Avatar billede ylwen Nybegynder
05. september 2003 - 15:15 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke se serveren fra klienten

Jeg har en win2k server stående til fildeling og som web server. Jeg har tidligere kunne tilgå mine filer fra min klient (xp) men nu kan jeg ikke se serveren fra klienten. Jeg kan godt se klienten fra serveren, og de kører også på samme workgroup. Hvad kan der være i vejen?
Avatar billede ylwen Nybegynder
05. september 2003 - 15:29 #1
Opdagede lige at der stod f'lgende i min event viewer, kan det have noget og sige... og i givet fald, hvad skal jeg g're ved det?

Event Type:    Error
Event Source:    MRxSmb
Event Category:    None
Event ID:    8003
Date:        9/5/2003
Time:        2:46:10 PM
User:        N/A
Computer:    SERVER
Description:
The master browser has received a server announcement from the computer PC1 that believes that it is the master browser for the domain on transport NetBT_Tcpip_{B00433A8-5E9F-4D0B-B570. The master browser is stopping or an election is being forced.
Data:
0000: 00 00 00 00 03 00 50 00  ......P.
0008: 00 00 00 00 43 1f 00 c0  ....C..À
0010: 00 00 00 00 00 00 00 00  ........
0018: 02 00 00 00 00 00 00 00  ........
0020: 00 00 00 00 00 00 00 00  ........
Avatar billede nmh Nybegynder
05. september 2003 - 15:55 #2
Har du prøvet at vælge søg efter computer?
Højreklik på netværksteder og vælg søg efter computer.
Skriv serverens navn eller ip-adresse.
Så plejer den at komme frem.
Avatar billede ylwen Nybegynder
05. september 2003 - 16:23 #3
Hvis jeg søger efter den, som du siger, så kan jeg godt finde den, men jeg kan stadig ikke se den under netværkssteder, og jeg kan derfor heller ikke komme ind i mapperne.
Avatar billede k0sm0s Nybegynder
05. september 2003 - 16:51 #4
Det er højst sandsynligt fordi server og client ikke er "på samme netværk". Med dette menes at den samme del af IP'en skal være netværksadresse og skal være ens.

Gå ind under indstillinger for lan, TCP/IP indstillinger og sørg for at de har samme subnet.
F. eks.:
192.168.1.1      og  192.168.1.2
255.255.255.0          255.255.255.0

Dette siger at netværks adressen er 192.168.1
Avatar billede cp1 Nybegynder
05. september 2003 - 16:57 #5
Avatar billede nmh Nybegynder
05. september 2003 - 17:26 #6
Det er ikke så sandsynligt, at server og klient pludselig er havnet på hver sit "netværk", men muligheden kan selvfølgelig ikke udelukkes. Så check IP-adresserne.
Avatar billede ylwen Nybegynder
05. september 2003 - 18:18 #7
Hvis subnetmask ikke er ens, så kan man heller ikke se klienten fra serveren! Så det er ikke det.
Jeg kører med router, og DHCP så IP bliver tildelt automatisk.
Avatar billede nmh Nybegynder
05. september 2003 - 18:22 #8
Kunne du heller ikke finde serveren fra klienten, når du søger efter computer?
Er din klient medlem af et domæne, som serveren står for?
Avatar billede serverservice Praktikant
05. september 2003 - 20:23 #9
har du indstillet til netbios via tcp/ip.
Der står noget i evenvieweren om master browser- måske der er nogle herinde der ved hvordan man indstiller det i w2k?
Avatar billede nmh Nybegynder
05. september 2003 - 20:28 #10
Masterbrowseren? hmm Det er noget der skulle svare til wins, men det virker ikke ret godt. Når det virker behøver man ikke at søge efter en computer på nettet. Men hvis man ikke kan finde en computer, når man søger efter den, så hjælper en masterbrowser ikke alligevel.
Avatar billede nmh Nybegynder
05. september 2003 - 20:33 #11
Har du fået kontrolleret dine IP-adresser?
Avatar billede serverservice Praktikant
05. september 2003 - 20:37 #12
I dit tilfælde ville jeg sætte det op via dhcp på serveren - så kan den styre ip automatisk- en ide?
Avatar billede ylwen Nybegynder
06. september 2003 - 09:25 #13
Ip adresserne er som de skal være. Jeg kan finde serveren hvis jeg søger efter den via søg efter computere (højre klik på netværkssteder) under netværkssteder kan jeg se mine andre klient maskiners delte mapper, og jeg kan også se de mapper der er delt på serveren men der står ukendt ud for maskin navn, og jeg kan ikke åbne mapperne.
Avatar billede ylwen Nybegynder
06. september 2003 - 09:29 #14
hov så lige dette i event viewer på klienten:

Navnet "WORKGROUP      :1d" kunne ikke registreres på grænsefladen med IP-adressen 192.168.0.101. Computeren med IP-adressen 192.168.0.122 tillod ikke, at navnet blev brugt af denne computer.

Serveren er 192.168.0.122 og klient er 192.168.0.101

og det er jo mærkeligt når det ikke er serveren der står for tildeling af de forskellige adresser.
Avatar billede nmh Nybegynder
06. september 2003 - 09:50 #15
Har jeg forstået dig ret, så er der ikke tale om et domæne, men serveren er en stand alone server.
Du har sagt at den ene maskine er i arbejdsgruppem workgroup.
Hviken arbejdsgruppe er serveren medlem af?
Du sagde, du ikke kunne få lov at ændre.
Begge maskiner kan nu se hinanden, men du kan ikke få lov at åbne en mappe på serveren.

Hvis du skal kunne åbne en mappe på serveren, skal du være oprette som bruger der.
Mon ikke det er det der er problemet?
Avatar billede ylwen Nybegynder
06. september 2003 - 14:42 #16
Der er ikke tale om et domæne. Serveren er stand alone, og alle maskiner arbejder i arbejdsgruppen workgroup. Hvis jeg søger efter andre maskiner så kan jeg godt finde serveren og jeg kan tilgå de forskellige delte mapper, men jeg kan stadig ikke se serveren under netværkssteder. Jeg har tidligere kunne se serveren og tilgå alle mapperne, men pludselig kan det ikke lade sig gøre mere, med mindre jeg altså søger på serveren og tilgår den på den måde.
Avatar billede ylwen Nybegynder
06. september 2003 - 16:20 #17
Så er problemet løst. Jeg opdagede at under "Egenskaber for Lan forbindelsen" var der installeret en tjeneste der hed "Deterministic Network Enhancer" Aner ikke hvordan den er blevet installeret eller hvad den gør (ud over at ødelægge forbindelsen) Nu er den fjernet igen og netværket kører som det skal. Er der nogen der ved hvad det er for en størrelse?
Avatar billede knuden Nybegynder
06. september 2003 - 21:53 #18
jeg har Deterministic Network Enhancer installeret fordi at jeg har en vpn tunnel kørende til mit arbejde (Watchguard)
Avatar billede ylwen Nybegynder
07. september 2003 - 09:52 #19
Ok, så er det nok derfor. Jeg har lige installeret en VPN til arbejdet. Er der noget man kan gøre for at VPN kan køre og samtidig have adgang til sit netværk?
Avatar billede nmh Nybegynder
07. september 2003 - 12:20 #20
Der skulle ikke være nogle problemer med VPN og ens eget lokalnetværk, hvis man blot laver tingene simple, ved f.esk. at oprette VPN-forbindelsen ved blot at følge den guide, som win xp giver.
Ens eget netværk bliver ikke påvirket af det.
Avatar billede ylwen Nybegynder
07. september 2003 - 13:07 #21
Her er tale om en Cisco VPN dialer som har en eller anden form for kryptering. Jeg tror ikke jeg kan bruge XP's egen dialer.