Avatar billede b114080 Nybegynder
19. december 2000 - 13:38 Der er 7 kommentarer

Øøh..hostname, domænename osv ????

Hej! Jeg er stadigvæk ny i LINUX-samfundet, men jeg har dog fået installeret en Mandrake 7.2 distribution af LINUX på min Pentium 133 MHz.

Jeg har leget lidt med noget samba og har egentlig fået det til at virke. Jeg kan logge på med min Windows pc osv. Men jeg forstår ikke helt sammenhængen mellem Hostname og Domain-name. I opsætningen for netkortet, skrev jeg under HOSTNAME + Primær Domain name : Server.Ultra
eg vil gerne have maskinen til at hedde Server og domænet til at hedde Ultra. Men da jeg så skulle konfigurere samba, skrev den domænet som Server.ult !! Er der en der kan forklare lidt om de forskellige navne ??

Lige et sidespørgsmål: Selvom jeg i installationen vælger _mange_ ting fra, så siger den, at den kun kan installere 49 % af det valgte. Min harddisk er på 2 GB. Hvor meget fylder en normal installation ?
Avatar billede gozar Nybegynder
19. december 2000 - 13:47 #1
Prøv at ændre din /etc/hosts fil til

127.0.0.1 (Lad den være som den er)
din ipadresse Server server.ultra
Avatar billede badedyr Nybegynder
20. december 2000 - 13:36 #2
Jeg er lidt usikker på om du vil have information omkring hvad et hostname er og hvad et domain er men her kommer det alligevel:

et Hostname er det navn som en computer er registreret med i en DNS server. F.eks. Server i dit tilfælde. Dit domain name er så Ultra. Et domain er typisk F.eks. ultra.dk. Når du tager dit hostname + domain name har du FQDN (Fully Qualified Domain Name) som bliver følgende
server.ultra.dk.

Nu er jeg ikke så meget inde i LINUX, men ummidelbart vil jeg mene at den ændring der skal laves er at din maskine skal køre med en DNS server hvor domain er så er ultra.dk.
Igen må jeg uden den store viden om LINUX sige at jeg tror du skal lede efter re.conf fien og ændre dit hostname i denne, eftersom du har fået angivet et FQDN som hostname.

Håber det er det du er ude efter af info, ellers har jeg da fået skrevet en masse andet =)
Avatar billede b114080 Nybegynder
20. december 2000 - 13:57 #3
badedyr>> Det var faktisk et meget godt svar ! Det var noget i den stil jeg forvente, at høre ;o)
Jeg har nu starter forfra med LINUX og har fået det rigtigt sat op. Svar og du vil få point !

gozar> Jeg forstår ikke helt dit svar, men jeg har nu fået det forklaret tydeligere af badedyr!
Avatar billede gozar Nybegynder
20. december 2000 - 14:19 #4
Køre du name server på din linux box??

Hvis nej, skal du ændre filen /etc/hosts

Filen er opbygget sådan her!

Ip adresse | Hostnavn | domain navn

Dinip | server | server.ultra

og så ser din host fil sådan her ud!!

127.0.0.1 localhost localhost.localdomain
dinip server server.ultra
Avatar billede b114080 Nybegynder
20. december 2000 - 15:12 #5
Aah, det var straks lidt tydeligere ;o)
Men jeg kører ikke med name server !
Mener jeg ihvert fald ikke !!!
Avatar billede gozar Nybegynder
20. december 2000 - 15:29 #6
prøv en:

ps -aux |grep ns

i en konsol
mener at det skulde vise om du køre en name server.
Der skulde også stå noget lign, \'starting name server\'
når du booter computeren op
Avatar billede gozar Nybegynder
20. december 2000 - 15:31 #7
du kunde også prøve en
netstat -a |grep dns

Men jeg ved ikke kvordan en mandrake virker!
Har hørt den skulde være bygget over en Red hat.