Avatar billede jean.k Nybegynder
18. august 2003 - 22:00 Der er 44 kommentarer

Hvordan Deler man sin internetforbindelse?

Hvordan deler man sin ADSL internet forbindelse så man kan være flere på internette. jeg har hørt noget om man skal have fat i 2 netkort til sin computer, men hvad program bruger man og hvordan virker det?. jeg har win 2000 pro.
Giver 100 point til godt svar og begrundelse.
Avatar billede jean.k Nybegynder
18. august 2003 - 22:01 #1
Håber i vil hjælpe mig.
Avatar billede miss-g Seniormester
18. august 2003 - 22:02 #2
Vi har 2 computere og en ADSL forbindelse.

Der skal være et netkort i begge computere, og så har vi købt en såkaldt Switchbox, så begge kan tilsluttes forbindelsen.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
18. august 2003 - 22:02 #3
du skal have en switch
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. august 2003 - 22:02 #4
En router for 4-500 kr og et netkort i hver comp.
Avatar billede miss-g Seniormester
18. august 2003 - 22:03 #5
Man kan vist også bruge en Router, men den er dyrere - derfor valgte vi en switchboks købt hos TDC (de kan vejlede jer) *S*
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. august 2003 - 22:03 #6
Routeren er samtidig en brandväg.
Avatar billede peet-49 Novice
18. august 2003 - 22:03 #7
Den letteste måde er med en switz, hvor du koblet PCèrne til. Der skal ikke bruges noget program, der skal kun laves en opkobling til udbyder fra hver PC.
Avatar billede miss-g Seniormester
18. august 2003 - 22:04 #8
Ja, og den var også billigere end en router sidst jeg undersøgte det....
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. august 2003 - 22:05 #9
Men som sagt er der hardware brandväg i en router, og det er de ekstra penge värd.
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. august 2003 - 22:06 #10
Eller på dansk: En router er en hardware-brandväg :)
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. august 2003 - 22:07 #11
Kik på d-link 604 er en udemärket roter til en billig penge.
Avatar billede kenp Novice
18. august 2003 - 22:07 #12
man kan også bruge det med 2 netkort i sin computer, så kan du se her hvordan man gør

http://www.danbbs.dk/~duelund
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. august 2003 - 22:07 #13
roter=router
Avatar billede miss-g Seniormester
18. august 2003 - 22:07 #14
TDC:

Switch
Til dig der vil have ekstra mange pc'er på nettet kan du købe en switch, som giver mulighed for at have fire yderligere pc'er (dvs. fem i alt) tilsluttet nettet.

Switch  Engangsbeløb
Unex 5 ports 499 kr.

Læs mere og se priser på router og switch:
http://privat.tdc.dk/artikel.php?id=47148&dogtag=tdc_p_int_bred_pris
Avatar billede miss-g Seniormester
18. august 2003 - 22:09 #15
De vil gerne sælge noget - her er en samlet løsning (Netværkspakke):
http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=art_3348_68322_netværk
Avatar billede jean.k Nybegynder
18. august 2003 - 22:09 #16
Jeg kunne godt tænke mig at det var computeren jeg delte internetforbindelsen og ikke en rouder, har ikke så mange penge, men jeg har 2 netkort.
Avatar billede coolstar Nybegynder
18. august 2003 - 22:12 #17
Du Skal have switch / hub / router for at kunne dele, ellers skal du have krydskabel, det kan du også, men det kræver alligevel switch / hub osv. mener jeg...
Avatar billede coolstar Nybegynder
18. august 2003 - 22:13 #18
krydskablet forbinder jeres 2 computere så I kan komme på nettet uden at forbinde i switchen...
Avatar billede teamleader Nybegynder
18. august 2003 - 22:15 #19
Som tidligere skrevet:
Delingen kræver Ethernetkort i hver computer, & derudover:
1) En switch (f.eks ovennævnte Unex) - dette kræver at du har en ipadresse pr tilsluttet computer
2) En router (f.eks ovennævnte D.link 604) - her kræves kun een ip adresse, da routeren sørger for delingen mellem computerne

Du kan sagtens dele på anden måde, men ovenstående er det letteste og det mest driftsikre (personligt ville jeg foretrække routerløsningen - da der også er indbygget firewall i denne)
Avatar billede coolstar Nybegynder
18. august 2003 - 22:15 #20
med krydskabel behøver du ikke switch du kan putte kablet direkte i modemet :) sku lige tænke mig om, er jo lidt sent *ss*...
Avatar billede coolstar Nybegynder
18. august 2003 - 22:16 #21
teamleder han behøver ikke rouder eller switch etc. hvis han køber et krydskabel, han har 2 computere og det kan krydskablet jo klare for ham, altså komme på så vidt jeg husker...
Avatar billede miss-g Seniormester
18. august 2003 - 22:17 #22
En switch - TDC (hvis man har dem) - giver dig jo bare et ekstra IP-nummer, så hver computer har sit....

Det er nemt nok *S*
Avatar billede coolstar Nybegynder
18. august 2003 - 22:18 #23
jamen med krydskabel behøver han det jo ik...
Avatar billede teamleader Nybegynder
18. august 2003 - 22:18 #24
Øhh, 2 computere på et ADSL modem med eet krydskabel ??
Avatar billede coolstar Nybegynder
18. august 2003 - 22:20 #25
hvad fanden har jeg gang i, sidder og vrøvler, bare glem det med krydskablet, min fejl ( er sent og ved ik hvad jeg tænker på )
Avatar billede teamleader Nybegynder
18. august 2003 - 22:22 #26
ØV - nu troede jeg lige vi alle kunne lære noget nyt ;D
Avatar billede coolstar Nybegynder
18. august 2003 - 22:23 #27
havde også været det bedste *ss*
Avatar billede jean.k Nybegynder
18. august 2003 - 22:29 #28
Jeg ved ikke om det er en gateway man deler med, kan det passe?
Avatar billede kenp Novice
18. august 2003 - 22:34 #29
hvis du bare bruger det link som jeg smed der står hvordan du skal sætte den op med 2 netkort i den ene computer :)

kan i alle sove godt... :)
Avatar billede miss-g Seniormester
18. august 2003 - 22:36 #30
En gateway er i forbindelse med betaling sider på nettet.

Du skal have fat i enten en Switch eller en router - that´s it :-)
Avatar billede miss-g Seniormester
18. august 2003 - 22:37 #31
Og så selvfølgelig nogle af de kabler der ligner USB kabler - det hedder netværkskabler (måske har de et finere navn) *G*
Avatar billede miss-g Seniormester
18. august 2003 - 22:38 #32
(medmindre man har et trådløst netværkskort i computeren)...
Avatar billede teamleader Nybegynder
18. august 2003 - 22:41 #33
miss-g: Vi ku´jo kalde dem patchkabler *ss*
Avatar billede miss-g Seniormester
18. august 2003 - 23:06 #34
Nååå - det er det de hedder *G*
Avatar billede dondy_ Nybegynder
22. august 2003 - 10:14 #35
har du router ? eller modem jeg kan hjælpe dig med begge ting hvis det er ?
Avatar billede jean.k Nybegynder
22. august 2003 - 13:33 #36
Jeg har et ADSL modem.
Avatar billede miss-g Seniormester
27. august 2003 - 00:35 #37
Fandt du en løsning jean.k?
;-)
Avatar billede nemonic Nybegynder
27. august 2003 - 21:10 #38
Det nemmeste og mest stabile ville være en router, det er billigt og det er sikkert, mange af dem er der firewall ig og andet sjovt. De behandler også din forbindelse meget bedre end en Switch.
En router er til at dele ADSL automatisk, en Switch er til at dele dine data med andre uden Internet forbindelse, det anbefales ;-)

Håber det hjalp.

En router er ikke så dyr, næsten det samme som en Switch.
Avatar billede miss-g Seniormester
28. august 2003 - 00:15 #39
Vi er to der deler forbindelse med en switch - og det virker fint *S*
Avatar billede nemonic Nybegynder
28. august 2003 - 13:49 #40
Ja, men switch er ikke lavet til internet. Der er heller ingen sikkerhed i sådan en.
Avatar billede miss-g Seniormester
28. august 2003 - 23:57 #41
Ja - jeg kan læse længere oppe at der indbygget firewall i en router, men det er vel ikke værrere end at man kan have en seperat firewall. Og det virker jo.
Avatar billede nemonic Nybegynder
29. august 2003 - 07:06 #42
Det kan man, det er rigtigt, men der er andre funktioner i den, du skal ikke logge på nettet (kalde op) Du kan bestemme hvilken ip der må gå på nette. Du kan se en log over hvad den laver. Men ja, du kan bruge en switch.
Avatar billede miss-g Seniormester
19. september 2003 - 23:07 #43
Feedback?
Avatar billede miss-g Seniormester
26. oktober 2003 - 00:28 #44
Nu er der gået en måned uden yderligere henvendelser/response!!

Det må det vist være på tide at lukke spørgsmålet!