Avatar billede lotte48 Nybegynder
01. oktober 2003 - 14:35 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

C5 - Oversætte ledetekster i formularer

Hvor finder jeg det sted, hvor jeg kan oversætte "database-ledetekster", så de vises på engelsk - når kunden skal faktureres med engelske tekster.

Jeg har fundet ud af at rette i det engelske tekstlag,
men kan kun oversætte ledetekster jeg selv har skrevet.

Lige nu vises ingen engelske ledetekster.....  for Momsnummer og Varebeløb på faktura/ordrebekræftelse/tilbud mv.

/Lotte
Avatar billede vonfreihoff Nybegynder
01. oktober 2003 - 14:43 #1
Du skal selv skrive ledeteksterne.

Hvis du går ind i den originale (sys) rapport vil de fleste ledetekst være oversat til tysk og engelsk, så du kan evt hugge oversættelserne herfra, eller ganske simpelt modificere en af de oprindelige UDEN at slette nogle af ledeteksterne
Avatar billede lotte48 Nybegynder
01. oktober 2003 - 14:59 #2
God ide - men det er ikke de tekster, som jeg selv kan skrive
- men dem, der genereres af et kartoteksfelt....
De sorte felter...

/Lotte
Avatar billede dma Nybegynder
01. oktober 2003 - 18:51 #3
Anvender man ledetekster der genereres af kartoteket, er der pt. ingen oversættelsesmuligheder. Slet dem og lav dine egne ledetekser på sædvanlig måde!
Avatar billede lotte48 Nybegynder
01. oktober 2003 - 19:36 #4
Jamen, så er det at der ikke skal stå en ledetekst,
hvis kolonnen eller feltet er = 0.
Hvordan kan man så gøre det??

/Lotte
Avatar billede dma Nybegynder
01. oktober 2003 - 19:42 #5
Det kan klares på en anden måde der kan bruges i en håndevending, nemlig v.hj.a. boolsk algebra (formlen A ? B : C)

Lav et felt med feltformlen:

OrdKartArkiv.Sprog == 1 ? "VAT no...:" : "Momsnummer..:"

Du kan så lægge en feltbetingelse ind.
Avatar billede lotte48 Nybegynder
01. oktober 2003 - 20:47 #6
Genialt........  det fortjener virkelig, at jeg sætter
points'ene op, så det er hermed gjort.

Står 1-tallet for "JA"  eller fremmedsprog nr. 1 i rækken??
Lige nu bruger vi kun engelsk - men jeg kunne forestille mig at vi begynder at bruge tysk også - så skal denne jo rettes til.

/Lotte
Avatar billede dma Nybegynder
01. oktober 2003 - 21:30 #7
1 tallet står for sprog nr. 1. Sprog er en såkaldt fasttekst, dvs. værdierne i listen gemmes i databasen som 0,1,2,3,4,5 osv, mens det på skærmen vises som en tekst.

Så når du har oversigten over sprog, er første sprog = 0, næste = 1 osv.

Skal du lave ledetekster for flere sprog kan ovenstående formel indlejres. F.eks:

OrdKartArkiv.Sprog == 3 ? "Fransk : (OrdKartArkiv.Sprog == 2 ? "Tysk" : (OrdKartArkiv.Sprog == 1 ? "Engelsk" : "Dansk"))
Avatar billede lotte48 Nybegynder
01. oktober 2003 - 23:05 #8
Så mangler jeg lige en enkelt detalje i forståelsen -
hvorfor er det OrdKartArkiv.Sprog - og ikke OrdKart.Sprog
Dvs. hvornår er det det ene og hvornår det andet?

/Lotte
Avatar billede dma Nybegynder
02. oktober 2003 - 09:51 #9
Tidligere lå opdaterede ordrer (fakturaer, følgesedler) i OrdKart. Blot havde de et transaktionsnummer og en lagerstatus (økonomisk / fysisk). Det gjorde dog at OrdKart i visse tilfælde var lidt tung at arbejde med. Derfor indførtes OrdKartArkiv. Derfor sker udskrift af f.eks. Faktura, følgeseddel, proformafaktura fra OrdKartArkiv og ikke fra OrdKart.

Tilsvarende gælder for IndKart/IndKartArkiv.
Avatar billede lotte48 Nybegynder
02. oktober 2003 - 19:27 #10
TAK........

/Lotte