Avatar billede pojo Nybegynder
25. august 2003 - 00:16 Der er 11 kommentarer

Hvordan ændre systemadministrators rettigheder?

Hej jeg kører med XP-pro (men er det ikke), og jeg får tit at vide, at "systemadministrator har fjernet muligheden for at ændre i registreringsdatabasen", uden jeg ved, hvordan jeg har båret mig ad med det?
Kan det være et eller andet Tweak-program, der har lavet denne lille finte, eller hvordan laver jeg om på disse rettigheder?
Avatar billede levithan Nybegynder
25. august 2003 - 00:24 #1
i xp findes der 2 typer brugere. en administrator som har alle rettigheder og en bruger som har begrænset rettigheder. Det lyder til at du har et alm bruger navn og at der sker en handling som prøver at ændre i registeringsdatabasen men det har din bruger ikke rettigheder til. Kunne feks komme ved program installation
Avatar billede levithan Nybegynder
25. august 2003 - 00:26 #2
hvis den skal væk skal du logge på som administrator og tildele dit brugernavn medlemsskab af administrator gruppen under brugeradministration
Avatar billede pojo Nybegynder
25. august 2003 - 00:38 #3
Kære levithan, kunne du ikke skære det lidt mere ud i pap for mig?
Avatar billede mafiltenborg Nybegynder
25. august 2003 - 09:43 #4
Log af, log ind igen som administrator, start din brugerhåndterings-program-dippedut. Find dit "normale" brugernavn på listen, redigér egenskaberne og ændr gruppemedlemsskab fra "Bruger" eller "Superbruger" eller hva' det nu hedder til "Administrator".

Voila! Imidlertid skal du jo så være klar over at du dermed eliminerer alle de fine sikkerhedsfaciliteter der er indbygget i systemet.

Læresætning 1 på sysadmin-skolen lyder "log ALDRIG på som administrator medmindre det er nødvendigt".

Og vi la'r skiltet stå et øjeblik...

Men sådan har røverbaronen og hans slæng i Redmond bestemt at Windoze skal fungere. Det virker simpelthen bedst når man er admin. Så jeg mener at du alligevel skal gøre det, og så kan du altid tage emnet "brugeradministration, brugergrupper, rettighedstildeling og generel sikkerhed mod utilsigtede hændelser" op, engang du får tid.

For i modsætning til W9X, findes der en form for sikkerhedsmekanismer i W2K og XP. Det stiller krav til brugeren - dig. Du skal vide hvordan det fungerer.

Kig i "Control panel" eller hva' det nu hedder på en X(P)-box (fnis...), find "Brugere og passwords", prøv dig frem, læs hjælpen, prøv at få en fornemmelse af, hvad det alt sammen skal gøre godt for.

Og - for at tage et citat fra en gammel "Indiana Jones"-film; "You must choose wisely!!" Administrator eller ej...

MVH/Martin
Avatar billede pojo Nybegynder
25. august 2003 - 22:40 #5
Hej Martin
Tak for dit svar. Jeg var lige vedcat fyre de 100 point af til dig, fordi det var et hygligt og uddybende svar, men jeg bør nok lige retfærdigvis prøve, om jeg kan omsætte dine skriverier i praxis, for jeg kan ikke påstå, at jeg nu føler mig helt afklaret, og jeg er stadig lidt paranoid overfor at gå ind og ændre på noget, så det måske ender med at jeg slet ikke kan logge ind overhovedet. Med andre ord: jeg er stadig modtagelig for præcise anvisninger.
MVH Poul
Avatar billede pojo Nybegynder
25. august 2003 - 23:08 #6
-------og Martin, nu har jeg været inde og kigge på min "brugerhåndterings-program-dippedut". og det sjove er, at jeg på alle måder står som administrator- voilala, så jeg er bange for, at "prøv dig frem, læs hjælpen, prøv at få en fornemmelse af, hvad det alt sammen skal gøre godt for" ikke rigtig er godt nok.
MVH POUL
Avatar billede mafiltenborg Nybegynder
26. august 2003 - 09:26 #7
Muntert! Hvis du på alle måder står som admin, skal du kunne alt - og jeg mener ALT! Jeg forstår ingenting. Nu gør det selvfølgelig ikke sagen bedre at jeg ikke kører XP - og heller ingen intentioner har om at begynde på det, før firmaet propper den ned i halsen på mig!
Mine erfaringer bygger på W2K & NT4.
De øvrige betragtninger omkring sikkerhed og seriøsiteten brugerne skal gå til samme emne med, er blot snak. Men jeg har i tidens løb set nogen ganske hårrejsende ting, og må konkludere at folk generelt er fuldstændig ligeglade. Når så samme folk efterfølgende kommer krybende og piver fordi de har kvæstet systemet, bliver det pludselig svært at smile pænt og sige "Rolig nu, nu ska du se hva' vi gør..."
Der ligger en masse problemer gemt i det faktum at Mickey$ofts gamle privatbruger-udgaver (9X) er totalt sikkerhedsforladte. Brugerne har vænnet sig til at de må alt, og at "sådan skal det være". Når så de stakkels (hardiharhar) Redmond-røvere endelig får nosset sig sammen til at udgive et system hvor der dog gives de mest basale sikkerheds-mekanismer, oplever brugerne det som et forsøg på at styre eller begrænse deres muligheder for at bestemme selv. Det kan de ikke li' og vælger så at slå alle de irriterende begrænsninger fra. Kun ganske få indser at de i samme åndedrag placerer sig i forreste skyttegrav!
Så min udtalelse om at du burde undersøge sagerne selv og gøre dig klogere på sikkerheden, var ikke kun rettet mod DIG. Andre læser jo også disse linier, ikke? Jeg prøver at være konstruktiv her...

In short: lær systemets sikkerhedsmekanismer. Først når du føler dig rimelig godt orienteret angående brugerrettigheder, tilladelser, netværksforbindelser, autenticering, åbne porte og den slags, bør du overveje at sætte din maskine på nettet. Lær så din firewall at kende - og BRUG den!

Din oprindelige klage over at sysadmin har negativ-tilladt din mulighed for at pille i registreringsdatabasen er (det kan man jo nærmest høre ud af sætningen) et spørgsmål om rettigheder. Du har ikke lov, fordi du ikke er sysadmin.

Og mit bedste bud var at pille i rettighederne for dit logon via brugerhåndterings-program-dippedutten (hvad HEDDER sådan et program egentlig?).

Det er det stadig. Har du checket hvad en administrator må og ikke må? Jeg mener - det er muligt at oprette forskellige grupper med forskellige muligheder; "studerende" må bruge laserprinteren, "børn" må ikke gå på nettet og heller ikke installere software, almindelige brugere har osse en profil, og det har administratorer altså osse - den defaulter bare til at de må alt. Men undersøg lige om det osse passer! Jeg ved ikke hva' RedmondRøverne har fundet på dennegang.
Har du prøvet at oprette en ny bruger? bakse lidt med ham? Logge på som administrator (skrive "Administrator" og tomt password i logon-dialogen)?
Behøver du overhovedet at "logge ind" - visse versioner af Windoze er sat op til at auto-login'e et bestemt brugernavn?

Jeg forstår din nervøsitet for at "pille ved noget" du ikke kender konsekvenserne af. Set er en god og sund fornemmelse. Vær glad! Men ikke desto mindre må du se at komme over den, for ellers vil det gå meget langsomt med at oparbejde noget erfaring.

Allerførst: Opret en bruger med administrator-rettigheder. Skriv brugernavnet og det tilhørende password ned på en post-it-lap og sæt denne op på siden af sikringskassen nede i kælderen. Meningen med denne bruger er ikke at du skal anvende den til daglig. Det er din nød-bagdør ind i systemet.

Opret - eller opdag - Administrator-brugeren.
Lær at bruge den. Betjen systemet, gør din desktop knaldrød for at symbolisere fare (administratoren arbejder jo uden sikkerhedsnet) og opret nogen flere brugere med forskellige rettigheder.
Verificér at systemet enforcer brugernes rettigheder. Opret for eksempel et directory og giv een bestemt bruger rettigheder til at læse/skrive i det. Prøv at se om andre brugere du har oprettet, kan "komme til at ødelægge det" for din bruger ved at slette dennes data, læse filerne og sligt.

Jeg vil næsten vædde med at efterhånden som du får rodet med systemet, opdager du eet eller andet her i området "brugerrettigheder" der er årsag til dit RegDB-problem.

Flere spørgsmål: Har du haft gang i "Tweak-programmer"? Er systemet gammelt eller nyinstalleret? Har du selv installeret det? Har du haft andre til at pille i det?
Har du prøvet at redigere i DegDB med regedit? - for jeg formoder da at programmet "regedit" stadig findes på XP... Dette gøres med MEGEN forsigtighed!!!!!! Kun kigge medmindre du ved hva' du laver.

Og nu løber jeg tør for gode ideer. Håber mine spørgsmål har givet dig fornyet mod på at rode med sagen.

Ellers er der jo altid den go'e gamle re-installation at ty til :) Den virker hver gang, og så får man samtidig ryddet op!

MVH/Martin
Avatar billede pojo Nybegynder
26. august 2003 - 23:46 #8
Hej igen Martin - altid en fornøjelse at høre fra dig - selvom du forekommer mig ret filosofisk fra et andet verdenshjørne end "røverne".
Jeg har installeret oveni millenium for et stykke tid siden, med en cd jeg "lånte af en kammerat", så jeg er lissom afskåret fra support fra de autoriserede kanaler. Måske var cd-en predestineret til at køre på denne måde?
Du har ret, jeg har meget at lære om alle de ting du nævner, men jeg må sige, at du ikke gør det meget nemmere - så jeg må satse på et længerevarende eksperimenterende stadie, og prøve nogle af de ting du foreslår. Hvis jeg en dag skulle få lyst til at belønne dig for dine skriverier, skal du vist sende dine svar som "SVAR" og ikke kommentar.
PS: Kan man genindstallere oveni, uden at miste alle de andre herlige ting, som jeg har "lånt af en kammerat"?
MVH POUL
Avatar billede mafiltenborg Nybegynder
27. august 2003 - 09:30 #9
Hehe...
Hvem sagde at computer var let?

Prøv lige at træde et skridt tilbage og betragt "en computer"...

Det er ikke så lidt elektronik stablet ned i en bette kasse. Brugerinterfacet overgår selv velvoksne videoers, og displayet er i stand til at levere de mest informationspakkede billeder og den højeste opløsning af alle apparater du har i dit hus. Glem gameboy'en...
Oven på dette lægger man så noget software der forventes på magisk vis at kunne forvandle al denne kompleksitet til en letfattelig og indbydende abstraktion af noget man kender - skrivebord, skraldespand, arkivmapper...
Skidtet må naturligvis aldrig fejle, det skal være sikret mod utilsigtede indgreb - både af brugeren selv og af uvedkommende, og for at det ikke ska' være løgn forlanger folk at der skal findes et håndtag til enhver nok så vanvittig "justering" de kan finde på at ville foretage.
Oven på denne platform forlanger folk så at kunne montere modulære og udskiftelige værktøjer som naturligvis skal kunne samarbejde med whatever der nu er monteret i forvejen af værktøjer.
Læg dertil at en sådan boks skal kunne "snakke sammen" med andre bokse, strøet ud over den ganske verden.
For slet ikke at nævne at vi jo osse rask væk forlanger alt dette på vort modersmål, et sprog som kun tales af 5 millioner mennesker.

Jeg mener at man som ny bruger af et system underlagt disse krav bør kunne indse at det vil kræve mere end gennemlæsning af en én-sides QuickStart før man mestrer systemet.

Men det gider folk ikke. De forlanger at systemet skal være "hjælpsomt"...

Jaja. Sådan er forholdene.

Jeg noterer mig med stor fornøjelse at Du møder op med den rette indstilling; detteher skal læres, og jeg må bruge den nødvendige tid på det, hvis jeg vil gøre mig forhåbninger om at det skal lykkes.

Man kan lære på 3 måder:
Systematisk gennemgang af samtlige muligheder, programlagt i en defineret læreproces: skole.
Ad hoc problemløsning efter "trial and error"-metoden med hjælp af tidligere indhøstede erfaringer.
Rent held. Selv blind høne finder jo af og til et guldkorn ;)

At komme "off the ground" uden skolegang og erfaringsgrundlag kræver derfor rent held, hvilket ikke er dét der slår mig som det første når tanken falder på PC'er. Måske hvis objektet var en blyantspidser eller en blender. Lavere kompleksitet - færre kombinationsmuligheder :)

Omvendt må det så osse være trivielt at indse at skolegang er et hit! Det skaber erfaringsgrundlag, og dermed fundament for adhoc-problemløsning.

Jeg øser gerne af min ringe erfaring. Samme erfaring fortæller mig at folk aldrig har læst manualen, og at "sikkerhed" er ukendt land for majoriteten af Windoze-brugere. Fair nok; vi starter med at læse lidt i manualen...
Nogen mennesker kan så overhovedet ikke forstå at det sku' være nødvendigt med alt det arbejde; det er jo bare et lille og meget konkret problem der ska' løses! Andre indser logikken i at det er smart at vide "hvorfor".
Med risiko for at blive upopulær, mener jeg det er samme logik der ligger bag fornuftig ulandshjælp; Man skal ikke sende penge og mad. Man skal sende produktionsgrej og undervisere. Man skal ikke gi' manden en fisk - man skal lære ham at fange den selv!

Og derfor mener jeg det vil være godt om du lærer noget om sikkerhed :) Når du så har gjort det, vil det være godt om du deler ud af din viden.

XP oven på ME? Uha...

En generel erfaring siger at Windoze skal reinstalleres med jævne mellemrum. En anden generel erfaring siger at nye versioner af Windows tager længere tid om at "sande til" end gamle. En tredje generel erfaring siger at "ME sucks" - hvilket måsk osse er årsag til at du opgraderer?

Hvad ved jeg... Mine egne erfaringer med ME er beskedne, men sådan rimelig gode.

Derimod er opgraderinger ikke min kop the. Vil du høre mit råd, bør du overveje en reinstallation. Du sidder idag med en aldrende opgraderet lap-på-lap-installation som sandsynligvis har set er længerevarende gennemtræk af installerede-afinstallerede applikationer.
Det kan stort set ikke blive værre. Du ved simpelthen ikke hvad du har, og du har - endnu - ikke erfaringen der er nødvendig for at gennemskue årsagerne til opståede problemer.
Billedlig talt har du fået kørt din automatgear-firehjulstrækker ud i et mudderhul, og har fået det ene hjulsæt ned i et hul. Du sidder fast, og ligemeget hva' du gør, bli'r det bare værre. Om lidt har du gravet dig ned til akslerne. Vi andre kaster gerne en line ud til dig, men fordi det er mørkt (vi sidder jo ikke ved siden af dig og kan se hvad der sker på skærmen) aner vi ikke om vi rammer - og hvis vi gør, risikerer vi bare at hale kofangere, tagbøjler og andet løst grej af din bil og faktisk gøre det hele værre.

Reinstallation! Ren røv at trutte i!

Afhængig af dit ambitionsniveau har jeg flere gode ideer:
Kom-videre-løsningen er at du organiserer en operativsystem-installations-CD og laver en "clean" installation. Jeg er ligeglad hvilket OS du vælger, bare CD'en er god og rigtig og iorden. Valget afgøres af den mængde applikationer du ønsker at afvikle. Er det spil (windoze-flysimulatorer eller CounterStrike) eller Word/Excel *specifikt* må du finde en Micro$oft-CD. Til al anden anvendelse har jeg erfaret at Linux er et udmærket valg.

Kort indskudt kommentar: Der findes et utal af Linux-distributioner. Hvis man bare vil snuse til sagen, er "Knoppix" et fint valg. Kræver ingen installation overhovedet - kører direkte fra CD'en. En ægte begynderinstallation kunne f.eks. være Mandrake og den øvede vil finde sig godt tilpas med Debian.
Har du ADSL vil jeg bestemt anbefale dig at hente en Knoppix-CD. Samlet omkostning 2.50 kr til CD'en og så en smule tid.

Inden du reinstallerer, skal du naturligvis huske at gemme dine data; highscores, post, bookmarks, dokumenter, passwords og alt muligt andet. Det er faktisk en disciplin i sig selv at udføre backup på sit system. Råd haves, hvis du vil ha' dem :)
Dernæst er "the right thing to do" at formatere-tømme-nulle-bombe-slette disken. Så ved man hvad man har.
Du spø'r om du kan installere oveni. Det siges det man kan. Jeg har set det gjort, og det siges det nogen gange virker.
Prøv :) Men før du gør vil jeg da anbefale dig at lave en backup...
Ligegyldig hvad du gør her, ender du op med et kørende OS.
Dette bringer dig videre, men begrænser dine muligheder for at pille-rode-rage uden at løbe risikoen for at baldre installationen.

En helt anden ide er at du investerer i en harddiskskuffe, et par tilhørende kassetter og en extra harddisk. Så kan du experimentere på den ene disk, og være *garanteret* at den anden installation ikke går i stykker. Optimal sikkerhed, minimal kompleksitet - du skal bare huske kun at skifte skuffer når maskinen er slukket, og det er da til at overskue :)

Den tredje løsning er selvfølgelig at bakse med den nuværende installation. IMHO ikke "the right thing", men derfor kan det jo godt være det rette for dig.

Så nu skal du tænke lidt over hvad du vil.

MVH/Martin

Dagens citat: "Frygt ikke reinstallationen. Efter en 50-100 gange bliver det nærmest vane. Noget man bare gør..."

NB: Point? Hvad ska' jeg med dem? Det er vel ikke nogen konkurrence...
Avatar billede mafiltenborg Nybegynder
27. august 2003 - 10:28 #10
Jeg noterer mig at du godt kan lide at "låne af en kammerat" når du ska' installere programmer. Dtt er da meget forståeligt, for kammeraterne kar jo en masse fede programmer de købt.

Egentlig rager det ikke mig. Men der er jo et legalitetsfænomen her.
Nå ja, vi er jo kun mennesker, tænker læseren måske og indser ubevidst at når man sådan "låner", er der tale om skræmmeordet PIRATKOPIERING.

Uha. Sådan et ord kan få folk til at fare op og løbe rundt som hovedløse høns mens de råber eder og forbandelser og undskyldninger i een pærevælling.

Jeg har et overraskende synspunkt jeg lige vil bringe til torvs her...

Jeg synes da det er helt fint at vi allesammen låner software af kammeraterne - hvad har man ellers kammerater til? Man hjælper da hinanden, ikke ;)

Den kvikke læser har muligvis noteret sig at min udtalelse indeholdt ordet 'låner' - bare uden "'er denne gang. Og det er netop heri hele humlen ligger.

Hvis jeg nu viser dig et fedt stykke software som blæser dig ned ad stolen med alle sine fede features, så er det naturligt at du gerne vil ha' en kopi.
Har jeg købt softwaren, må jeg ikke "låne" dig den.
Men har jeg fået softwaren frit forærende med tilladelse til at låne den videre, er der jo ikke noget problem, vel?

Hmmmm... Fed software koster da mange penge???

Nix!

Ingen sammenhæng whatsoever. Men dem som skal leve af at sælge software vil gerne ha' os til at tro det. Naturligvis. Det kan jeg skam godt forstå.

Men prøv lige at kigge forbi f.eks. http://sourceforge.net/

Min påstand er at det er svært at finde et stykke betalingssoftware som kan noget, man ikke kan få gratis.

Og det er med dette udgangspunkt jeg udtaler at vi da bare skal låne løs til hinanden. Jo mere jo bedre. Jeg viser gerne frem af de fede applikationer og lader folk rykke ned af hylderne og fylde en CDROM med programmer de kan ta' med hjem og installere hos sig selv. De kommer forhåbentlig tilbage med nogen ANDRE fede programmer jeg ikke selv har opdaget.

Vildt sjovt! Det eneste krav jeg stiller er at hele lortet ska' være opensource, GPL, freeware eller hva' det nu hedder alt sammen.

Et beskedent krav. Et krav DU osse kan stille.

Find nu nogen fede freeware progs og vis dem til dine venner.

Piratkopiering skal IMHO slåes ihjel indefra - fra brugernes side. Ikke ved at industrien kopisikrer/serienummererer sig frem. Det vil alligevel aldrig lykkes; Ét firma til at sikre produktet, 100 millioner brugere til at knække koden. Resistance is futile!
Firmaerne skal omlægge deres indtjeningsgrundlag. Jeg kan se en logik i at gi' produktet væk og så tjene penge på at levere support. Se det fra kundens synspunkt. Alt er principielt gratis. Hvis man skal bruge noget ekstra, betaler man - og får så noget for sine penge. Value for money. Ingenting for noget; noget for mere. Man risikerer ikke at fejlinvestere fordi man jo bare kan prøve sig frem gratis med det fulde produkt.
Se det fra firmaets synspunkt. Man udvikler en god ide og lægger det hele ud til gratis download. Kundegruppen klarer enten sig selv, betaler for support eller vender selv tilbage med fejlrapporter, gode ideer og måske endda rettelser. Produktet vedligeholder så at sige sig sel. Alt hvad man som firma skal gøre er at koordinere aktiviteterne. Man rider så at sige på bølgen :)

Men der er altså nogen - primært pengepugerne i alverdens økonomiafdelinger - der ikke kan se dén logik. De gi'r ingenting væk uden at sikre sig kolde kontanter i hånden. Stykafgift, kontrol og straf til de som formaster sig til at "låne" de gode sager ud.

Ha! Før eller siden blir de nødt til at ændre holdning.
Software er nemlig immateriel.
En drejebænk er sin egen kopisikring. Den er ikke sådan lige at klone :)
Men software, musik og alle andre luftige varer kan med stor lethed kopieres.
Du fløjter en melodi, jeg lytter og gentager så.
Okay, jeg glemte at spørge. Hva' vil du gøre? Sagsøge mig?
Glem det. Hvis du vil sikre dig at ingen i hele verden fløjter din Melodi(TM) uden pænt at spytte i kassen først, har du IMHO påtaget dig en sisyfos-opgave.

Del istedet melodien med mig, og forlang kun betaling af mig hvis jeg henvender mig til dig for at få den gentaget.

Jeg synes selv logikken er lysende klar...

MVH/Martin
Avatar billede pojo Nybegynder
30. august 2003 - 00:25 #11
Hej Martin
Undskyld jeg ikke lige har reageret på dit indlæg - jeg ved sgu ikke hvad jeg skal sige. Det er meget interessant, hvad du skriver, og vi kunne sikkert få flere interessante indlæg fra din side-(jeg mener det!), men på den anden side er det nok lidt for ukonkret til lige dette forum. Jeg har da bestemt fået noget at tænke over, men ikke så meget at prøve på/handle efter, så jeg tror jeg trækker stikket ud her - men atter engang tak for dine råd og omtanke.
MVH Poul