesoren , da det er en standart hvor controleren på bundkortet tager over lige som scsi
john
Avatar billede thekrew Nybegynder
31. december 2000 - 20:05 #4
>>xtom\' du ved megget om det ..jeg vidste slet ikke om den problem SCSI har og jeg havde faltisk tænkt på at købe en hard disk..Tak skal du ha ..godt nytår
Avatar billede pallepirat Nybegynder
02. januar 2001 - 22:48 #5
Hej Scalerbar

SCSI= small computer system interface, blev reelt udviklet til bærbar computere for derefter at blive udviklet til brug i servere og grafisk tunge workstations. Denne konstante udvikling af controlleren har gjort at den i dag kan overføre 160 mb pr. sek. hvorimod ATA100 som er den nyeste på markedet i teorien kan overføre 100 mb pr. sek. dog holder det ingen stader. Hvis du så kigger på at en processor har båndbredde til harddisken på langt over disse så er harddisken en væsentlig flaskehals!
SCSI har i øvrigt en garanti som er langt højere end IDE harddiske pga. ders gennemudviklede tekniske kunnen.
Mit forslag er (hvis pengepungen rækker)og du har valuta nok:
IBM DDYS-T18350, Ultrastar 36LZX, 18,3GB, 10000rpm, 80-Pinn som jeg sælger for 4100,- inkl. moms og en Adaptec PCI ASC-19160 Ultra 160 SCSI controller, bulk for
1800,-
Dette giver dig en enorm datakraft hvis du såvel har brug for den og en meget stabil harddisk, men så igen er det jo ikke de fleste der har brug for det...

MVH
Kristian Sørensen
The Wave

Avatar billede xtom2 Nybegynder
02. januar 2001 - 22:52 #6
Holder det ingen steder?