Avatar billede halager Nybegynder
19. august 2003 - 18:23 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

tilføj harddisk

Jeg har en maskine med winXP og linux mandrake 9.1. Nu har jeg sat en extra harddisk i og formateret den som en windows disk (ntfs) Hvordan får jeg adgang til den fra linux? Jeg tilføjet "/dev/hdc1 /mnt/mp3 ntfs iocharset=iso8859-1,ro,umask=0 0 0 " til fstab (i harddrake står den som hdc, har også prøvet med hdb1) Desuden har jeg oprettet et dir /mnt/mp3 dette dir er tomt ??
Avatar billede mafiltenborg Nybegynder
25. august 2003 - 12:02 #1
Hdb? hdc? Bestem dig nu ;) Sidder disken som slave på kanal 0 eller som master på kanal 1?
Er det en primær partition eller en sekundær partition? primære partitioner er nummereret 1 - 4 og sekundære er nummereret 5 -...

Først finder du ud af dette. Brug evt fdisk (linux' fdisk. M$' fdisk er til at lukke op og sk*de i!) til at inspicere med: fdisk hdc<enter> bør give dig adgang til disken, og så er det bare at aflure partitioneringen og regne nummeret ud.

Prøv lige at skrive "mount" uden parametre. Er din disk at finde på listen ovr monterede drev?

Hvis nej, er opgaven at få den mounted/automounted.
Hvis ja, var det måske værd at kigge lidt på rettigheder/ejerskab af directoriet /mnt/mp3...

MVH/Martin
Avatar billede halager Nybegynder
26. august 2003 - 19:51 #2
Jeg har forsøgt både med hdb og hdc. Når jeg går ind i harddrake ser jeg flg.
2 diske en hda og en hdc
Under hda står der :
Model: &#8206;MPG3409AH E

Vendor: &#8206;Fujitsu

Bus: &#8206;ide

Channel: &#8206;primary

New devfs device: &#8206;/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/disc

Old device file: &#8206;/dev/hda

Media class: &#8206;hd

Det er jo så min gode gamle disk med både winXP og linux

Under hdc står der:
Model: &#8206;9140A

Vendor: &#8206;Seagate Technology

Bus: &#8206;ide

Channel: &#8206;secondary

New devfs device: &#8206;/dev/ide/host0/bus1/target0/lun0/disc

Old device file: &#8206;/dev/hdc

Media class: &#8206;hd
Det er så den nye disk kun med winXP (fuld af mp3 filer jeg gerne ville spille når jeg kører linux)

Når jeg skriver mount bliver den nye disk (hdc) ikke listet.
Når jeg skriver fdisk /dev/hcd siger den: unable to open hdc
Jeg bruger linux fdisk. mnt/mp3 har samme egenskaber som mnt/windows der virker fint ?? Nogern ideer ??
Avatar billede halager Nybegynder
26. august 2003 - 19:53 #3
Tag dig ikke af "&#8206" det er noget cut'n paste der kikser lidt
Avatar billede halager Nybegynder
11. januar 2004 - 13:53 #4
lukker spørgsmålet