Avatar billede tynsk Nybegynder
20. september 2003 - 20:07 Der er 9 kommentarer

gcc-3.0 som compiler

Føst og fremmest er jeg nybegynder til Debian....
Jeg fulgte en guide hvor jeg skulle compile et program, da jeg compilede fik jeg en fejl, og jeg hentede så gcc-3.0, via apt-get install gcc-3.0.
Den er så også installeret, men når jeg nu laver en ./configure skriver den så:

roberta:/home/inx/download/gaim-0.68# ./configure
checking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c
checking whether build environment is sane... yes
checking for gawk... gawk
checking whether make sets $(MAKE)... yes
checking for sed... /bin/sed
checking for gcc... no
checking for cc... no
checking for cl... no
configure: error: no acceptable C compiler found in $PATH

Det virker for mig somom, at den ikke har forstået at min nye primære compiler som den skal bruge er gcc-3.0, hvordan får jeg den til det, HVIS det er det, der er galt?
Avatar billede soreno Praktikant
20. september 2003 - 20:18 #1
Hvorfor henter du ikke bare gaim via apt-get ?
Avatar billede tynsk Nybegynder
20. september 2003 - 20:18 #2
Har jeg gjort, og det er en old gammel verison.
Avatar billede soreno Praktikant
20. september 2003 - 20:24 #3
Hvilken version får du hvis du installerer
apt-get install gcc

?
Avatar billede tynsk Nybegynder
20. september 2003 - 20:53 #4
2.95 - og nu laver den en ny fejlbesked:
checking for C compiler default output... configure: error: C compiler cannot create executables
Avatar billede soreno Praktikant
20. september 2003 - 20:56 #5
hmmm. jeg er sikker på det er muligt at installere 3.2 ret nemt.

Prøv at kigge på
apt-cache search gcc

og se om der er noget du kan bruge.
Avatar billede tynsk Nybegynder
20. september 2003 - 21:04 #6
3.2 findes slet ikke, der findes gcc-3.3-base, og den er allerede installeret.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. september 2003 - 01:11 #7
Desværre er det "in" at lade GCC kalde GCC 2.x og gcc3 kalde GCC 3.x !

Du kan rette confugure til så det tester for gcc3 - eller du
kan løse problemet med gcc 2.95 - jeg ville helt klart gå den
sidste vej. Det ligner et banalt problem med manglende
skrive rettigheder !
Avatar billede aneez Nybegynder
21. september 2003 - 11:29 #8
hvis du absolut vil have din standart gcc til at være din 3.3 eller hvad du har kan du rette det symlink der hedder /usr/bin/gcc til at peje på gcc3.3 istædet for 2.95
Avatar billede arne_v Ekspert
27. september 2003 - 13:25 #9
Tid at komme videre eller lukke ?