Avatar billede nysted Nybegynder
08. september 2003 - 17:38 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke installere Mandrake 9.0 eller 9.1

Hejsa eksperter.
Jeg har et stort problem med at installere Mandrake på min computer, når man starter installationen i gui form, så hænger systemet bare, og hvis man vælger at gøre det hele ved hjælp af de tektsbaserede installations menuer, så installere den tilsyneladende det hele, men når man så skal til at boote hænger computeren i starten hvor den skal finde styresystemet, og skriver bare 01 01 01 01 i uendelige baner, indtil at man genopretter MBR med FIXMBR i windows recovery tingen...
Det skal siges at jeg har en athlon 2100+ med 1bg ram, og 2 maxtor diske på 80 og 160gb, og det er på en partition af 160gb disken jeg vil installere på, desuden har jeg et creative geforce4 ti4400, cd brænder og dvd drev, og et SB Live 5.1 lydkort.
Jeg har Installeret Windows Xp home, som er fuldt opdateret, som mit primære OS, men ville meget gerne skifte over til Linux mere eller mindre gradvist, men det kan ikke rigtigt lade sig gøre når installationen ikke kan lade sig gøre... Det skal i øvrigt siges at jeg godt kan køre Knoppix linux fra CD'en uden problemer.
Men hvis der er nogen der har nogen ide om hvorfor det bare ikke kan lade sig gøre for mig at installere Mandrake ville jeg altså blive meget glad.
MVH Rasmus
Avatar billede JoeX2 Praktikant
08. september 2003 - 18:06 #1
Hvor stor er disken med MBR'en på?
Avatar billede nysted Nybegynder
08. september 2003 - 18:12 #2
Det er en maxtor 80gb disk som ikke er partitioneret.
Avatar billede JoeX2 Praktikant
08. september 2003 - 18:36 #3
Men den bliver vel partitioneret under installationen ik'?

I slutningen af installationen får de mulighed for at opsætte X (den grafiske brugerflade) og i den anledning at teste grafik systemet. Hvad sker der når du gør det?
Avatar billede nysted Nybegynder
08. september 2003 - 19:11 #4
Nej jeg lægger Mandrake ind på en 10gb partition af 160gb disken. Og når jeg får mulighed for at opsætte den grafiske del og teste det fryser den så vidt jeg husker, og så prøvede jeg at lade være med at teste det, og så da jeg genstartede skrev computeren bare 01 01 01 01 i uendelighed... det samme sker forresten også hvis jeg prøve at installere andre systemer end windows system... har bla. prøvet med Lindows, og det lod til at virke, men til sidst skete der hvist en fejl, og så under opstart skriver den også 01 01 01 01...
Avatar billede JoeX2 Praktikant
08. september 2003 - 20:10 #5
Hvis jeg var dig ville jeg prøve at installere en partition på drevet med MBR. Jeg har aldrig prøvet at have en MBR på  et drev uden partitioner.
Avatar billede nysted Nybegynder
08. september 2003 - 22:50 #6
ok... jeg har en stor partition på drevet hvor der ligger windows xp... og jeg tror du har fat i noget af det rigtige Joex2, men sagen er at det må kunne lade sig gøre at installere mandrake på en slave disk som man så burde kunne boote til... men det kan jeg altså ikke få den til må jeg godt nok konstatere. Har prøvet 10 gange her til aften, på lige så mange forskellige måder, men lige meget hvordan jeg prøver at sætte bootloaderen op så starter maskinen bare op med at skrive 01 01 01 01 i lange baner, indtil at jeg på den ene eller anden måde genskaber windows MBR så XP kommer til at køre igen, men jeg kan under ingen omstændigheder få Mandrake, eller andre ikke windowsbaserede styresystemer til at køre. og jeg har ikke muglighed/lyst til at fjerne hele min windows partition for at prøve mig frem med om det kan installeres på master disken.
Avatar billede JoeX2 Praktikant
09. september 2003 - 09:26 #7
Så må din /etc/lilo.conf ligne dette.

boot=/dev/hda
map=/boot/map
default="linux"
keytable=/boot/dk-latin1.klt
prompt
nowarn
timeout=100
message=/boot/message
menu-scheme=wb:bw:wb:bw
image=/boot/vmlinuz
    label="linux"
    root=/dev/hdb1
    initrd=/boot/initrd.img
    append="devfs=mount acpi=off quiet"
    vga=788
    read-only
other=/dev/hda1
    label="windows"
    table=/dev/hda

Prøv at undersøge hvor din udgave er anderledes.
Avatar billede nysted Nybegynder
09. september 2003 - 16:04 #8
Jeg kan ikke rigtigt finde den fil sådan bare lige.... men i hvert fald kommer jeg til at tænke på om det kan være at min bios måske er sat forkert op på en eller anden måde så den kun kan læse windows systemer? Jeg har et ECS K7S5a bundkort. Og nu har jeg også prøvet at lægge bootloaderen over på en diskette og boote fra den, men så skriver den bare 01 01 01 01 01 igen, så kan det være en indstilling i BIOS der forhindre at man kan starte andet end MS systemer?
Bare en tanke... men kom meget gerne med et bud på om der kan være noget i det.
Avatar billede nysted Nybegynder
09. september 2003 - 20:17 #9
Så fandt jeg filen...
boot=/dev/fd0
map=/boot/map
default="linux-enterpris"
keytable=/boot/dk-latin1.klt
prompt
nowarn
timeout=100
message=/boot/message
menu-scheme=wb:bw:wb:bw
image=/boot/vmlinuz
    label="linux"
    root=/dev/hdb5
    initrd=/boot/initrd.img
    append="devfs=mount hdc=ide-scsi acpi=off"
    read-only
image=/boot/vmlinuz-enterprise
    label="linux-enterpris"
    root=/dev/hdb5
    initrd=/boot/initrd-enterprise.img
    append="devfs=mount hdc=ide-scsi acpi=off"
    read-only
image=/boot/vmlinuz
    label="failsafe"
    root=/dev/hdb5
    initrd=/boot/initrd.img
    append="devfs=nomount hdc=ide-scsi acpi=off failsafe"
    read-only
other=/dev/hda1
    label="windows"
    table=/dev/hda
other=/dev/hdb2
    label="windows2"
    table=/dev/hdb
    map-drive=0x80
      to=0x81
    map-drive=0x81
      to=0x80
other=/dev/fd0
    label="floppy"
    unsafe

Men jeg har fået adgang til den via Knoppix, og jeg har ikke rettigheder til at ændre filen, så jeg kan ikke rigtigt gøre noget ved den... eller kan jeg?
Avatar billede JoeX2 Praktikant
10. september 2003 - 15:57 #10
Jeg glemte at den ville være svær for dig at finde og redigere filen.

Du kan også finde filen ved at starte computeren fra Mandrake Install cden, og trykke F2 i stedet for Enter. Den vil skrive en masse tekst om hvilke avancerede muligheder du også har. Her skriver du rescue og trykke enter. Det bringer dig frem til en særlig menu, hvor du først vælger at mounte dine partitioner i /mnt. Derefter vælger du at gå til konsolen.

På denne konsol ved du at /etc/lilo.conf filen på din harddisk ligger i /mnt/etc/lilo.conf .

Prøv at kontrollere at det var den rigtig fil du har sendt til mig. Bare for en sikkerhedsskyld.