Avatar billede sibor Nybegynder
25. september 2003 - 14:31 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor splittes IP pakker op som ethernet II ved WLAN?

Hejsa!

Jeg sidder og roder med noget trådløst netværk. Her sender jeg en del pakker frem og tilbage vha MS Windows XP kommandoprompt's "ping" (Pinger med 2000 bytes). Pakkerne opsnappes vha Etheral.

SPM: Hvorfor splittes IP-pakkerne op til frames ved ved 1500 Byte, når WLAN kan acceptere frames med op til 2312 byte payload? I etheral står at det er Ethernet II frames(?) Jeg pinger et trådløst access point (Der godt nok er tilsluttet LAN), så der er ikke nogen ethernet mellem WLAN-kort og access point

På forhånd tak
Sibor
Avatar billede haunted Nybegynder
25. september 2003 - 14:34 #1
Det her er et gæt da jeg ikke fatter så meget af IP-pakker m.m.

Men kan det ikke være fordi at IP-pakkerne får "påklistret" flere headers igennem IP laget??
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
25. september 2003 - 14:55 #2
Fordi det er sat i windows at den skal køre med denne pakkestørrelse. Det hedder MTU. Og dit trådløse netværk se for windows ud til at være ethernet.
Her står en del mere om det:
http://www.infinisource.com/techfiles/maxmtu.html
Avatar billede sibor Nybegynder
25. september 2003 - 14:58 #3
Nej det er ikke derfor...
De 1480 byte er payload på IP- laget... + 20 byte header = 1500 byte

Hertil lægges på 14 byte i netværkslaget (Internet laget i TCP/IP-reference modellen), så frames er 1514 byte lange...
Avatar billede sibor Nybegynder
25. september 2003 - 14:59 #4
takker tonnybrandt... Det kigger jeg lidt på
Avatar billede sibor Nybegynder
25. september 2003 - 15:08 #5
SUPER tonnybrandt!
Hvis du have point for dit besvær, så lav lige et svar...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
25. september 2003 - 15:36 #6
Det er her :-)
Avatar billede sibor Nybegynder
25. september 2003 - 15:51 #7
thx!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
25. september 2003 - 18:39 #8
Takker for point :-)