Avatar billede plastic.gangsta Nybegynder
08. september 2003 - 07:53 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

vedr. udskiftning af symbols

Hej,

Jeg er igang med at lave et e-learning module, og da jeg har lavet animation omkring det ene emne kun jeg godt tænke mig at vide om man kan udskifte alle symboler i en bestemt scene til et andet.

Jeg har nemlig placeret alt min tekst ind i forskellige graphic symboler, og da den eneste forskel på scene 1 og 2 er teksten vil det være lettere for mig hvis jeg blot oprettede et nyt graphic symbol og lagde en anden tekst ind og så byttede dem ud.

Der er noget som hedder swap symbol, men problemet er at den kun bytter symbolet ud indtil den næste keyframe kommer..

Nogen forslag?
Avatar billede paask Nybegynder
08. september 2003 - 08:37 #1
Det havde været betydeligt nemmere, hvis du istedet for gx symbol benyttede movieclips. På den vis ville du kunne have teksterne over 2 frames, hvor frame 1 er til Scene 1 og frame 2 til Scene 2.

Så kunne du have en variabel i roden, defineret i 1. scene frame 1 som myscene = 1; Den kunne ændres i Scene 2 til myscene = 2; og alle dine movieclips skulle blot have denne kode i 1. frame: this.gotoAndStop(_root.myscene);

Det kan du desværre ikke nu, da du har benyttet gx symboler fra start. Et godt råd er, benyt aldrig gx symboler. Der er efter min mening ingen grund til de findes - whatsoever. Man ved aldrig om der er behov for noget der kræver et mc istedet, kode, flere frames eller lignende - præcist den situation du er i nu.

Som jeg ser det har du 5 muligheder for at komme videre, valget afhænger af hvor fremtidssikret, dynamisk og 'korrekt' du ønsker din fil skal være.

1. Gå igennem hele filen og swap symbols til nye som en i h. :(

2. Gå igennem hele filen, skift property fra graphics til movieclip på alle symboler og ha' teksterne i to frames i samme symbol.

3. Lav det hele forfra ...

4. Lav det i to filer, kloner af samme, og load dem ind i en main fil on the fly.

5. Sørg for alle symboler ligger i folders i dit library. Lav en kopi af din oprindelige fil, udskift navnene på alle folders og udskift teksten i dine symboler. Træk folders fra den ene til den anden, symbolerne har ens navne men forskelligt indhold.

Ingen løsning er super fed, men sådan er det desværre. Så kan du lære aldrig at bruge gx symboler igen :)

//paask
Avatar billede plastic.gangsta Nybegynder
27. september 2003 - 18:28 #2
Paask, vil du have dine point?
Avatar billede paask Nybegynder
29. september 2003 - 09:16 #3
Ja da, hvis du kunne bruge svaret...
Avatar billede natsprinter Nybegynder
14. februar 2007 - 00:21 #4
Ovenstående er noget vrøvl:

Netop ved at bruge gfx symboler frem for movieClip opnår man en fordel som kun kan laves med netop dette instance.

Hvis du har en tidslinie med en motion-tween - lad os sige at der er 7 keyframes af et billede eller en grafik der tweener. Hvis denne grafik er embedded i en gfx kan du udskifte ALLE 7 symboler på én gang ved at gøre følgende.

1: Sørg for at der er tween i ALLE keyframes - OGSÅ DEN SIDSTE (selv om det er forkert)

2: Sørg for at klikke i Sync i samtlige keyframe

3: klik på symbolet i frame 1 og vælg swop

4: Alle symboler i HELE tidslinien er skiftet på én gang!

Hilsen
Jann Guldhammer