Avatar billede abc168 Nybegynder
15. august 2003 - 11:00 Der er 11 kommentarer

kan jeg redde min hardisk?

Hjælp! Jeg har ligge masse af vigtige ting på mit harddisk. men nu vil computer ikke genkende den og jeg kan ikke nå at lave back op på det.

Har jeg ikke nogle muligheder til at redde de ting, som jeg har lagt på harddisk?
Avatar billede henriksr Nybegynder
15. august 2003 - 11:01 #1
det er også sket for mig før.. jeg plejer altid bare at skifte jumper til slave og sætte den på en anden maskine. Så kan du ofte komme ind på den og kopiere det du vil have.
Avatar billede -thomas- Nybegynder
15. august 2003 - 11:01 #2
Det kommer jo an på hvad der er sket med den...

Finder den harddisken i under opstart?
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
15. august 2003 - 11:03 #3
Ja, spørgsmålet er bare hvor meget tid og resuourcer du vil bruge. I sidste ende kan du sende den til et firma i Norge der så splitter den ad i et Clean-Lab og læser alle data manuelt på skiverne, men prisen er rimelig Hamper.

Men start med at smække den i en anden maskine og se hvad den siger til det.
Avatar billede abc168 Nybegynder
15. august 2003 - 11:23 #4
Jeg har prøvet at smækket den i en anden maskine og maksinet kunne ikke komme ind og viser om der ikke er noget på.
Avatar billede knudemand Nybegynder
15. august 2003 - 13:39 #5
typisk er det elektronikken på bagsiden af disken der dør. Hvis du kan finde en disk af samme modeltype, så er det set før at data kan reddes ved at skifte printpladen.
et mere drastisk alternativ er, hvis disken har fået "hedeslag", at pakke den supergodt ind i plastic, og give den et døgns tid i dybfryseren, -men jeg er ikke sikker på at det er en fremgangsmåde producenten anbefaler :-)
Jeg ville starte med elektronikken hvis du kan finde frem til en tilsvarende hdd.
Avatar billede levithan Nybegynder
15. august 2003 - 21:16 #6
knudemand.  gider du uddybe "Hedeslag" og hvad syntomerne er?.
Avatar billede knudemand Nybegynder
15. august 2003 - 21:59 #7
har een gang, for 8 år siden, oplevet en bærbar der havde været i Afrika, der ikke kunne læse sin hdd efterfølgende. turen i fryseren gjorde den læsbar. en ingeniør kan nok bedre redegøre for metal der udvider/trækker sig sammen i kulde/varme, og hvorfor det virkede.....kan bare huske at vi havde held med "operationen"....måske har vi bare været svine-heldige, og vores fumlen med disken måske gjort udslaget mere end kulden.

Det lyder som en skrøne, -og jeg kan ikke forklare hvorfor, -siger bare at hvis ALT andet er prøvet, og disken er på vej i skraldespanden, så er det måske et sidste forsøg værd....men først på det tidspunkt, hvor man alligevel har opgivet.

Held og lykke !

PS: Har adskillige gange oplevet serverdiske der stod af, var ustabile og meget andet, hvilket normalt skete ved overophedning. Disse kørte videre når de var kølet ned til stuetemperatur.
Om mit kreative forslag skal prøves er for egen regning og risiko.

Jeg tror selv mest på at udskifte elektronikken på bagsiden af disken !
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2003 - 22:02 #8
Se om ikke noget af det her klarer det:
http://www.krogh-hansen.dk/diskrecovery/
Avatar billede levithan Nybegynder
15. august 2003 - 22:11 #9
knudemand. ja men det kræver jo også at man har en identisk disk at udskifte med. dog skal man være opmærksom på at det printpabel som sidder på printet og fører hen på disken ikke altid kan fåes på igen da den vist er klemt på.
Avatar billede knudemand Nybegynder
15. august 2003 - 22:54 #10
exactly my point ! disken skal være identisk. Uanset størrelse, -mon ikke man med lidt detektivarbejde og held i sprøjten kan finde en tilsvarende disk i dba for et par hundrede kroner ? Jeg aner ikke hvilken disk vi snakker om, eller om den er fysisk defekt, men hvis det er vigtigt nok....
Avatar billede levithan Nybegynder
15. august 2003 - 23:18 #11
Knudedmand ...jeg har selv problemer med min 20 gb harddisk fra ibm..

hvis jeg sætter den til på alm vis kan den finde på at tikke og bios læser den forkert (HD navnet er 50% rigtigt). Jeg fandt så ud af at printpladen ikke kontakter godt nok så jeg bukkede et a4 ark og satte det mellem fladkaben stik og printplade så printet blev tvunget ned. Det hjalp nu virker disken igen MEN det er self en uholdbar situation så jeg har idetmindste nået at lave backup så når den dør total midster jeg ikke noget.

ABC168  Hvad siger pcen under opstart og dektektering af disken. Sker der noget eller stopper den bare. UDdyb så megert du kan incl lyde og hvordan du oplver det. VÆR SPESIFIK i din forklaring da diske har mange symtomer. så kan vi bedre hjælpe dig.