Avatar billede p1u2 Nybegynder
29. september 2003 - 10:49 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

XP og samba

Hvordan får man XP til at logge på en shared drev, uden at de skal bruge gæste kontoen
Avatar billede bjuhl Nybegynder
29. september 2003 - 10:56 #1
Du skal oprette et sambapassword til din Linuxbruger

smbpasswd <bruger>

Passwordet bør af sikkerhedsmæssige årsager ikke være det samme som dit linuxpassword. Men kontoen er den samme. Dvs. de biblioteker du har rettigheder til med brugeren i linux, har du de samme rettigheder til i samba.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
29. september 2003 - 11:00 #2
Du kan så oprette et netværksdrev til samba, og bede windows om at huske password og automatisk starte drevet ved opstart.
Så har du et samba drev (f.eks. drev S:) hele tiden, hvis Linux maskinen kører.

HUSK: Du kan kun connecte til et samba-share ad gangen i windows.
Avatar billede p1u2 Nybegynder
29. september 2003 - 11:05 #3
jeg har lavet bruger med den smbpasswd.
når jeg så skal logge på drevet, vil den bruge gæste kontoen, jeg kan ikke rette brugernavnet.

Jeg har også prøvet at når jeg vil mappe den som et drev, så den er det næste gang jeg logger ind i windows, der kan man ændre brugernavn, så spørger den først efter et bugernavn som jeg kan skrive, hvis jeg trykker OK, så bruger den gæste kontoen igen, for den kan ikke finde den konto som jeg har lavet med smbpasswd
Avatar billede eritas Nybegynder
29. september 2003 - 11:06 #4
Gå frem som beskrevet på http://home.worldonline.dk/~helgec  og det kører for dig på 10  minutter
Avatar billede lassebm Nybegynder
29. september 2003 - 11:17 #5
det er sikkert fordi du har
security = share, prøv at sætte den til
security = user

prøv. evt at poste din smb.conf herinde..

du skal nok også tilføje brugerne til samba, det er ikke nok bare at tilføje passwordet..

smbpasswd -a <bruger>
Avatar billede bjuhl Nybegynder
29. september 2003 - 11:36 #6
Det er IKKE nødvendigt at tilføje en sambabruger til sambausers.

Hvis man bare kører en smbpasswd <bruger> så bliver der bare oprette et passwd i samba, men den bruger bare linux brugeren.

Tjeck også at workgroup = <windows workgroup> i smb.conf
Avatar billede bjuhl Nybegynder
29. september 2003 - 11:41 #7
Du kan sætte hvilke brugere der skal have adgang direkte under en deling.

[share]
  path = /home/
  valid users = <bruger>
  public = no