Avatar billede briee Nybegynder
26. september 2003 - 10:03 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Win2000 viser kun 256 fraver på Desktop og i Qucik Launch

Hejsa

Min Win2000 viser kun 256 farver på icon'erne på Desktop og i Quick Launch, på trods af at der er valgt 32 bit/pixel. Alt andet kan godt finde ud af, at der er flere end 256 farver. Det har ikke altid været tilfældet med de kun 256 farver.

Hvad kan jeg gøre for at løse dette?

-briee
Avatar billede peet-49 Novice
26. september 2003 - 10:08 #1
Du skal installere driver til grafikkortet.
Avatar billede venturer Nybegynder
26. september 2003 - 10:31 #2
Det kan være at du mangler et flueben.

Prøv at finde skærmindstillinger.
Vælg fanebladet "Effekter" og markér "Vi lkoner med flest mulige farver" (eller noget i den retning står der).
Avatar billede briee Nybegynder
26. september 2003 - 10:53 #3
Der er allerede flueben i "Vis ikoner med flest mulige farver" :-(
Jeg har prøvet at fjerne det og sætte det igen - men alligevel vises kun 256 efter opdateringen af skrivebordet.
Avatar billede briee Nybegynder
26. september 2003 - 10:59 #4
Der er installeret den rigtige driver til grafikkortet.
Driver-oplysninger:
  Mobility Radeon 7500
  Prod.: ATI Technologies Inc.
  Dato : 22-05-2002
  Vers.: 5.13.1.6076
Avatar billede briee Nybegynder
26. september 2003 - 11:00 #5
Jeg har for nyligt installeret DirectX - kan det måske være den der har gjort det?
Avatar billede briee Nybegynder
26. september 2003 - 12:20 #6
Ved nogen, hvordan jeg fjerner DirectX igen?
Avatar billede peet-49 Novice
29. september 2003 - 17:44 #7
Du kan ikke fjerne DirectX, kun overskrive den.
Avatar billede briee Nybegynder
03. oktober 2003 - 11:30 #8
Kan den overskrives med en gammel version?
Avatar billede peet-49 Novice
03. oktober 2003 - 11:33 #9
Det skulle kunne lade sig gøre.
Avatar billede briee Nybegynder
06. oktober 2003 - 09:09 #10
Tak for de gode input so far. Desværre hjælper det ikke, at installere hverken den sidst nye driver til grafikkortet eller installere en ældre version af DirectX (jeg har prøvet med 8.1).

Andre forslag? (andet end at installere Win2000 forfra)
Avatar billede peet-49 Novice
06. oktober 2003 - 09:23 #11
Er det det rigtige kort den viser i enhedshåndtering?
Avatar billede briee Nybegynder
09. oktober 2003 - 11:25 #12
Ja det er det rigtige kort, den viser i enhedshåndtering.

Jeg har været på HP/Compaq's website for at downloade de nyeste drivere - dem har jeg installeret. Derudover har jeg installeret DirectX 8.0 også - ingen af delene har hjulpet :-(
Avatar billede peet-49 Novice
09. oktober 2003 - 11:28 #13
Så må kortet være defekt.
Avatar billede peet-49 Novice
14. oktober 2003 - 12:24 #14
Jeg har før været udsat for, at et grafikkort ikke ville godkende de rigtige drivere, det var fordi kortet var defekt, har du prøvet kortet af i en anden maskine.
Avatar billede briee Nybegynder
14. oktober 2003 - 12:26 #15
Kortet er ikke defekt - den viser fint farverne alle andre steder end på Win2000 desktoppen og i Explorer (Filhåndtering). Fejlen er opstået efter jeg ved en fejl (set i bagklogskabens lys) er kommet til at installere DirectX for kunne prøve en eller anden spildemo (har glemt titlen nu). Så det er helt klart en software-ting og ikke en hardware-ting. Jeg er bare ikke så opstemt på at skulle til at ominstallere Win2000 m.v. igen.
Avatar billede briee Nybegynder
14. oktober 2003 - 12:27 #16
Nej - der er tale om en laptop ... :-/
Avatar billede peet-49 Novice
14. oktober 2003 - 12:28 #17
Så er det OnBoard, har du husket, at installere shipdriver til AGP?
Avatar billede briee Nybegynder
14. oktober 2003 - 12:45 #18
Jeg tror egentligt, at grafikkortet godkender de rigtige drivere - alt ser ud til at virke - på nær antallet af farver på iconerne på desktop (og i Explorer). Alle andre programmer kan sagtens vise samtlige farver.

Jeg har taget et screen shot og lagt det på http://www.cs.auc.dk/~briee/f.jpg
Avatar billede briee Nybegynder
14. oktober 2003 - 12:45 #19
Hvad er en "shipdriver"?
Avatar billede peet-49 Novice
14. oktober 2003 - 12:49 #20
Det er driver til miniport (driver til AGP porten, den ligger på skiven, der fulgte med maskinen.
Avatar billede briee Nybegynder
20. oktober 2003 - 11:39 #21
Jeg har ikke den pågældende CD. Jeg har været på HP/Compaqs hjemmeside. Her kan jeg ikke finde "shipdriver" under "software og drivers". Dog er jeg under "Management and System Software" faldet over "Intel Chipset Software Installation Utility" - der stod noget om "AGP support" - mon det vil hjælpe?
Avatar billede peet-49 Novice
20. oktober 2003 - 11:44 #22
Hvis dit bundkort er intelchippet-sikkert
Avatar billede briee Nybegynder
20. oktober 2003 - 15:23 #23
Det hjalp desværre heller ikke. Jeg installerede ovenstående (Intel chipset software installation utility), derefter geninstallerede jeg grafikkortdriveren mv. og til sidst DirectX 8.1 - i ingen af skridtene fik jeg mere end 256 farver på desktop - øv.

Har du flere løsningsforslag?
Avatar billede peet-49 Novice
20. oktober 2003 - 16:34 #24
Har du prøvet en update hos microsoft?
Avatar billede briee Nybegynder
20. oktober 2003 - 22:32 #25
Er det en bestemt update, eller bare generelt?
Sagen er, at normalt skal jeg ikke opdatere den vej, da min computer bliver opdateret automatisk på arbejde (når de godkender ms' opdateringer).
Avatar billede peet-49 Novice
21. oktober 2003 - 08:23 #26
Jeg tænkte på en generel opdatering, hvor ms scanner dit system, der kan være mange mangler (SP1) og div. drivere.
Avatar billede briee Nybegynder
22. oktober 2003 - 08:53 #27
Jeg kan desværre ikke køre windowsupdate.microsoft.com fra min computer, da det er en arbejdscomputer, og tilgangen til sitet er lukket på vores net :-(

Har du andre forslag - eller er der kun en geninstallering tilbage?
Avatar billede peet-49 Novice
22. oktober 2003 - 09:26 #28
Du kan nøjes med, at køre en repair.
Avatar billede briee Nybegynder
26. november 2003 - 16:08 #29
Hejsa

Jeg har nu fået løst problemet. Jeg ved ikke præcis, hvad der var årsagen. Dog er in computer tvangsinstalleret med NetMeeting, som af en eller anden grund ikke arbejder så godt sammen med 3D-hardware accelerationen (eller hvad det nu hedder). Efter at have slået dette fra i DirectX-opsætningen, så har jeg nu mere end 256 farver på mine iconer på desktop'en.

Btw. Selvom jeg har installeret DirectX 8.1, så er der stadig dele af DirectX 9 tilbage - øv.

Tak for din hjælp gennem dette - du får dine point ....

Mvh. Brian
Avatar billede peet-49 Novice
26. november 2003 - 16:19 #30
Takker for point.