Avatar billede entracore Nybegynder
26. september 2003 - 16:35 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

PC vil ikke boote fra hardisken eller diskettedrevet.

Hey

Min PC er gået lidt i selvsving. Når min PC starter og skal til at starte windows kommer der ikke andet end sort skærm med en blinkende cursor.

Den sorte skærm kommer lige efter at antal ram er læst og min hardisk og CD-rom er fundet.

Hvad er der galt ???

Tilsidst skal det måske siges at inden jeg fik denne fejl, forsøgte jeg at indsætte nogle SDRam i bundkortet, hvilket resulterede i at PC'en ikke kunne starte.

Håber at der er nogle der kan hjælpe.
Avatar billede entracore Nybegynder
26. september 2003 - 16:38 #1
Bundkortet er et EP-8K3A Socket A fra Epox.
Avatar billede jpvj Nybegynder
26. september 2003 - 16:45 #2
Hmmm... kunne være en defekt bootblock, så der indlæses noget "uforståeligt". Prøv at kontrollere din BIOS opsætning for "Boot order" og ret evt. hvis diskette drevet ikke er første drev.

Boot herefter på en diskette.

Nu skriver du ikke hvilken Windows version du bruger, men næste skridt vil så være at reparere boot informationerne på denne.

JP
Avatar billede entracore Nybegynder
26. september 2003 - 16:47 #3
JPVJ >> Boot sekvensen er først diskettedrevet, dernæst hardisken. Jeg køre med Windows 2000 styresystem.
Avatar billede entracore Nybegynder
26. september 2003 - 16:49 #4
JPVJ >> Jeg kan hverken boote fra diskettedrevet eller hardisken.
Avatar billede elvis77 Nybegynder
26. september 2003 - 19:40 #5
Kan du boote med din windows cd og eventuelt køre en repair?
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. september 2003 - 19:57 #6
Hvsis du kan boote på cdrom, skal du gå i gendannelseskonsollen (recovery console) - skriv først fixboot, og svar ja til at oprette en ny bootsektor - derefter skriver du bootcfg /rebuild.
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. september 2003 - 19:58 #7
bootcfg /rebuild er muligvis ikke nødvendig - prøv bare først med fixboot.
Avatar billede entracore Nybegynder
26. september 2003 - 20:02 #8
Jeg kan overhovedet ikke boote fra hverken Hardisken til CD rom drevet. Det eneste jeg ser er en sort skærm med en blinkende cursor i top venstre hjørne.
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. september 2003 - 20:04 #9
har du rettet boot rækkefølgen i BIOS?
Avatar billede entracore Nybegynder
26. september 2003 - 20:07 #10
Ja - Jeg har ændret rækkefølgen i BIOS'en
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. september 2003 - 20:10 #11
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. september 2003 - 20:11 #12
UPS! Her tror jeg det er XP....

Hvilket styresystem????
Avatar billede entracore Nybegynder
26. september 2003 - 20:16 #13
john_stigers >> Tak for linket, men det hjælper mig desværre ikke. Problemet er at min PC overhovedet ikke booter på nogle af mine drev. Hvis jeg f.eks. sætter PC'en til at boote fra diskettedrevet i BIOS'en, så begynder den ikke engang at læse disketten i drevet.

Når jeg tænder min computer, får jeg en skærm frem, hvor computeren tæller antal tilgængelige RAM og finder de forskellige diske (Hardisk/CD ROM). (Samme skærm hvor man har mulighed for at gå ind i BIOS ved at trykke på 'delete').

Dernæst får jeg en sort skærm, hvor det eneste jeg ser, er en cursor der blinker.

Det skal samtidig siges at hele processen går enormt langsomt. F.eks. når jeg trykker på 'delete' for at gå ind i BIOS'en går der 30-40 sekunder.
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. september 2003 - 20:18 #14
Det lyder som om der er et eller andet hardware der er stået af... :(
Avatar billede elvis77 Nybegynder
26. september 2003 - 20:21 #15
Prøv at pelle ud alle unødvændige ting som cd-rom netkort etc og se om der bliver nogen forskel. Eventuelt prøv med forskelige ram klodser hvis du har flere end en.
Avatar billede entracore Nybegynder
26. september 2003 - 20:22 #16
Det er også mit gæt, men hvorfor og hvordan. De handlinger jeg fortog mig inden det gik galt var fgl:

A. Indsætte en SD RAM blok i bundkortet, hvilket resulterede i at PC'en ikke vil starte.

B. Sætte et ekstra CD-ROM drev til min computer. Hvilket jeg heller ikke kunne få til at virke.
Avatar billede entracore Nybegynder
26. september 2003 - 20:23 #17
Hmmm... har lige forsøgt at fjerne alle ledninger fra hardisken, og nu vil den gerne boote fra både CD-Rom drevet og diskette drevet.

Hvad går der galt.
Avatar billede entracore Nybegynder
26. september 2003 - 20:29 #18
Har lige sat en anden hardisk i min computer, der indeholder et styresystem, også virker alting.

Kan jeg have brændt min hardisk af?

Sagen er den at min PC gerne vil finde hardisken... så ovenstående lyder lidt usandsynligt.
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. september 2003 - 20:30 #19
Nej faktisk ikke.
Din PC kan finde din harddisk, selv om den er i stykker, så det KAN være det.
Avatar billede elvis77 Nybegynder
26. september 2003 - 20:31 #20
Prøv at teste dine ram blokke med memtest86.
http://www.memtest86.com
Fejl med ram blokke kan give mange merklige fejl
Avatar billede entracore Nybegynder
26. september 2003 - 20:42 #21
Det ser ud som om at min hardisk er stået af... mystisk
Tak for hjælpen. elvis77 >> gider du at komme med en besvarelse, så jeg kan tildele dig nogle point.
Avatar billede elvis77 Nybegynder
26. september 2003 - 20:54 #22
ok