Avatar billede nielslbeck Nybegynder
18. december 2000 - 17:39 Der er 72 kommentarer og
8 løsninger

STORT problem

Jeg har et problem, man vist godt kan betragte som ret stort. Min lillesøster er ved at skrive stor skriftelig opgave i 3.g, og nu er min W2k partition med styresystem, opgave og det hele ret meget væk!

Min harddisk er en IBM 46.1 Gb, men da min BIOS ikke understøtter større harddiske end omkring de 32, har jeg installeret et smart IBM-tool, der fortæller BIOSen noget, og styresystemet noget andet.

Nå, men den første partition på disken er en 10 Gb NTFS med styresystem m.m., derefter kommer der en FAT32 på 5 Gb og til sidst en extended med diverse partitioner. NTFS partitionen har altid været den aktive. Jeg har aldrig haft noget på FAT32\'en, men i går ville jeg installere Win98. Så jeg satte FAT32 partitionen til den aktive (vha FDisk), og kørte Win98 installationen. Alt gik fint. Da jeg havde fået Win98 op at køre, ville jeg gerne over i W2k igen, og satte derfor den aktive partition til NTFS partitionen.

Da jeg genstartede fik jeg blot følgende fejl:

A disk read error occurred
Press Ctrl+Alt+Del to restart

Jeg troede så først, at det var det smarte IBM-tool der var blevet overskrevet af Win98, og prøvede derfor at geninstallere det, men det hjalp ikke.

Jeg prøvede derefter at køre W2k installationen, og vælge Recover, men den kunne ikke finde nogen NTFS drev den kunne gøre noget ved. Og nej, jeg har ikke nogen Emergency Disk.

Jeg har en anden harddisk med W2k som jeg selvfølgelig har prøvet at starte fra. Den fortæller også blot, at min NTFS partition ikke er formateret, og kan altså hverken se det ene eller det andet på den.

What do I do???
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
18. december 2000 - 17:43 #1
Tjaaa. Du skulle ikke havde valgt Win98, som den aktive til at startede med... Dette finder installertionen selv ud af og opretter en menu, hvor du har mulighed for at vælge mellem windows 2000 & 98... Det andet er lidt sværer at løse, Jeg kan ikke løse det medmindre du bor i Herning eller om egen... Så jeg kan kigge forbi...
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
18. december 2000 - 17:45 #2
Nææh, jeg ved egentlig godt, at den selv ville have klaret bootmenuen, men af en eller anden uforklarlig grund, valgte jeg alligevel at sætte den til den aktive.

Jeg bor desværre ikke i Herning eller omegn, der er lidt længere... Øv øv. Ved du lidt om hvad du ville gøre, hvis du havde mulighed for at kigge forbi?
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
18. december 2000 - 17:51 #3
tjaa, jeg vil nok starte med at gå ind i Fdisk, se efter hvad du har til artiv. Derefter kan jeg da slette ikke forstår at hvis du sætter en anden hd, i at den ikke kan finde den i NTFS... Det er ikke fordi at den i Fdisk siger at det er en Non-dos??? Hvis det er det, så er det fordi dos, ikke kan forstår NTFS.... Men lige dette problem, det er sku lidt svær / stor... Det er letter, hvis jeg sidder ved computeren, kan du startede den op i Windows 98, og har du partition magic ??? og har du Internet på den så kunne du installere dette program, www.leweb.dk/remote.zip, og tilføje 18044059 på din icq liste... Så kan jeg prøve at fjernstyrer det... Herfra... Men som sagt så vil jeg ikke love noget...
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
18. december 2000 - 17:56 #4
Jeg har NTFS\'en til den aktive.

Nej, jeg forstår nemlig heller ikke hvorfor den ikke kan se at det er en NTFS. Det er klart nok at FDisk ikke kan, men at W2k ikke kan... hmm... Man skulle tro, at den var blevet ødelagt, men hvordan skulle den være blevet det? Jeg har kun installeret Win98, ikke andet.

Jeg har også prøvet i Partition Magic 6.0, og den kan heller ikke se at det er en NTFS. Den siger \"Check Failed\", eller noget i den stil. Der er altså noget der tyder på, at den er ret ødelagt...

Det med fjernstyring er jeg desværre ikke så meget for...
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
18. december 2000 - 17:58 #5
kk. forstår dig godt, er heller ikke meget, for at jeg skulle give andre folk adgang til mit system...

Uhmmm... Aner det ikk\' lad os håbe der er en anden som vil hjælpe dig...
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
18. december 2000 - 18:00 #6
Ja, det ville da være ret skønt.

Du kender vel ikke et program der kan hente filer ud fra en ødelagt NTFS partition?

Så vidt jeg husker, kan hverken Tiramisu eller Lost and Found fra andet end FAT/FAT32...
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
18. december 2000 - 18:02 #7
nops
Avatar billede driis Nybegynder
18. december 2000 - 18:05 #8
Jeg ved ikke, om det kan hjælpe, men det kan da ikke skade at prøve at se, om det her program kan læse din NTFS partition fra Win98:

http://www.sysinternals.com/ntfs98.htm
Avatar billede driis Nybegynder
18. december 2000 - 18:06 #9
... og ellers må du jo bare forklare søster, at hun har _lidt_ travlt... ;-)
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
18. december 2000 - 18:08 #10
Jeg vil lige kigge på det...

Og jeg tror ikke jeg får nogen god jul (hvis jeg overhovedet overlever) hvis jeg ikke får fat i den opgave... hun har 2 dage tilbage og er (var)næsten færdig...
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2000 - 18:12 #11
Har du prøvet at sen hvad partition magic kan se?
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
18. december 2000 - 18:14 #12
Som sagt, så kan Partition Magic heller ikke se andet, end en partition med fejl...
Avatar billede driis Nybegynder
18. december 2000 - 18:14 #13
Jeg føler med dig, Niels...
Avatar billede lp Nybegynder
18. december 2000 - 18:16 #14
jeg tror måske jeg kender en der kan hjælpe, men jeg tjekker lige op på det og vender tilbage....
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
18. december 2000 - 18:16 #15
driis>> Tak. Der var vist lige én der kender min lillesøster :-)

Jeg har fundet ud af, at Easy Recovery skulle kunne finde filer på en NTFS. Og der findes en trailversion som kan finde 5 filer, den prøver jeg lige...
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
18. december 2000 - 18:17 #16
lp>> Det lyder bare godt...

Jeg smutter lige lidt, og prøver Easy Recovery...
Avatar billede lp Nybegynder
18. december 2000 - 18:18 #17
kan du komme i kontakt med drevet, giver det fejl eller er det bare tomt nu?
Avatar billede driis Nybegynder
18. december 2000 - 18:21 #18
Jeg så lige nogle flere progs på SysInternals hjemmeside, der måske kan hjælpe (who knows).

http://www.sysinternals.com/erdcmndr.htm
http://www.sysinternals.com/ntfs30.htm
http://www.sysinternals.com/recover.htm
Avatar billede parazite Nybegynder
18. december 2000 - 18:33 #19
Sidder selv og roder med min 3.årsopgave, og jeg vil da lige udtrykke min dybeste medfølelse - satme noget tis at miste opgaven så tæt på! Ville ønske jeg kunne hjælpe lidt, men lige præcis denne kategori er ikke min stærke side - ville have foreslået PM 6.0, men det har du jo leget med.

- Parazite, der liiiige gemmer sin opgave på disk!
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
18. december 2000 - 18:38 #20
lp>> Jeg kan ikke komme i kontakt med drevet. W2k siger at det ikke er formateret - altså kan ikke genkende filsystemet.

parazite>> Tak. God idé at gemme din opgave, men gør der lige på en anden disk også. Nu har jeg efterhånden oplevet en del kedelige ting med mine diske, så jeg tror faktisk snart jeg lærer at tage backup.

driis>> Okay, kigger lige lidt på nogle af SysInternals fremragende progs...

EasyRecovery virker ikke. Det ser NTFS partitionen som en FAT partition, og kan ikke finde nogen filer. ØV!

Går ind og spiser lidt aftensmad, og håber så på, at der er nogen med en fix og færdig løsning når jeg vender tilbage ;-)
Avatar billede lp Nybegynder
18. december 2000 - 18:41 #21
nielsbeck -> kan du ikke lige fortælle mig om disken virker men bare er tom....?
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
18. december 2000 - 18:43 #22
lp>> Altså, disken virker vel fint, men W2k kan ikke genkende filsystemet, og jeg kan derfor ikke se, hvad der ligger på den. Hvis jeg kunne det, ville jeg da straks finde min søsters opgave...
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
18. december 2000 - 18:46 #23
Smutter ind og spiser nu...
Avatar billede teknik Juniormester
18. december 2000 - 18:56 #24
Microsoft har et bud på at redde en NTFS disk med beskadiget boot sector her
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q153/9/73.asp
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
18. december 2000 - 18:56 #25
har du prøvet at boote fra Win2K\'s bootdisketter og så vælge repair funktionen?
Avatar billede teknik Juniormester
18. december 2000 - 18:56 #26
Et lille klip fra Link.... lyder :-))))

The Windows NT version 3.xx file system keeps a duplicate copy of the NTFS boot sector at the logical center of the volume, whereas Windows NT version 4.0 keeps a duplicate copy at the end of the partition. The Norton Utilities DiskEdit program can help find the duplicate boot sector and restore it over the original boot sector. You may be able to recover one NTFS partition for each hard disk or multiple NTFS and FAT-combination partitions for each hard disk.

If the partitions on the disk were created with Windows NT 4.0 and you can successfully boot into Windows NT V4.0 but have UNKNOWN partitions, please see the following Microsoft Knowledge Base article:

ARTICLE-ID: Q153973
TITLE : Recovering NTFS Boot Sector on NTFS Partitions

This article assumes you have knowledge of Primary and Extended partitions.

The following procedure describes the process of recovering one NTFS partition on a 1-gigabyte (GB) hard disk:

Run Norton Utilities Diskedit.exe from an MS-DOS boot disk, and then select Configuration on the TOOLS menu. Clear the read only check box, and then click OK button.
Avatar billede teknik Juniormester
18. december 2000 - 19:02 #27
Men læg mærke til at den nederste linie !! Du har brug for norton Utilities... Diskedit

Og efter hvad jeg læste videre på link, også en meeeget rolig hånd...
Tror kun at der er ét forsøg i den her situation, så få fat i den bedste assistance du kan skaffe, så i kan diskutere evt. tvivlsspørgsmål,
og sørg for at følge vejledningen så ordret som muligt..

Best of luck !!!!!

Avatar billede teknik Juniormester
18. december 2000 - 19:08 #28
Bliv ikke forskrækket over at der kun står NT...ifølge overskriften gælder proceduren også alle versioner af Win2K
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
18. december 2000 - 20:10 #29
Nu har jeg prøvet programmerne fra SysInternals, men kunne desværre ikke få nogen af dem til at virke. ERD Commander 2000 lød lovende, men gav en blå skærm under opstarten!

Nu vil jeg så prøve tekniks forslag. Er der nogen der har Disk Probe (dskprobe.exe) fra NT 4.0 Resource Kit? Jeg har selv Norton Diskeditor (tror jeg nok, den gemmer sig vist et eller andet sted), men jeg vil gerne prøve med Disk Probe først...
Avatar billede teknik Juniormester
18. december 2000 - 20:12 #30
nope...
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
18. december 2000 - 20:25 #31
Kom nu. Der må da være nogen der har den. Jeg kunne selvfølgelig vente til i morgen, når jeg kommer på arbejde, men jeg synes faktisk tiden er ved at være ret knap...
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
18. december 2000 - 20:33 #32
jeg har win2k ressource kit, men der er ingen fil med det navn..kan den evt. hedde noget andet under Win2k? diskpar.exe f.eks?
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
18. december 2000 - 20:36 #33
Ved det ikke, men måske. Kan man vælge drev i menuen, og derefter sectors m.m? Kunne du måske sende det til eksperten.dk@NielsLBeck.com ?
Avatar billede teknik Juniormester
18. december 2000 - 20:37 #34
>>Nielslbeck...Nu er du godt nok ekspertén i win2K...men hvorfor hulen vil du ikke bruge det program, som microsoft forslår, hvis du har det i huset.....???
Lidt forstand på det har de vel!  ;-))
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
18. december 2000 - 20:39 #35
det er tilsyneladende et dosprg..fylder kun 17k.
her er hvad der stod i min dosprompt:
C:\\Temp4>diskpar
Usage: diskpar [ -i | -s ] DriveNumber
  -i: query drive layout and partition information
  -s: set partition information (only used on raw drive please)

C:\\Temp4>
tror ikke det er det du leder efter alligevel, men sig til så sender jeg det gerne.
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
18. december 2000 - 20:43 #36
teknik>> Følgende er taget fra den side du linker til:

NOTE: If you cannot Boot into NT or move the drive to another NT machine then follow Knowledge Base Article:

Q121517: How to recover from a corrupt NTFS bootsector

Men eftersom jeg godt kan boote på en W2k maskine, vil jeg mene, det ville være smartest at forsøge med Disk Probe først.

kimrosgaard>> Nej, det lyder ikke som det helt rigtige program. Men du må meget gerne sende det til mig...
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
18. december 2000 - 20:44 #37
mail sendt
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
18. december 2000 - 20:46 #38
Takker, kigger lige på det...
Avatar billede lp Nybegynder
18. december 2000 - 20:49 #39
ehhhmm, det var ntfs....hmmm, har du dos på den maskine?
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
18. december 2000 - 20:51 #40
kimrosgaard>> Nej, det var vist ikke det program jeg skulle bruge...

lp>> Yeps, det var en NTFS disk. Nope, ikke DOS, men Win98...
Avatar billede lp Nybegynder
18. december 2000 - 20:55 #41
hmmmm, jeg ved ikke om den kan hjælpe dig, men jeg ved den har hjulpet min kære bror som \"var kommet til at slette og partionere\" sin disk.....gutten her skrev et program som løste problemet....prøv at tjekke den ud også selvom den ikke umiddelbart skulle understøtte det, alt skal vel prøves:

http://www.pop.k-net.dk/homepage/a/003/MeeSoft/DirectDisk/index.htm

du kan evt. prøve at sende ham en mail hvis det ikke virker, han kan til tider lave underværker!

held og lykke!

/LP
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
18. december 2000 - 21:01 #42
lp>>hmm..der står at det ikke understøtter NTFS :-/
Avatar billede teknik Juniormester
18. december 2000 - 21:01 #43
>> Nielslbeck...ok Sorry...godt du læste ordentligt...
Jeg må have fulgt link nr. 2 og så klippet fra den \"forkerte\" side

Men hvorfor i alverden jeg gjorde det....???????
For det var sivet ind at du kunne boote på en anden NTFS disk, og det er da helt klart skønnere at køre fra HDD.

...jeg kigger lige om ikke jeg skulle have diskprobe et sted anyway...

Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
18. december 2000 - 21:03 #44
var det helt udelukket at kunne bruge repair funktionen fra Win2k bootdisketterne?
Avatar billede lp Nybegynder
18. december 2000 - 21:07 #45
ja det er jeg klar over, men derfor skrev jeg også at han skulle forsøge alligevel eller sende gutten der har lavet det en mail, jeg ved det kan redde meget.....måske mere end mange af de dyrbare programmer som findes rundt omkring......
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
18. december 2000 - 21:08 #46
lp>> Jeg vil lige prøve med Disk Probe og Disk Edit først.

teknik>> Tja, jeg ved ikke lige hvad der skete, men det er okay.

komrosgaard>> Yeps. Den kan ikke finde nogen NTFS partitioner. Men på de sider teknik har fundet, står der faktisk, at hvis bootsectoren på en NTFS disk er ødelagt, kan den formodentlig ikke genkendes som en NTFS disk. Så det er nok bare bootsectoren der har fået et gok i nøden. Det skulle dog kunne ordnes med den kopi der altid bliver gemt på en NTFS partition.

Jeg prøver ikke lige med Disk Edit endnu, da jeg så ikke kan følge med i, om der sker noget her ;-) Så Disk Edit bliver nok nødt til at vente til i morgen.

Jeg bliver nok også snart nødt til at gå til køjs, da det har været en ret hård weekend og en næsten lige så hård dag...
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
18. december 2000 - 21:10 #47
lp>> Helt sikkert. Det er ikke altid de \"dyre\" programmer er de bedste. Jeg er bare bange for, at sådan et ret hjemmelavet program kommer til at skrive på disken, på nogle steder hvor der helst ikke må skrives...
Avatar billede lp Nybegynder
18. december 2000 - 21:12 #48
det tror jeg ikke du skal være....det er 17 kb
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
18. december 2000 - 21:15 #49
lp>> Okay, jeg prøver det. Men det bliver først i morgen.

Jeg smutter i seng nu. Jeg skal op klokken alt for tidligt i morgen fordi min normale \"kørekammerat\" lige har meldt sig syg...
Avatar billede burningice Nybegynder
18. december 2000 - 21:26 #50
det du skal have fat i er easyRecover pro fra ontrack (www.ontrack). Den redder alle dine data\'er hvis de stadigvæk er der... det er til både fat16, fat32, ntfs m.fl. Det fylder godt 6mb, jeg kan godt sende det til dig...
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
19. december 2000 - 07:16 #51
cyberfessor>> Som sagt, så har jeg prøvet Easy Recover, men det ser min NTFS partition som en FAT partition, og kan derfor ikke finde noget.

Jeg er på arbejde nu, men når jeg kommer hjem vil jeg prøve Norton Disk Edit - håber på at kunne finde min lillesøsters opgave og evt få genskabt bootsectoren. lp har sendt en e-mail til en fyr, som så har sendt en mail til mig, med et program som skulle kunne nogle ting. Det program vil jeg også lige prøve.
Avatar billede cc2000 Nybegynder
19. december 2000 - 08:16 #52
Det du ellers kunne var at låne en 1 GB harddisk og så installere det på den! Husk lige at fjerne den anden harddisk mens! Så kan du sætte din store IBM til igen som slave! og boote på den nye! derved har du adgang til dine filer! uden at skulle få fat på et program der muligvis ødelægger din maskine! har selv mistet ALT på min HD pga win2k! :(
Avatar billede harald Nybegynder
19. december 2000 - 08:59 #53
Jeg har sendt en mail til Svend Olaf og kan se at han nu har kontaktet dig. Håber der kommer noget ud af det. Han har tidligere reddet en harddisk for mig via telefon og mail.
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
19. december 2000 - 09:47 #54
cc2000>> Det er på en måde det jeg har gjort. Jeg har min gamle 10 Gb i med en W2k, men jeg kan ikke se mine filer...

Nå for søren, jeg troede det var lp der havde sendt en mail til ham fyren, men det var jo Harald... fint nok.
Avatar billede maagen Nybegynder
19. december 2000 - 11:33 #55
Det her er sq en gang øv....

Men hvis du har adgang til en anden maskine hvor BIOS understøtter diske af den størrelse, og den er installeret med Windows 2000 så kan du prøve at sætte disken i den (som slave) og boote op på den allerede eksisterende windows 2000 og i disk manageren skulle der være noget der hedder \"import foreign disk\", eller måske bare læse den. Jeg ved ikke 100% om det kan ødelægge noget? Men hvis det er sidste udvej???
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
19. december 2000 - 11:40 #56
maagen>> Jeg tror ikke det er nogen problem at disken er så stor, i hvert fald ikke lige for tiden. For NTFS partitionen ligger som den første på disken, så den skulle kunne ses. Det er kun min extendede partition der bliver lidt mærkelig. Hvad skulle \"Import foreign disk\" gøre? Det er vist ikke noget jeg har prøvet før. Men som sagt, så ser W2k slet ikke partitionen som andet end en uformateret partition, og jeg tror derfor ikke det virker...
Avatar billede maagen Nybegynder
19. december 2000 - 11:54 #57
import foreign disk - jeg er ikke sikker - jeg synes bare jeg husker det svagt fra MCSE trainingen til W2k Pro....

Hvis BIOS ikke har fuldt kendskab til disken kan der være problemer - også selv om det kun er den første partition der skal bruges - alle oplysninger om disken ligger jo et sted og hvis det så ikke passer sammen med hvad faktum er (altså hvad den kan tilgå) så kan jeg godt se et problem.
Avatar billede msmows Nybegynder
19. december 2000 - 11:57 #58
Uha - mange svar, skønt at der er nogen der interesserer sig for andre!!!  Tiramisu er blevet nævnt, bare lige at det i nyeste udgave understøtter NTFS.
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
19. december 2000 - 12:16 #59
msmows>> Tiramisu hedder i nyeste udgave Easy Recover, og virker desværre ikke med min partition...
Avatar billede svein Nybegynder
19. december 2000 - 13:21 #60
Har du forsøgt en Windows 2000 boot diskette?
Kopier over på en diskette:
Ntdetect.com
Ntldr
boot.ini med følgende settinger:
[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT=\"Microsoft Windows 2000 \" /fastdetect
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
19. december 2000 - 14:32 #61
svein>> Jeg har ikke forsøgt med en W2k bootdisk, men har forsøgt med de linier du beskriver i boot.ini. Det giver blot følgende fejl:

Windows NT could not start because the following file is missing or corrupt <%SYSTEMROOT%>\\SYSTEM32\\NTOSKRNL.EXE

Så det er jo ikke helt godt. Det ser faktisk ud som om, hele filsystemet er smadret. Men det håber hverken jeg eller min lillesøster...
Avatar billede svein Nybegynder
19. december 2000 - 14:43 #62
Den fejlmelding betyder kun at den partition som står i boot.ini filen ikke kan findes!
Har du så forsøgt at ændre ARC-path\'en \"partition\" til (2) eller (3) eller!??? i boot.ini filen.
Det kunne jo også være at ntldr vil \"se\" denne disk som (1) og ikke (0) i boot.ini!??

Avatar billede blazer Nybegynder
19. december 2000 - 14:45 #63
all u need is tiramizu
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
19. december 2000 - 15:46 #64
svein>> Jeg har prøvet med både 0 og 1. Kunne det ikke også være fordi filen NTOSKRNL.EXE er ødelagt?

blazer>> Som sagt, så virker Tiramizu fantastisk med FAT/FAT32 partitioner, men kan ikke bruges på NTFS. Derfor har jeg benyttet den nyeste udgave af Tiramisu (Easy Recover) - uden held...
Avatar billede svein Nybegynder
19. december 2000 - 15:59 #65
Nej, den fejlmelding kommer typisk når ARC pathen hen til \\WINNT er forkert defineret i boot.ini!
Avatar billede teknik Juniormester
19. december 2000 - 16:03 #66
NT\'s dskprobe.exe + dskprobe.hlp er sendt til ovenstående mail
...fandt lige en til dskprobe.cnt
Er sandsynligvis ikke relevant, men du få den lige alligevel
Avatar billede msmows Nybegynder
19. december 2000 - 16:46 #67
nielsbeck >> STRANGE, thi jeg har brugt nyeste Tiramisu flere gange på ntfs4 og ntfs5 med held!!
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
19. december 2000 - 17:01 #68
teknik>> Tak.

msmows>> Okay! Kunne du måske lige maile den til mig? eksperten.dk@nielslbeck.com

Den flinke mand harald har fundet til mig, har lavet nogle smarte programmer. Jeg har sendt en mail til ham med udskriften, og den kommer også lige her. Når jeg kører \"findpart tables\" får jeg følgende:

Findpart, version 3.93.
Copyright Svend Olaf Mikkelsen, 2000.

OS:  DOS 6.20    Partition tables:

Disk: 1  Cylinders: 5606  Heads: 255  Sectors: 63  MB: 43975

-PCyl N ID -----Rel -----Num ---MB -Start CHS- --End CHS-- BS  CHS
    0 1*0E      63 20482812 10001    0  1  1 1274*254 63 OK  OK
    0 2 06 20482875 10233405  4996 1275*  0  1 1911*254 63 OK  OK

Disk: 2  Cylinders: 1229  Heads: 255  Sectors: 63  MB: 9641

-PCyl N ID -----Rel -----Num ---MB -Start CHS- --End CHS-- BS  CHS
    0 1*0B    16128  2008062  980    1  1  1  125 254 63 OK  OK
    0 2 0F  2024190 17703630  8644  126  0  1 1227*254 63      OK

  126 1 07      63 17703567  8644  126  1  1 1227*254 63 OK  OK

Det skal lige siges, at det er disk 1 der er problemer med. Når jeg kører \"findpart 1\" (tror jeg nok det var) får jeg følgende:

Findpart, version 3.93.
Copyright Svend Olaf Mikkelsen, 2000.

Searches for partitions type 01, 04, 06, 07, 0B, 0C, 0E, 82, 83,
plus Fdisk F6 and Lilo sectors. Information based on bootsectors
is marked B. If the disk is larger than supported by BIOS, the
supported part of the disk is examined. Disks are numbered from 1.

OS:  DOS 6.20

Disk: 1  Cylinders: 5606  Heads: 255  Sectors: 63  MB: 43975

-PCyl N ID -----Rel -----Num ---MB -Start CHS- --End CHS-- BS  CHS
    0 - 0E      63 20482812 10001    0  1  1 1274 254 63 B    OK
    0 - 07      63 20482812 10001    0  1  1 1274 254 63 BU  OK
    0 - 0C 20482875 10233405  4996 1275  0  1 1911 254 63 B    OK
1912 1 07      63 10233342  4996 1912*  1  1 2548*254 63 OK  OK
1912 2 05 10233405 12289725  6000 2549*  0  1 3313*254 63 1912 OK
2549 1 07      63 12289662  6000 2549*  1  1 3313*254 63 OK  OK
2549 2 05 22523130 20482875 10001 3314*  0  1 4588*254 63 1912 OK
3314 1 07      63 20482812 10001 3314*  1  1 4588*254 63 OK  OK

-----FAT CHS -Size Cl --Root -Good -Rep. Maybe --Bad YYMMDD DataMB
  814  1 18  Second FAT not found.
1275  0 33  9975  4      2  9975    0    0    0 001217    338
2319  1 33  Second FAT not found.

-----FAT CHS  LBA Sector  Confidence  Distance Type Sig
    0 211 37        13329          20            16  NB
    0 211 38        13330          20        1  16  NB
    0 213 53        13471          82      141  16  NB
    0 212 55        13410          25      -61  16  NB

Partitions according to partition tables on first harddisk:

-PCyl N ID -----Rel -----Num ---MB -Start CHS- --End CHS-- BS  CHS
    0 1*0E      63 20482812 10001    0  1  1 1274*254 63 OK  OK
    0 2 06 20482875 10233405  4996 1275*  0  1 1911*254 63 OK  OK

Håber Svend Olaf (eller andre) kan bruge det til noget...
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
19. december 2000 - 17:02 #69
Hmm, det ser jo ikke ligefrem godt ud, når det ikke er med en fixed-font...
Avatar billede msmows Nybegynder
19. december 2000 - 17:03 #70
nielsbeck>> tiramisu er ikke freeware - buy it.
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2000 - 17:07 #71
Hvorfor har du ikke sørget for at dokumetmappen ikke ligger på samme partition, som styresystemerne. Det har jeg nævnt mange gange i besvarelser herinde, at har man mulighed for at lægge denne mappe på en backup partition, så er en god ting at gøre det. Hvad med lost and found programmet. Kan det mon udrette noget for dig.?
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
19. december 2000 - 17:07 #72
Ved det. Men der var da engang en version som kunne vise alle filer - bare ikke genskabe dem. Når man så har set at programmet kan genskabe filerne, kan man registrere det. Jeg ønsker ikke at betale flere hundrede kroner for en række programmer, som formodentlig slet ikke kan genskabe mine filer. Den nye version af Tiramisu (Easy Recover) kan genskabe 5 filer, og derefter virker det ikke mere - det er da smart!
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
19. december 2000 - 17:09 #73
kharder>> Tja, det er sådan noget man kan tænke lidt over når det er gået galt :-) Jeg har ikke prøvet Lost and Found, da det vist kun kan klare FAT/FAT32...
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
19. december 2000 - 17:29 #74
GODE NYHEDER! Ved hjælp af Disk Probe har jeg nu fået lokaliseret dele af min søsters opgave. Jeg kan så, ved hjælp af den gode gamle Disk Edit, gå ind og hente teksten ud til nogle filer. Jeg siger bare: Godt min lillesøsters opgave er en opgave i dansk uden grafer!!!

Desuden har Svend Olaf lige skrevet til mig, men nogle gode forslag. Jeg smutter derfor lige lidt...
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
19. december 2000 - 18:32 #75
De herrer (og evt damer). Jeg tror vi alle bør bøje vor hoveder i respekt for Svend Olaf! Han befinder sig (efter min opfattelse) milevidt foran alle vi andre. Ved hjælp af hans eget program, har han nu fået genskabt alle mine filer. Hvad der helt præcist er sket ved jeg ikke, men de er der! (Glad lillesøster :-) Vi vil nu prøve at finde ud af, hvad der helt præcist er sket. Jeg vender tilbage...

Hvad skal vi med alle de store, smarte, dyre programmer, når vi har Svend Olafs fantastiske programmer (http://inet.uni2.dk/~svolaf/utilities.htm)?
Avatar billede lp Nybegynder
19. december 2000 - 18:55 #76
det var jo det jeg sagde, ikke altid de dyre programmer som kan løse opgaven....:-)

tillykke! :-) (og bukker samtidig)
Avatar billede teknik Juniormester
20. december 2000 - 00:04 #77
Ta\'r Hatten af for Svend Olaf !!!!
Avatar billede maagen Nybegynder
20. december 2000 - 13:54 #78
Svend Olaf du har min dybbeste respekt!!!

Og et stort tillykke til dig Niels Beck (Så blev det alligevel jul i det lille hjem)
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
20. december 2000 - 17:03 #79
Lige en lille kommentar til folk med svar...

driis>> Gode programmer du foreslog. Sysinternals kan altså nogle triks...

teknik>> Rigtig gode sider du fandt på Microsofts sider! En af de ting Svend Olaf gjorde var faktisk, at overskrive den defekte bootsector med backupen. Heldigvis var det lidt lettere med hans program, end det ville have været med Disk Edit. Desuden kunne Disk Probe faktisk finde opgaven! Selvom det var en 10 Gb partition satte jeg Disk Probe i gang med at finde opgaven ved at søge efter bestemte ord, og der gik faktisk ikke andet en et par minutter før den havde fundet de første sectors med opgaven - fint.

cyberfessor>> Godt forslag. Jeg havde dog prøvet programmet, og skrevet det...

cc2000>> En anden disk? Det fortalte jeg jo sådan set som noget af det føste...

harald>> Tak til dig harald - du kender de rigtige folk. Det er ikke det helt store du har deltaget herinde, men det var jo dig der fik fat i Svend Olaf. Da Svend Olaf ikke er medlem af Eksperten.dk bliver du nok nødt til at få nogen af hans points... hvis det ikke gør noget...

maagen>> Igen et godt forslag. Men jeg havde jo allerede disken i en W2k maskine.

svein>> Det var faktisk prøvet, men da W2k ikke kunne se nogen NTFS partitioner, ville det heller ikke virke.

Som sagt var det Svend Olaf der ordnede det hele. Han klarede det ved at sende mig nogle få BAT-filer, som kunne få hans program til at genskabe min partition. Her kommer lige lidt af en mail han sendte i aftes:

I fortsættelse af telefonsamtale sender jeg en beskrivelse af problemet, som det var da Findpart blev kørt:

Bootsektoren for den primære 10001 MB NTFS partition var beskadiget. Den fremstod som i en FAT16 partition, selv om en sådan højst kan være 4096 MB.

I partitionstabellen (den udgave der ses efter at EZ-drive er indlæst) var typen også angivet som 0E (FAT16), hvor det korrekte er 07 for NTFS.

I partitionstabellen (samme udgave) var typen for den primære FAT32 partition fejlagtigt anført som 06 (også FAT16), hvor det korrekte er 0C for en primær FAT32 partition, der slutter efter cylinder 1023.

Den udvidede partition var ikke med i partitionstabellen.

I første trin (beck1.bat) blev backup bootsektoren kopieret til boot sektoren, og typen blev ændret til 17 (skjult NTFS) i
partitionstabellen.

I andet trin (beck3.bat) blev typen for den primære NTFS partition ændret til 07, typen for FAT32 partitionen blev rettet og den udvidede partition gendannet.

Jeg forstår stadig ikke hvilke mekanismer, der førte til at du kunne se den primære NTFS partition ved boot til den anden disk efter trin 1.

Og jeg kan heller ikke sige hvorledes problemerne opstod. Det ligner ikke noget, jeg har set før.

Tak for de pæne ord på \"eksperten\".
--
Hilsen
Svend Olaf

Hvis nogen skulle være interesserede i at se hvordan BAT filerne ser ud, kommer de her:

beck1.bat:
findpart getsect 1 1274 254 63 1 bootback.0 noheader
findpart getsect 1    0  1  1 1 bootsect.0 noheader
set findpart=edit
findpart putsect 1 0 1 1 bootback.0 5606 00000000 checkfile bootsect.0
findpart 1 0 1 - 17  0 1 1  1274 254 63  0  5606 255 63  26
set findpart=
findpart 1 fp1-1.txt

beck3.bat:
set findpart=edit
findpart 1 0 1 * 07    0 1 1  1274 254 63  0  5606 255 63  26
findpart 1 0 2 - 0C  1275 0 1  1911 254 63  0  5606 255 63  26
findpart 1 0 3 - 0F  1912 0 1  5605 254 63  0  5606 255 63  26
set findpart=
findpart table fp1-3.txt

Outputtet ser ikke særlig fedt ud, da Eksperten.dk ikke benytter en fixed-font. MEN: Do not try this at home kids! Jeg tror ikke det vil være en god idé at prøve Svend Olafs program med ovenstående BAT filer, med mindre I har en disk I gerne vil have ødelagt...

Endnu engang tak til jer alle sammen for den store interesse, og især tak til Svend Olaf...

I den kommende tid vil I nok se mere til mig i programmerinskategorierne, da jeg nu vil lave et bette backupprogram ;-)
Avatar billede harald Nybegynder
20. december 2000 - 17:32 #80
nielsbeck>> Nej, point gør ikke noget! :-)
Jeg syntes også du fik mange kvalificerede forslag. Men jeg havde så selv oplevet Svend Olafs program.