Avatar billede elv Nybegynder
20. august 2003 - 22:30 Der er 21 kommentarer

expNOTE-klient - nu sker det!

Først en note til de, der endnu ikke har hørt om expNOTE-projektet: Projektet startede som en ide fra hermandsen's side (http://www.eksperten.dk/spm/198426 mf.). Ideen var at lave en klient, designet specifikt til at modtage beskeder, angående nye spørgsmål, nye indlæg mv. på eksperten.dk, for bl.a. at undgå den store strøm af mails man gennem en dag kan modtage.

Projektet har været under udarbejdelse af mange entusiastiske personers frivillige og ulønnede indsats. Senest har Arne_V overtaget udviklingen af serveren og lavet et stort stykke arbejde ved at genskrive hele serveren, der nu er køreklar!

Status er altså at serveren er klar til at levere beskeder ud, og performancetestet til fint acceptable krav, selv på en maskine af den kvalitet der er blevet stillet til rådighed. Men intet system uden en klient, og derfor er dette spørsgmål nu blevet oprettet. Arne_V har i forbindelse med udviklingen af serveren lavet en base-client, men denne er ikke færdigbygget, og indeholder ikke grafik. Da hverken arne_v eller jeg er specielt erfarne indenfor GUI-udvikling vælger vi derfor nu at søge hjælp hos jer.

Vi leder altså efter en java-programmør med erfaring inden for cross-platform GUI-programmering, der er villig til at bruge noget fritid på at lave en klient til expNOTE-systemet. Er du den vi leder efter, så skriv en besked her. Klienten skal passe til "alle" styresystemer, og køre stabilt. Der er en dokumentation og base-code til rådighed, samt mulighed for at teste.

Yderligere mangler vi en person til projektet, der kan styre den kontakt, der er nødvendig for udviklingen af systemet. Jeg har i de sidste par måneder stået for dette, men tager på højskole om en uge, hvormed denne post gerne skulle være overdraget. Dette kan meget vel være den samme som udvikler klienten, men det er ikke et krav.

Desuden er det muligt at lave klienter i andre programmeringssprog, til f.eks. at lave en windows-specifik klient, der kan integrere sig bedre. Dette er dog sekundær prioritet, da det er langt vigtigst at få lavet en generel klient der kan køre overalt.

Vi leder altså først og fremmest efter en java-udvikler med erfaring indenfor GUI, samt en til at lede projektet. Læg en besked, hvis dette er dig!

MVH Emil
Avatar billede mora Nybegynder
20. august 2003 - 22:52 #1
Jeg vil godt kode noget GUI, jeg har lavet et lille todo program for lidt siden der lægger i Windows tray hvis man bruger windows, og kører som alm java app i linux/andre os.

Har ikke kunne teste lyd i linux, men ellers virker den, projektet blev primært til fordi jeg selv manglede et lille program til at huske på nogle tekster.

Ang projekt kontakt vil jeg gerne det blivr en anden, jeg har ikke så meget tid til overs til daglig, men vil gerne hjælpe med programmering :)
Avatar billede riversen Nybegynder
21. august 2003 - 07:20 #2
Det bliver vel open source?
Avatar billede mora Nybegynder
21. august 2003 - 11:56 #3
Hvis jeg skal lave det bliver det java, hvorvidt kilden skal ud er op til projekt-ide tagerne...
Avatar billede arne_v Ekspert
21. august 2003 - 18:55 #4
Det bliver ihvertfald gratis.

Det er også helt klart intentionen at der skal skrives mere end
en client.

Der er ikke nogen som helst hemmeligheder i koden eller lignende.

Men da det er en public accessible server, så er det muligt at
Admin gerne vil have et navn og en email-adresse på alle client
udviklere når expnote er gået live - ifald at der er en misbehaving client
generer driften.
Avatar billede mora Nybegynder
21. august 2003 - 21:18 #5
kan man se server koden nogle steder nu ?
Avatar billede arne_v Ekspert
21. august 2003 - 21:36 #6
Proceduren er at elv finder en eller flere personer og at den/de så
får både kode og dokumentation.

Personligt finder jeg det mindst lige så vigtigt at finde en
person til kontakten med eksperten.dk - umiddelbart syntes jeg at det
ville være helt fint hvis en coadmin meldte sig (jeg formoder at de
kender admin godt og ved lidt om hvordan tingene foregår).
Avatar billede elv Nybegynder
21. august 2003 - 22:35 #7
Mora, det lyder godt. Send mig en mail på eksperten@lindeloev.dk, så sender jeg dig nogle flere informationer, og det du ellers har brug for, for at komme i gang.

Jeg er også enig i at en coadmin ville være en god person til kontaktrollen. Er der nogen her, der har kontakt med en, som måske kan være interesseret?
Avatar billede elv Nybegynder
25. august 2003 - 02:36 #8
* Hidkalder Hermandsen *
Avatar billede hermandsen Juniormester
25. august 2003 - 02:52 #9
Haløjsa!!

Jeg vil gerne stå for at udvikle en klient, men så bliver det en Win32-app, eftersom Delphi/Object Pascal er mit primære programmeringssprog, men Kylix kan vel klare den til Linux, og så har vi ikke så mange hængepartier tilbage...
Problemet er at jeg aldrig har haft mindre tid foran computeren end jeg har p.t. Dog vil jeg forsøge at disponere min tid så expNOTE kan få dagens lys at se.

Med andre ord:
Vil gerne modtage dokumentation til en ikke-java-klient på hermandsen [at] softhome [dot] net, så jeg kan begynde snarest muligt...

Omkring det at være kontakt person... Hvad vil det indebære, mere specifikt?

//hermandsen
Avatar billede arne_v Ekspert
25. august 2003 - 10:13 #10
elv sender dig noget.
Avatar billede elv Nybegynder
25. august 2003 - 10:48 #11
Det lyder godt!
Mail sendt.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. august 2003 - 15:46 #12
En eller anden skal jo snakke med Admin om den nye expnote.

Han skal vel sige god for konceptet i den nye udgave.

Der skal laves en lille smule på hans side også.

Etc..
Avatar billede mora Nybegynder
25. august 2003 - 16:51 #13
Der er jo os en feed med nye spørgsmål der opdateres hvert 5min, men den indeholder naturligvis ikke det samme som expnote kan få :/
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. oktober 2003 - 20:37 #14
Er projektet gået i stå igen?
Fandt i nogensinde en der ville stå for kontakten til admin?
Er det mora der er igang med java klienten?
Spørger jeg for meget ? ;)
Avatar billede hermandsen Juniormester
10. oktober 2003 - 20:47 #15
Jeg er i gang med at skrive en Win32-version i Delphi, men har på nuværende tidspunkt, ekstremt dårlig tid!!!

Regn ikke med det helt store fra mig før efter d. 18. oktober, hvor vores turné/jubilæum er overstået (www.superkids.dk)...
Avatar billede arne_v Ekspert
10. oktober 2003 - 21:02 #16
Nej du spørger ikke formeget.

Serveren er færdig (jeg arbejder dog på en management klient).

Mora arbejder på en Java klient til alle platforme.

Hermandsen arbejder på en Win32 native klient.

Ingen har nok talt med Admin.
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. oktober 2003 - 21:47 #17
ok tak for updaten.
Avatar billede mora Nybegynder
14. oktober 2003 - 21:12 #18
Min klient lægger på en disk der er stået af, skal se om jeg kan genskabe den i nærmeste fremtid, da der lægger en del andet derpå :/

men mangler at få en testserver til at køre som jeg kan teste klienten imod.
Avatar billede exp Juniormester
15. oktober 2003 - 12:27 #19
Jeg ved godt det er et dårligt tidspunkt at sige dette, men er der nogen der har tænkt på det fede i, at designet styres af css-dokumenter?

Jeg kan godt se det fede i det, og hermandsen er da også en habil css'er, såeh...

Det får jo nok ikke første-prioritet, men hvis programmørerne har det i baghovedet kunne det være lækkert. Så har jeg også mulighed for at lave et eller andet til det :-)
Avatar billede fangel Nybegynder
15. oktober 2003 - 12:29 #20
indbyg Mozilla's XUL ;)

Morten
Avatar billede athlon-pascal Juniormester
26. oktober 2003 - 11:31 #21