Avatar billede lamer Nybegynder
14. september 2003 - 13:04 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Kan ikke oprette et mirrored volume i Windows 2003 Server

Jeg kan ikke oprette et mirrored volume?
Jeg har installeret Windows 2003 Server, Web Edition.
Der sidder 3 diske i maskinen, IDE, 120 Gbyte. Den ene fungere som system diske - de 2 andre skal spejles. Begge er oprettet som Simple Dynamic Disk under Windows Disk management. Iflg. hjælpen, så burde jeg kunne højre klikke på det ene drev og herefter vælge 'Add Mirror' - men denne funtion er 'grayed out' og ikke valgbar??? Jeg har også prøvet med 'Create New Volume' - hermed startes en Wizard hvorfra man skulle kunne oprette både mirrors, raids, spanned disk m.v. Men jeg kan kun vælge 'Simple' (resten er grayed out).
Hvad skal jeg gøre? Hvad er der galt?
Avatar billede somaliomar Praktikant
14. september 2003 - 13:20 #1
I Windows 2003 skelner man mellem Basic og Dynamic diske. Du kan ikke oprette mirror hvis dine diske er Basic. Prøv at konveretere diskene til Dynamic. Husk at tage backup af dine data før operationen!
Avatar billede serverservice Praktikant
14. september 2003 - 15:01 #2
Lyder som om du allerede har "Dynamic disk".
Får du ikke mulighed for mirror hvis du vælger den frie plads (af samme str. som disk1) på den anden disk2?
Avatar billede serverservice Praktikant
14. september 2003 - 15:03 #3
så skal du bare højreklikke og vælge "add mirror"
Avatar billede janius Nybegynder
14. september 2003 - 19:33 #4
Husker jeg rigtigt skal den disk der skal spejles til være blank, altså ikke partitioneret & formateret.
Avatar billede lamer Nybegynder
14. september 2003 - 20:55 #5
Tak til Janius :-)

Jeg havde kun en enkelt blank disk - de øvrige var allerede partioneret. Efter at havde slettet partionen på den anden disk, så fungerer alt som det skal.

P.S. til Janius: hvis du skal havde point, så skal du oprette et svar - dit nuværende indlæg er en 'kommentar'
Avatar billede janius Nybegynder
14. september 2003 - 22:47 #6
så lægger jeg et lille svar :) Men dannyboyd skriver det faktisk også så en deling må være på sin plads.
** Får du ikke mulighed for mirror hvis du vælger den frie plads **
Avatar billede serverservice Praktikant
15. september 2003 - 16:18 #7
ja , tak for point, og feedback